Startar om|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Startar om
zooLiz
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 2, 2008 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan, här kommer jag med mitt hittils mest intressant problem.
Dator nummer 1 ger mig svart skärm och jag tvingas starta om datorn manuellt för att få tillbaka bilden. Okej, ominstallation av windows tänker jag.
Sätter in dvd skivan och startar om datorn. Inget händer.. Öppnar chassit och ser att den breda kabeln till moderkortet som sedan går till dvd spelaren inte sitter i.
Går in i bios och sätter den som prio nummer ett i bootkön.
Inget händer -> in i windows och kollar i den här datorn. Ser då ikonen för dvd spelaren men när jag vill dubbelklicka händer inget. Trycker då utforska
Då ser jag en fil som heter track0 och vill öppnas av winamp!
Okej, då tänker jag att förmodligen så behövs några drivrutiner eller något sånt. Ger mig då på jakt efter bios och chipset drivisar.
Hittar inget om detta moderkort (soltek någonting) och bestämmer mig till slut att helt enkelt ta loss HDD plugga in i dator nummer två.
Installerar om windows och allt flyter på bra. Inga som helst problem och allt är frid och fröjd.
Plugga in HDD i dator 1 och då bootar den upp till hur vill du starta windows? felsäkert eller normalt blablabla. Har testat alla och ingen av dem fungerar. Efter att man valt så startar datorn om sig.
Bytte nyss minnen så jag tar bort de gamla och felet kvarstår. (de nya fungerade innan). Flyttar tillbaka HDD till dator 2 och tänker att den kanske blivit skadad. Nej datorn som innehar helt olika komponenter förutom HDD fungerar prima.

Nu är jag helt förvirrad och det enda jag kan tänka mig vara fel är moderkortet.

Någon där ute som har någon som helst ide skriv gärna! 🙂

Tackar så mycket på förhand.

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1191193
May 2, 2008 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Om inte dator 1 och dator 2 har identiska komponenter är det inte rekommenderat att göra installationen på den andra datorn.
Detta eftersom Windows HAL ( http://en.wikipedia.org/wiki/H.....tion_layer ) skapas särskilt för just den datorn man gör installationen på. Byter du då dator kan det uppstå problem om HAL:en inte funkar på den nya datorn.

Det kan vara kabeln mellan moderkortet och DVD-läsaren som är felkällan. Testa med en annan kabel om du kan. Funkar inte det, testa med en annan DVD-läsare.

zooLiz
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
1191237
May 2, 2008 - 9:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Japp tack, dvdn var trasig. TACK SÅ HEMSKT MYCKET FÖR SNABB OCH BRA HJÄLP!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 186
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL