Startström för hårddiskar (effektmätningar på hårddiskar mm)|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Startström för hårddiskar (effektmätningar på hårddiskar mm)
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 5, 2010 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Har den senaste tiden roat mig med att göra en liten pryl man kan logga ström och spänning med.
De baseras på en shunt på 0.01ohm som anslutes mellan nätagg och last (highside),
en liten förstärkare förstärker spänningsfallet över shunten till ett värde på 0-5V vilket motsvarar 0-10A.
En mikroprocessor (Atmega328) läser sen detta värde och utför lite beräkningar och skickar sedan
spänning och ström i klartext över ett seriellt gränssnitt till datorn, där man sedan sparar alla värde och gör det man ska med dessa.

I mikroprocessorn ställer man in hur ofta man vill logga spänning och ström,
normalt kör jag inte så mycket snabbare än 100 mätningar per sekund (en var 10:e ms) eftersom det blir så enormt mycket data,
men med nuvarande mjuk-/hårdvara fungerar det upp till dryga 500 per sekund.
Sjukt smidig pryl att mäta/logg strömförbrukning med iaf. 🙂

Hur som helst, det har ju alltid sagts att hårddiskar drar så enorm mycket ström vid uppstart
(vissa tror ju att det verkligen är enormt mycket, utan att nämna några namn).
Så därför har jag provat på några hårddiskar jag hade tillgänglig.
Det kan tilläggas att värdena inte är 100% rätt pga vissa anledningar, men tillräckligt säkra för detta ändamål.

Började med 4 olika diskar i varierande ålder, den nyaste är den strömsnåla WD Caviar Green, den äldsta är Seagate Barracuda 7200.7 ~6år.

Diagrammet här är nog ganska självförklarande tror jag.
Diskar är mätt var för sig och med endast ström ansluten, ingen dataanslutning.
Image Enlarger

Det är ganska intressant att se hur mycket lägre ström WDs disk drar egentligen.
Noterade även hur hög rippleström Samsungdiskarna har jämfört med de andra.
Seagatedisken har relativt låg startström men ändå näst snabbast starttid, 4.8s, 0.7s långsammare än HD321KJ.

Sen har vi en mätning med tre diskar som för närvarande sitter i en ITX-server. De tre diskarna är samma som ovan, bortsett från HD321KJ.
100 mätningar per sekund under 10 sekunder, 1000 mätningar totalt.
Image Enlarger

Jag tycker nog det är relativt låg startström för dessa tre diskar. Den åker upp till dryga 2A under ett tiotal millisekunder, den ökar sen ganska stabilt till 3.5A 1.5s senare för att igen sjunka efter 2s.

Vad tycker ni om det? 🙂
Har ni några förslag på mer saker man kan mäta?

Vanliga bilglödlampor kanske, tror däremot startströmmen är så pass hög att 10A inte räcker till, men på några mindre kanske jag kan mäta.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1242860
February 5, 2010 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta är verkligen intressant, skulle vara kul att se värdena för 5v linan med.
Jag har haft problem med vissa nätagg när jag startar med 5+ hårddiskar nämligen.
Även om det skall klara Ampheren enligt specifikationen. Funderar på om det är rippel biten som är jobbig för nätaggen.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

The Mutt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 475
1242862
February 5, 2010 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror inte att en bilglödlampa har så hög startström, men allt med någon form av transformator är kul att mäta speciellt konventionella trafos 🙂 Dock så begränsar det lite vad du kan mäta om det inte går högre än 10A.

Snorch
Member
Medlem
1242866
February 5, 2010 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Strömmen för 5V matningen valde jag bort av den anledning att den är tämligen stabil, troligen runt 500mA. Men kan mäta lite senare, men någon startström är det inte att tala om där.

Rippleströmmen, ja möjligen, men den är egentligen ganska låg. Som mest ovan inte ens 1.5A inom 10-20ms, visserligen med en hårddisk.
Kan se sen nåtag om jag kan koppla in fler diskar, 5-7 stycken kanske.

The Mutt, utan att mäta tror jag en vanliga 55/60W lampa har flera gånger högre startström än driftströmmen när den blivit varm.

Det kan tilläggas att den mäter DC och som mest 60V (för tillfället 25V), alltså går det inte att mäta transformatorer eftersom dessa gå på AC. Det är också väldigt mycket krångligare att mäta AC ström ordentligt, det är därför alla billiga effektmätare hos clasohlson och sånt inte mäter något annat än resistiv last med någon noggrannhet. Men för sånt här jag vettiga effektmätare istället.

Strömmen går att mäta högre, om man minskar motstånd och/eller förstärkningen. Problemet är att noggrannheten blir mindre ju högre område den mäter.

Snorch
Member
Medlem
1242869
February 5, 2010 - 9:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja då har jag mätt på billampor.

En 10W 24V och en 21W 24V.

Image Enlarger

Skulle behövas snabbare läsning för att få med den höga startströmmen.
21W lampan har ett motstånd på 1.87ohm kall, med andra ord en bit över 12A vid 24V, den hinner visserligen värmas lite, men startströmmen är väldigt hög för lampor.
Vill inte gissa hur hög startström en 100W 12V lampa har. 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 550
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL