January 3, 2001
Installerade en fläkt idag och råkade komma imot processorfläkten (Thermaltake volcano 7+) då det känndes som någon form av krypström på den. Blev lite smått orolig och kännde igen, jodå känndes mer som växelström. Humm kännde på övriga chassit (Chieftec). Samma sak där. Slog av strömmen (ifall det var ifrån nätagget) och väntade ett tag. Fortfarande kvar. Skummt som attan. Kan det uppstå nån form av abnorm statisk elektrisitet eller vad kan det bero på ? Inte en susning själv och har aldrig märkt det innan. Agget körs ojordat och lådan är ljudisolerad med dubbla biltemaplattor. Nån som varit med om nåt liknande / tips ideer ?
August 20, 2001
anledningen att det va kvar efter att du slog av strömmen från nätagget är att det alltid "ligger kvar" ström i nätagget, ibland tillräckligt för att driva en 80mm fläkt i 4 sekunder.
Så när du vill pilla, slå av strömmen, sät därefter på datorn, den kommer att snurra igång med dö direkt, då ligger det ingen ström kvar i agget
April 1, 2001
Beror på att du inte har jordat apparaten. (Kör man med jordat uttag till nätagget så är hela datorn jordad). Här hemma är det inga problem för mig, eftersom jag kan plocka typ 20-30A superjordat här i rummet typ. Men när jag var på ett mindre LAN förra helgen så var det tydligen inte särskilt jordat märkte jag när jag skulle pilla loss ett par sladdar bak på datorn. Ajaj, det gjorde riktigt ont! Och så hade jag skärmad nätverkskabel som man fick stötar av på andra sidan sladden och grejer 😀
February 25, 2002
Jag har inget jordat uttag alls och får inga stötar från chassit.
Men däremot alltid när jag åker på lan så uppstår problemet på alla datorer man vågar inte peta på chassit, det gör riktigt ont.
AMD XP 2400+@2.0GHz 39c idle, Syntax SV400 ATA133, Maxtor 120 GB, Maxtor 20 GB,
512 MB DDR pc3200, Gef4 ti4800 vivo 128 MB, Sony 24/10/40, Pioneer DVD 16x, i en röd och silvermålad midi ATX-låda...
April 21, 2002
Kör alltid jordade kontakter för datorer eller maskiner med metallchassi. Kör du ojordat och har otur kan hela chassit bli strömförande om det är något fel, t.ex någon strömförande komponent som ger ström till chassit. Tar du i chassit då det är strömförande agerar du jord. Även om du inte känner någon stark ström betyder inte att det är ofarligt. Får du bättre jord mellan dig och marken så kan det bli riktigt farligt.. Nu är jag egentligen inen elektriker eller expert, men det är bara dumt att riskera något. Har jag fel om något jag skrivit kan ni ju tillägga det.
July 14, 2002
Tror inte att det ska vara speciellt "farligt" för hårdvaran men däremot för dig och din grannar(om du bor i flerfamiljsfastighet). Om du får nåt fel på burken så kan elementen i huset bli strömförande. Har du otur så dödar du dig själv eller nån granne. Tänk på att det krävs en ganska hög ström för att säkringen ska lösa ut om man inte har jordfelsbrytare.
LousyLamer
September 5, 2001
Jag hade problem med detta för många år sedan. Ville koppla in datorn till min video för backup till videoband (det var fattigmanbackup för 5-6 år sedan). Då brände jag utgångskretsen på videon.
Jag mätte upp spänningen och den var halva nätspänningen ca. 115V. Dock var det bara 5-6 microampere ström i den, men stötarna tydde på att att man laddade någon kapacitans. Läste någonstans att det berodde på konstruktionen på nätaggregatet.
Numera är jag noga med att jag inte ansluter externa anslutningar (nätverk, stereo, TV, modem skärm etc) då datorn är på. Istället drar jag ur nätsladden innan jag kopplar.
July 23, 2002
LousyLamer wrote: Om du får nåt fel på burken så kan elementen i huset bli strömförande. Har du otur så dödar du dig själv eller nån granne.
LousyLamer
Hur skulle elementen kunna bli strömförande bara för att datorn pajade. Det finns ju ingen koppling mellen dator och element.
Teoretiskt så skulle det möjligen kunna hända om den gick sönder just exakt när jag utförde mätningen mellan datorn och elementet. Men nu har jag ju redan gjort mätningen och därmed tagit bort kopplingen mellan dator och element..........
November 16, 2001
Ni kan inte mena allvar att elementen blir såpass strömförande? Dom e väll dessutom riktigt jordade o kan inte bli strömförande???
Sitter på 3st datorer på ett utag nästan! Har dratt ut nån sladd till köket till de ända jordade uttaget!
PRoblemet e väll mest att tar man på min server o min flickas skärm så kitlar de mysigt i hela kroppen 😀
Om man nu hade dratt en liten sladd från chassit till elementen de hade kanske hjälpt? (och inte varit falrigt för nån eller?)
Dessutom så flimrar våra skärmar som fan, riktigt irriterande.
July 17, 2002
Det som LousyLamer snackade om var nog detta:
nemos wrote: Har samma problem som du, jag löste det så gott jag kunde genom att skruva fast en kabel i en pci plats skruv, drog ut den genom hålet och sätte i elementet. [snip]
Om man har otur där och något går fel så att chassit blir strömförande så ledaer han ju ut det till elementen. Dock lär väl inte den kabel som använts klara så tora strömstyrkor, för jag antar att det handlar om en ganska tunn kabel.
February 25, 2002
det här med element:
som sagt förut så kände jag ingenting på mitt chassi trots att jag inte hade jordade uttag men däremot om jag sätter fötterna (nuddar) elementet och samtidigt tar i chassit (hihi 😀 det är illa) inget man gör mer än 1 lr 4-5 ggr lr lite oftare 😀
men men.
det någon sa om att dra en kabel från chassit till elementet för att jorda är inget farligt för någon (har gått el-programmet 3 år) eftersom det fungerar i princip som kontaktens jord, visst elementet går möjligtvis in till grannen men den är ju trots allt jordad, precis likadant funkar jordkabeln i kontakten den går också runt till alla kontakter i huset och på så vis också in i alla apparater och ut i deras chassi för att jorda.
Åter till grundfunktionen med att jorda, som vi redan vet går strömmen alltid den snabbaste vägen och den snabbaste vägen är alltid till moder jord så även om det går ström ut i alla element så försvinner den ner i jorden innan vi hinner säga vattenkylningsblock
god natt
AMD XP 2400+@2.0GHz 39c idle, Syntax SV400 ATA133, Maxtor 120 GB, Maxtor 20 GB,
512 MB DDR pc3200, Gef4 ti4800 vivo 128 MB, Sony 24/10/40, Pioneer DVD 16x, i en röd och silvermålad midi ATX-låda...
March 20, 2001
Allt detta jidder om krypströmar & jordning. =)
själv har man fått 230v mellan chassi & vägg pga. att det inte va jordat.
detta är ju för att man mäter potensial skilnaden mellan väggen ( jord ) & 1-fas
att dra en skruv med jord kabel till ett element går förutsatt att elementet i rummet är jordat.
Tänk även på att om du drar in ett jordat uttag till datorn så MÅSTE du jorda allt annat i rummet oxå för annars drar du en en fara.
alla datorer har en liten krypström =( det är det som gör att dom flesta LAN strukar med El`en
En skärmad nätverks kabel ska bara vara skrämen vara ansluten i ena änden av kontakten. för om båda är anslutan och sedan är´både datorn & switchen jordade då kan det uppstå en potensial skilnad mellan dom 2 olika jordningarna. och då är det inge bra att ha skärmad kabel då gör den mer skada än nytta.
1 Guest(s)