stereo-högtalare till datorn...|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
stereo-högtalare till datorn...
bissen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 83
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 21, 2001 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ett par feta högtalare till steroen som jag knappt använder. Nu vill jag ha de till datorn men jag vet inte hur man ska koppla 🙁
Nån som kan hjälpa mig ???

Slass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1816
25852
June 21, 2001 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

japp. du måste koppla dem via förstärkaren.

du behöver köpa en sladd som har en 3.5mm stereoplugg i ena sidan, och 2xphono i andra, som du sedan stoppar i stereons aux kontakt!

bissen
Siktar mot toppen
Medlem
25858
June 21, 2001 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok...men vad är en förstärkare ?
Så man kan inte koppla direkt från högtalrare till dator ?

Slass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1816
25863
June 21, 2001 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

du kan koppla direkt till högtalarna, men eftersom du får ut kanske 0.2w (fingerad uppskattning) ifrån ljudkortet, och högtalarna är passiva, så kommer det att knappt vara hörbart!

du behöver koppla det via din vnliga stereoförstärkare!

bissen
Siktar mot toppen
Medlem
25871
June 21, 2001 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

aha..ok nu fattar jag smile

CyberPete
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 351
26113
June 22, 2001 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Det blir så nice ljud via Förstärkaren.. Köpte en ny förstärkare för några månader sen.. Fint ljud.. Iofs kör jag med 2st 12" i varje låda + diskanter o skrikare... O sen har jag 2 sateliter på sidorna + en baslåda på golvet med 2 12" smile Låter Fiiiiiint... smile

Micke_2
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 165
26569
June 24, 2001 - 10:45 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kör med ett sånt här system: http://www.bostonacoustics.com.....eriesID=31 1000:- i en lokal butik för 6 mån, helt värt sina pengar :snurr:

carnail
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 666
26573
June 24, 2001 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kör http://www.alesis.com/products.....index.html för jag vill inte ha någon modifiering och "tillputsning" av ljudet.

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1577
28258
June 28, 2001 - 11:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Audio Pro A2.4 Live kopplat till en Yamaha DSP-A592. Tur att bordet är stort, man måste ha dom lite mera isär än vad jag vill ha det. Man får så fina färger på monitorn annars smile

carnail
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 666
28306
June 29, 2001 - 8:12 am
sp_Permalink sp_Print

Va fattigt att inte ha skärmade högtalare! smile

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
28321
June 29, 2001 - 9:08 am
sp_Permalink sp_Print

Jag använder Alr/Jordan Entry S som är skärmade (ca 2750 kr). Låter riktigt bra, men behöver egentligen stativ för att komma till sin rätta. Endast spikes duger ej på ett skrivbord 🙁

http://www.alr.de/english/prod.....try_s.html

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
28405
June 29, 2001 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo jag vet att det är fattigt att inte ha skärmade högtalare, men dessa är mina gamla bakhögtalare, så varför ska jag lägga dom i garderoben och köpa skärmade när dom s,a,s blev gratis. Nu har jag ju dom inte 5 meter isär men kanske 1 meter.

Calymar
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 117
28426
June 29, 2001 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

HAHA!! ta och kasta era leksaker någonstans smile

Själv sitter man med en Harman kardon 660 förstärkare = massa kräm och Infinity SM 155or ala 102cm höga 15tums basar, 35kg st.

Istället för att ha en halvkass stereo ett värdelöst ljudpaket till din dator och en rutten hemmabio! Lägg alla pengarna på en ordentlig stereo istället och använd den till alla tre ändamålen.

Med ett knapptryck kan jag titta på vanlig tv/dvd film med ljud och bas som slår ett larvigt hemmabiosystem eller så lyssnar jag på mina cd skivor,mp3or lr lirar mitt favoritgame på datorn med ljud och bas som slår det mesta.

Kablar finns hos alla större radio/tvhandlare. sedan är det bara att rocka loss istället för att ha en massa små tjafsaker som det knappt kommer nått ljud ifrån smile

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
28437
June 29, 2001 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

I sånna fall måste man ha datorn på vardagsrumms bordet vilket du verkar göra. Å du vikt och storlek säger ingenting om ljudkvalite möjligen ljudtryck men det är en helt annan sak. Kan och vill inte ha 2 meters högtalare till min dator eftersom det inte blir bra ljudmässigt, blir väldigt konstigt i höjdled.

Att använda sin hemma stereo till datorn tycker jag är meningslöst om man sitter å spelar och lyssnar på mp3, eftersom det aldrig är bra kvalitet på det. Då spelar det inte så stor roll.

Att använda en hemmabio förstärkare och bakhögtalare till datorn, tycker jag är väldigt bra eftersom det förhöjer spel känslan. För min del så är det ganska ballt när spel stödjer "Pro Logic" så man kan höra "fi" kommer bakifrån.

Calymar
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 117
28465
June 29, 2001 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

"I sånna fall måste man ha datorn på vardagsrumms bordet vilket du verkar göra"

Hmpf nej det har jag verkligen inte, sen handlar det givetvis om hur stort vardagsrum man har och jag prioterar inte gigantiska soffor o dylikt. Det finns nått som heter fem och tio meters kablar.

"Å du vikt och storlek säger ingenting om ljudkvalite möjligen ljudtryck men det är en helt annan sak"

Mina SM155or kostade 10k är det tillräckligt med ljudkvalite för dig?

"Kan och vill inte ha 2 meters högtalare till min dator eftersom det inte blir bra ljudmässigt, blir väldigt konstigt i höjdled."

Sen när blev 102cm 2m? hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte få det till 2m smile

"Att använda sin hemma stereo till datorn tycker jag är meningslöst om man sitter å spelar och lyssnar på mp3, eftersom det aldrig är bra kvalitet på det. "

LOL det är en väldigt stor skillnad på mp3or och mp3or. En bitrate på 128 kb/s = du kan inte höra skillnaden på en vanlig cd och mp3an med din hörsel. Desto högre bitrate ju större blir mp3an och bättre kvalite. Snart 2 år med bredband och jag har inte köpt en cd sedan dess all musik finns gratis bara att ladda hem. Vem vill betala 200kr för en cd där man oftast bara gillar en lr två låtar?. MP3 rules period.

"Att använda en hemmabio förstärkare och bakhögtalare till datorn, tycker jag är väldigt bra eftersom det förhöjer spel känslan. För min del så är det ganska ballt när spel stödjer "Pro Logic" så man kan höra "fi" kommer bakifrån."

Jag klarar mig fint utan pro logic lol!! räcker med att hela golvet skakar när jag spränger redeemern i UT eller höra ett ordentligt motorljud i need for speed porshe challenge inte nått svagt morrande från 5 cm stora högtalarna på skrivbordet och lite muller från den lilla baslådan under skrivbordet. Nejdu jag har prövat det mesta och den lösningen jag har idag slår allt jag tidigare har ägt/testat.

Tvekar starkt på att du har prövat på det jag har för då skulle du nog ändra din åsikt ganska snabbt men fortsätt du med ditt tiss tass, å! någon sneakar på mig LOL!!! du e för rolig smile

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
28491
June 29, 2001 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Har aldrig tyckt att Infinitys högtalare har låtit särkilt bra, trots prisklass.
Ganska slappa bas element, stort och ngt dynamisk ljud men brister i detalj o transparens.

Själv ska jag ta en titt på ett par Dali högtalare, Evidence 470 för 9000 kr.

http://www.dali.dk/products/470.html

Är inte ljudet tillräckligt bra så tar jag o sparar litet längre och möjligen inhandlar Snell E.5 Mk II för 18.000...

http://www2.webon.net/cgi-bin/.....sh.cgi?E.5

😀

Själv sitter man med en Harman kardon 660 förstärkare = massa kräm och Infinity SM 155or ala 102cm höga 15tums basar, 35kg st.

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
28497
June 29, 2001 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo kanske din anläggning låter bättre än mina 15W rör(om du vet vad det är) och Dynaudio högtalare. Går inte att spela 200dB med 15W men bra låter det. Jo jag kanske överdrev när jag sa 2 meter men jag menade inte just dina. Som sagt jag prioriterar inte bas jag prioriterar välljud.

Har än idag inte hört någon MP3 som låter lika bra som en CD, ok inget fel på MP3-formatet, men i Hi-Fi världen hör den inte hemma. Har en liten stereo och på den hör jag ingen skillnad(om du fattar vinken). smile

Angående hemmabio stärkaren som jag har till datorn så spelar det ju ingen roll hur stora och bra högtalare jag har, det låter ändå inte bakom mig utan bakhögtalare. Visst är det kul med massa bas när man spelar , men man blir inte hjälpt av det i iaf angående surroundljud.

laphroaig
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 365
28508
June 29, 2001 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

MP3 lika bra ljud som CD ???? Hör man inte skillnaden mellan MP3 & CD då är man döv ! prova att rensa öronen .... noga !

testgubbe1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
28528
June 29, 2001 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Själv sitter jag med min gamla philips stereo som jag fick för 8 år sedan... Men den fungerar fint fortfarande.
Skulle dock vara riktigt häftigt med ett par proffdiga monitor/studio högtalare som t.ex. Sirocco Pro.
http://www.videologic.com/Prod.....t=VL-60402

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
28546
June 29, 2001 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Har tyvärr inte hört detta system men verkar vara fint system och med digital ingång är väl ingen nackdel.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 312
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL