June 8, 2001
Kaleid
" Har aldrig tyckt att Infinitys högtalare har låtit särkilt bra, trots prisklass.
Ganska slappa bas element, stort och ngt dynamisk ljud men brister i detalj o transparens."
Jag håller med dig delvis men jag kunde inte säga nej till det erbjudande jag fick
Jag ska nog byta in dom när jag orkar och gå tebax till Klipsh.
" Själv ska jag ta en titt på ett par Dali högtalare, Evidence 470 för 9000 kr. "
MM såg fina ut vad kostar Evidence 870? dubbla 8or vore inte helt fel har haft klipsh singel 8a var fint drag i dom kan rekommendera.
Hogan
"Jo kanske din anläggning låter bättre än mina 15W rör(om du vet vad det är) och Dynaudio högtalare. Går inte att spela 200dB med 15W men bra låter det. Jo jag kanske överdrev när jag sa 2 meter men jag menade inte just dina. Som sagt jag prioriterar inte bas jag prioriterar välljud."
För mig är välljud allt som inte kommer från on/off, elgiganten osv
Musik för mig är att kunna dra på sina favoritlåtar och då ha lite resurser vilket gör upplevelsen betydligt trevligare än att ha smågrejor som bara låter bra på låg volym, nu säger jag inte att störst alltid är bäst för så är det inte men ofta!!.
"Har än idag inte hört någon MP3 som låter lika bra som en CD, ok inget fel på MP3-formatet, men i Hi-Fi världen hör den inte hemma. Har en liten stereo och på den hör jag ingen skillnad(om du fattar vinken). "
Mp3 är här för att stanna, i takt med att ju fler som får tillgång till bredband så kommer allt fler sluta köpa cdskivor och gå över till mp3 fördelarna är ju enorma.
All musik är gratis på nätet du behöver inte lägga ut tiotusentals kr för att bygga upp din egen skivsamling dvs man kan tanka hem all musik man någonsin gillat under hela sitt liv. Jag tror dock att inom en snar framtid kommer man kunna köpa sin musik via nätet till ett mycket billigare pris än vad dagens cd skivor kostar.
Folk slipper låna ut sin favorit cds bara
för att få tebax dom fulla med repor osv.
Du har bjudit hem några vänner för att umgås, du slipper att en massa folk rotar i din skivsamling, spiller, repar och förstör i största allmänhet. Istället så kan dom välja sina favoritlåtar direkt via datorn, enda begränsningen är hur mycket musik du har orkat ladda ner samt att du riskerar att få ett nerspillt tangentbord men eftersom ett nytt tangentbord kostar mindre!! än vad en ny cdskiva gör så spelar det ingen roll
För 50kr så har du din sladd mellan datorn och din stereo, HI-FI världen kan dra någonstans!!
Beerbelly
"MP3 lika bra ljud som CD ???? Hör man inte skillnaden mellan MP3 & CD då är man döv ! prova att rensa öronen .... noga !"
Du är ett sorligt exempel på en person som talar först och tänker sedan.
Vore kul att höra vad du baserar din åsikt på, min gissning är att din finniga polare sa det vid nått tillfälle och då tror du att det är så.
Anyways tänk, TÄNK! om du satt hemma hos mig och jag hadde kört över din favorit cd till mp3 med hög bitrate och ett bra ljudkort, sedan så skulle du få höra 30 sec mp3 och cd på varje låt blandat och därefter avgöra vilka låtar som var mp3. Om nu mp3 är så dåligt enligt dig så skulle du ju lätt klara av alla låtar.
Nu råkar det vara så att jag har testat detta på några vänner och resultatet är lotto, man har ju som sagt 50% chans att gissa rätt, det går inte att höra skillnaden på en bra inspelad mp3a och en cdskiva. Kanske om du sitter i en toppmordern studio utan några andra ljud som stör dig och du sitter och fokuserar dig tills du blir röd i ansiktet men för en vanlig person är det svårt.
Visst finns det dåliga mp3or men alla är inte det, mp3 har inte lika bra ljudkvalite som en bra inspelad cdskiva men skillnaden är så liten att man oftast inte kan höra den unless det är låg bitrate då hör man direkt att det är mp3.
Så till alla er som säger att mp3 är skit "(#%¤! gör ett ordentlig test först och lyssna inte på en massa rykten hit och dit.
June 8, 2001
"Jag håller med dig delvis men jag kunde inte säga nej till det erbjudande jag fick
Jag ska nog byta in dom när jag orkar och gå tebax till Klipsh"
Jepp, man kan inte motstå riktigt bra klipp
Har lyssnat litet på Klipsch RF 3 hos min lokala Hi-fi affär och blev ganska så imponerad. En polare kommer möjligen att införskaffa dessa. Rätt livliga med sin tratthornsdiskant
"För 50kr så har du din sladd mellan datorn och din stereo, HI-FI världen kan dra någonstans!! "
Jag håller med om att den inte är en särklilt markant skillnad på mp3 och cd-skiva - inte på datorn. Även om jag kan höra skillnaden med mina Alr, skillnaded med 320 kb/s och wave är ibland ruskigt stor, skulle jag vilja påstå.
Sen är det ett problem med att koppla datorn till Hi-fi anläggningen och det är att ljudkorten låter fruktansvärt mycket sämre än en cd-spelare för endast ett par tusenlappar. Inte ens proffskorten från Terratec för 8900 kr kan slå min Pioneer PDS-904 (5000) i ljudkvalité. Mycket kan ha göra med att PCI är så pass föråldrat att det är svårt att uppnå bra S/N ratio t.e.x.
Fast o andra sidan så klarar Terratec kortet 24/96 ljud, och det är ett ganska så gott kliv över cds föråldrade 16/44.1 ljud, även märkbart hörbart skillnad 😀
Hoppas PCI systemet slängs ut snabbt så att ljudkorten har en bättre chans att markant höja ljudkvalitén...
ISA ljudkorten är man ju glad att man slipper idag 😀
April 14, 2001
Lite synd att folk säger "om inte JAG hör skillnad så hör ingen annan det".
Ljud från ljudkort är ett kapitel för sig. Ljudkorten är alltid(oftast) väldigt dåligt skärmade, med tanke på att de finns så mycket som kan störa en signal när den väl har gått genom DA-konvertern. Dåliga kontakter(3.5mm plug) vilket oftast har en dålig kontaktuta och svårt att få dit rejäla kablar.
Håller med dig Calymar att folk kommer att sluta köpa CD-skivor, men enbart för att gå över till DVD-Audio(mums). Dubbelt så stort frekvensomfång som CD, brutal dynamik m,m, en sån ska jag ha men tycker fortfarande dom kommer att bli bättre när nästa version kommer. 15-20kkr för en vanlig DVD-Audio är idag lite för dyrt, när samma kommer att kosta 5kkr om ett eller två år.
Det finn faktiskt folk som tycker om att bara sitta och lyssna på musik(Lyssna med stort L) och då går det f-n inte med MP3. Har som sagt inget emot MP3, kan vara bra att ha i vissa sammanhang. Men har fortfarande ingenting med Hi-Fi(Hög Trovärdhet) vilket MP3 inte är.
June 8, 2001
"Ljudkorten är alltid(oftast) väldigt dåligt skärmade, med tanke på att de finns så mycket som kan störa en signal när den väl har gått genom DA-konvertern"
Ngn som har testat att modda till ett skärmande metal eller ngt annat material runt ljudkortet??? Det borde ju inte bli så varmt eller ngt. Borde minska störningar ;D
April 9, 2001
Men om du har ett ljudkort för >8000 så använder du väl inga DA omvandlare på kortet, då är man ju sjuuuk?
Själv kör jag tyskt kvalitet á 17000kr, ADAT digitalt ut ifrån detta till en Alesis AI3 Optical Interface, och ifrån detta till en MAM PA100 (billig) och ett par närfältsmonitorer Alesis Monitore One.
Vad jag tjänar på detta då (förutom att jag behöver det för att göra musik)? Jo, först och främst:
* Närfältsmonitorer: gjorda för avlyssning 1-2 meter ifrån dom. Något annat låter inte bra, dvs inget för stoooora rum. Dessa har man liggandes bredvid/ovanför monitorerna med baselementen mot "centrum". Dessa är gjorda för att återge ljudet precis som det låter som original, dvs inget consumer mumbo-jumbo färgning av ljudet.
* Förstärkare med bara on/off knapp och volym. Inget bas-diskant tjaffs!
* Digitalt...tja, vad säger man? Inga störningar direkt! Jag kan rulla kabeln utan att få in TV1 i högtalarna!
Och för att pissa bensin på debatten om MP3 vs CD så kan jag säga att det ligger lika mycket i detta som Vinyl vs CD....läs denna länk: http://users.belgacom.net/gc24.....index.html
Klicka på Myths..
Edit:
Glömde säga att för stora högtalare i ett för litet rum blir bara skitljud, du lever i en kakkafoni av studsande ljud. Rätt storlek=bra förutsättning för bra ljud
SYSTEM#1: T-bird 1200, Abit KT7A-RAID, 512MB PC133, Geforce 3 (Leadtek Winfast 64MB TV-out), Soundblaster PCI 512, RAID: 2*40GB + 30GB, Miro StudioDV.
SYSTEM#2: PIII 450, Abit BE6, 256MB, Matrox G400 MAX, Creamware Pulsar+SRB (8 Sharc DSP).
[ Detta Meddelande är ändrat av carnail På 2001-07-02 09:20 ]
April 14, 2001
Nu är det ju inte alla som är lycklig ägare av ett sådant kort, men jobbar man med musik är det ju säkert(kanske) ett måste. Nu har jag ju ingen digital in på min Prologic, hade ju varit fint iof.
Visst kan MP3 låta bra men för min del är det inte något alternativ, liksom CD'n när den kom så sa alla att den slår aldrig LP'n i ljudkvalitet. Lite fel kanske för alla Hi-fi dårar var lite rädd för det nya formatet, därför sågades den direkt. Nu var ju inte dom tidiga CD-spelarna något vidare men idag är det ju betydligt bättre. Har visserligen hört LP anläggningar som låter ruggit bra men för samma pris som vad LP snurran kostar får man ju en fin komplett anläggning, tycker inte det är värt det.
Minns min första CD som jag inhandlade låter idag rent förjävligt, nä ner i källaren med den. Så är det säkert för MP3 som kanske oxo är i ett tidigt stadium.
April 9, 2001
Det kanske inte är tekniken som har gjort framsteg på CD fronten utan sättet att mastra musiken har genomgått olika trender. Det du hör nu på en CD är till 90% optimerat för att lyssna på i radio (bil), där man har lagt kompressor x 10 på allt så att det blir en jämn och fin ljudsmet. Visst, det blir skitbra för modern musik men inte lika bra för tex klassisk... Jag kan mycket väl tänka mig att du upplever dina gammla cd skivor som "sämre"..men det kanske inte bara är tekniska skäl (kan dock vara det...läs längre ner)
Ja, men tror du inte folk är rädda för MP3 nu då?
Världens bästa öron(!) har ju testlyssnar frekvenser på MP3or och jämfört med CD...det f-nns en brytpunkt där de började skruva på sig i stolen och inte vela vara med längre, och den ligger ovanför dagens "standard" på 128kbps. Kör man 256 så är man på den säkra sidan.
Sen kan en MP3'a som aldrig har passerat en CD skiva vara bättre än ett original på en CD skiva, nämligen beroende på hur cd spelaren fixar alla fel som finns på cd'n, interpolation etc. Det är inte många som tänker på HUR ett program på en CD skiva fortfarande kan fungera fast man pickar ett hål i ytan och därmed förstör en massa data? Redundans!
Kan oxo säga att det du hör i radion har varit komprimerat med mp3-liknande teknik bra långt före innan mp3'an dök upp offentligt. Radio skickas ju via telefonlänkar i många sammanhang och vi vet ju hur fiiint det låter...eller? Fick vid ett studio(!)besök hos SR lyssna på det som komprimeringen tog bort, lät ungefär som låga viskningar. Coolt!
June 18, 2001
Dessa högtalare vore något!
http://www2.webon.net/cgi-bin/.....i?NAUTILUS
[ Detta Meddelande är ändrat av Jerry På 2001-07-04 02:08 ]
April 9, 2001
Fy f-n! 300tusen i pris och en vikt på 110kg... fast man kan ju ta dem på avbetalning stod det, typ 13tusen i månaden i 23mån. Tjohooo! 🙁
Om den hade klarat 3Hz mindre så hade man vid "rätt" ljud skitit på sig, mått illa och förlorat lokalkännedomen, fått olustkänslor etc (sant!). Hehehe!
April 5, 2001
har själv kopplat in mitt nad 216 steg till datorn, kör in allt genom en gammal scratch mixer som jag köpte till mig billigt, funkar fint fint om man inte vill ha en japansk förstärkare som står och blinkar som ett discotält i ibiza. den läcker lite på ena kanalen men det spelar egentligen ingen roll då man gärna stänger av den kassa musiken och sätter på vinyl istället. Lovar att ni aldrig varit med om känslan att lysna på charles bronson (galen kaos hardcore)samtidigt som man slaktar i UT, prova.
men det funkar fint med hörlurar med, när grannarna lagt sig kan man ju knappast klösa på så jag stack ner och köpte ett par slutna sony hörlurar för en billig peng, funkar lika bra.
our asses is full of vaseline and we are still unfuckeble...
May 8, 2001
Tjenare Calymar ! Jag har lyssnat på väldigt mycket högkvaliets CD (via en bra anläggn)och jag anser att CD är överlägset MP3 ! Hur jag har jämfört ? jag har spelat en CD som jag vet är välproducerad och sedan testat samma låt från en dator i MP3 format... Fast det är klart, lyssnar man mestadels på normal popmusik från "hitlistorna" så kan jag hålla med dig att det kanske inte blir så stor skillnad, där har du helt rätt ! Mvh...
March 25, 2001
nackdelen med att tanka mp3:or från internet är att endel är ju rippade och komprimerade med råkassa program. Men med bra program hör inte jag nån skillnad. Inte med min stereo (den är kass) men jag har ett par hörlurar för 3000kr (jag betalade faktiskt bara 1900kr för dom på bluemarx, fast rekomenderat pris liiger på 3k) Sennheiser HD-600. Hör inte skillnad. Fast då går det ju genom en vanligt sån där sladd, rca sladd eller vad det heter. Hur stor skillnad är det på en sån sladd mot om jag skulle ta och köpa en sån här: http://www.jam.se/DigIOSB.html så jag har en optisk utgång från mitt live kort. Blir det stor skillnad tror ni? Vad är det för skillnad på digital och optisk kabel? för det är väl en digital utgång på mitt live kort (tror det är en digital utgång iaf).
Sen så har jag läst nån artikel där dom testade lite ljudnördar i en bra studio och så jämförde dom mp3 och cd och bara 2 av 8 hade rätt. Vet inte hur dom gjorde testet men.
Kom på en fråga frästen, varför skärmar dom inte sånna där sladdst man kopplar mellan cd-romen och ljudkortet?
1 Guest(s)