April 18, 2001
April 9, 2001
http://www.jam.se/DigIOSB.html så jag har en optisk utgång från mitt live kort. Blir det stor skillnad tror ni? Vad är det för skillnad på digital och optisk kabel? för det är väl en digital utgång på mitt live kort (tror det är en digital utgång iaf).
Det verkar vara två typer av digitala utgångar, dels S/PDIF (standard av SONY) som klarar en stereosignal i en riktning, så verkar det vara ADAT (standard av ALESIS) uttag, dom med skyddspluggarna på, som ska klara 4 stereo samtidigt i en riktning (8 mono). Båda är digitala men ADAT'en är optiskt, ingen skillnad, dock så kan den optiska vara mer skyddad ifrån störning, inte riktigt säker.
Skillnaden beror på vad dina AD/DA omvandlare klarar, tex SB Live korten har kassa AD omvandlare men hyffsade DA, vilket innebär att alla recensenter som har testat kortet har tyckt det varit bra kvalitet, men samplingarna de har lyssnat på har ej samplats med SB'ns AD (tror den låg på 12 bitar eller liknande)
Bra att du har hitta Jam, de är mycket proffsiga och vet vad dom snackar om, och håller bra priser.
April 14, 2001
Den är digitala utgången kan i princip ha hur "många" kanaler som helst, det är ju hårdvaran i ena änden som talar om hur många kanaler det blir i den andra. Vad det gäller Optisk(toslink) eller elektrisk(RCA) så har väl båda för och nackdel.
Den optiska är nästan okänslig för elektriska fält vilket borde passa bäst i en dator med tanke på alla sladdar man hittar bakom datorn. I stället är själva kontakten inte den bästa, minsta lilla läckage så får felkorrigeringkretsarna jobba hårt då kan en elektrisk vara bättre men med risk för elektriska störnigar. Men jag har själv inte hört någon skillnad så för min del så spelar det ingen roll.
carnail: När det gäller AD/DA omv, så har du säkert alldeles rätt.
May 28, 2001
On 2001-06-29 17:22, Calymar wrote:
Själv sitter man med en Harman kardon 660 förstärkare = massa kräm och Infinity SM 155or ala 102cm höga 15tums basar, 35kg st.Tjena!
Infinitys grejor är nog lika överskattade som BMW, spelade ifrån infinitys dubbla 12" med ett par studio högtalare á 6,5" basar och en skrikare, och det med en sampler, både i välljud och bastryck!
iofs så var dessa studio högtalare i samma prisklass som infinity (ca 15000)!
Nä Infinity ligger för mig i mitt emellan biltemas och Pyramids element!// Christer
May 17, 2001
Jag funderar på att köpa en Harman Kardon AVR-7000. eller kanske 5000 modellen med mp3decoder?!?! nån som vet hur den decodern fungerar???
och infinitys alpha serie, 50 modellen som frontar och 20 lr 10 som bak, inte bestämmt mig vilka. Subben är jag tveksam, den har ett dåligt frekvensomfång, bara från 35 lr 40 står det.
Jag har ett SB live! platinum, så jag ska utnyttja den optiska utgången.
enda kruxet är hur man ska möblera rummet för att kunna använda hemmabiosystemet till datorn och tvn samtidigt......
April 5, 2001
On 2001-07-12 00:49, Eckan wrote:
Jag funderar på att köpa en Harman Kardon AVR-7000. eller kanske 5000 modellen med mp3decoder?!?! nån som vet hur den decodern fungerar???
och infinitys alpha serie, 50 modellen som frontar och 20 lr 10 som bak, inte bestämmt mig vilka. Subben är jag tveksam, den har ett dåligt frekvensomfång, bara från 35 lr 40 står det.
Jag har ett SB live! platinum, så jag ska utnyttja den optiska utgången.
enda kruxet är hur man ska möblera rummet för att kunna använda hemmabiosystemet till datorn och tvn samtidigt......
har också funderat på det där med att kunna kombinera dator/tv/musik/inspelning med samma stereo och högtalare. och den enda lösning jag har kommit fram till att skaffa ett rullbord till datorn så att man kan rulla fram den på vardagsrumsgolvet å plugga in.
April 9, 2001
On 2001-07-11 15:26, Hogan wrote:
Den är digitala utgången kan i princip ha hur "många" kanaler som helst, det är ju hårdvaran i ena änden som talar om hur många kanaler det blir i den andra.
Hmm, om du pratar om optiska/digitala utgångar som medium så kan de skicka datat hur som helst (nästan), ja, men om det står S/PDIF så är det en standard och denna standard skall då följas på den mottagande sidan oxo. Lika gäller ADAT, men som sagt, det kan ju vara en annan standard som används, dock med samma medium (kontakt, kable). Jämför HTTP som skickas via internet.
June 8, 2001
Sulman
"Det är ju mycket roligare med en CD. Man får en mer rättvis bild av vad artisten försöker visa med sin musik i form av fodral, låtordining osv.
Jag blev lite trött på denna ljud-fixering så jag gav en åsikt som musik-älskare."
Då kan jag meddela dig att alla CD-fodral finns för nedladdning och färdiga för utskrift, sedan klipp klipp och vips du har ett nytt album till din samling för en total kostnad av ett par kr
Kan inte låta bli att skratta åt alla stackars satar varje gång jag går förbi en större skiväffar, dom står där med sina surt förvärvade slantar och är beredd att betala 200kr för det nyaste albumet VANSINNE!!!
Vi svenskar sväljer alla priser med hull och hår utan att protestera.
Anyways det är trevligt att kunna bränna ner album och ge till kamrater och flickvännen utan att det kostar skjortan sedan att det ofta uppskattas framförallt av det kvinnliga könet gör ju saken inte sämre
Madmax
"Tjena!
Infinitys grejor är nog lika överskattade som BMW, spelade ifrån infinitys dubbla 12" med ett par studio högtalare á 6,5" basar och en skrikare, och det med en sampler, både i välljud och bastryck!
iofs så var dessa studio högtalare i samma prisklass som infinity (ca 15000)!
Nä Infinity ligger för mig i mitt emellan biltemas och Pyramids element!"
Yo!
Infinitys större högtalare är inte kända för att vara disko dunkers men det finns inte en chans på jorden att dina 2st 6,5 element kan producera bättre tryck en 4st 12" basar, din testmiljö måste ha bestått av ett alldeles för litet rum.
Pröva att testa i ett stort rum backa ett par meter och sätt dig i en soffa och jämför då kommer du nog höra och känna en markant skillnad
May 28, 2001
Yo!
Infinitys större högtalare är inte kända för att vara disko dunkers men det finns inte en chans på jorden att dina 2st 6,5 element kan producera bättre tryck en 4st 12" basar, din testmiljö måste ha bestått av ett alldeles för litet rum.Pröva att testa i ett stort rum backa ett par meter och sätt dig i en soffa och jämför då kommer du nog höra och känna en markant skillnad
Jag kan ju bara säga att den chansen är ingen chans, det är ett faktum!
Rummen uppskattade jag ungefär lika stora, men infinitys lådor befann sig ca 1m från väggen medans dessa 6,5or stod uppkastade på en bänk! :bok:
Kan ju även tala om att 2 meter från 6,5"arna kunde man känna utblåset!!
(-:
Det är dom häftigaste högtalarna jag varit med om kan jag lova, och jag är fd. DJ!
April 5, 2001
On 2001-07-12 02:13, Hogan wrote:
xnckidx: Är det inte lättare att dra en vanlig RCA-sladd fram till stereon istället.
man vill ju hällst hamna mitt i mellan alla högtalare så att man får rätt ljud, har man ett större rum så går det säkert sätta datorn bakom soffan och få ett system som duger, just nu har jag datorn brevid på ett sketet ikea bord så man får kånka lite högtalare innan man sätter igång och lirar, lite lagom jobbigt kanske....
May 8, 2001
Till Calymar:
"Mina SM155or kostade 10k är det tillräckligt med ljudkvalite för dig?"
Hmm... verkar inte vara många som betalt mer än 500 dollar för dessa om man läser recentioner.
Tycker att din inställning är klart tråkig. Alla har inte råd med "bra" ljud och enligt mig och säkert många med mig inte du heller. Infinity låter faktiskt inte speciellt bra för pengarna.
Har ingen koll på din förstärkare men om det inte är en "hemmabio"-förstärkare och du inte tycker att detta behövs så tror jag aldrig att du kan ha lyssnat på bra hemmabiosystem.
Angående mp3:or så har du dock helt rätt. Enligt ett test som gjordes i en tysk HiFi-tidning (kommer inte ihåg vad den heter) så var det svårt för "panelen" att höra skillnad mellan mp3:or (128) och cd-skivor.
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
June 8, 2001
Till Jonaz
"Hmm... verkar inte vara många som betalt mer än 500 dollar för dessa om man läser recentioner."
Jag skrev i ett inlägg senare att jag inte pröjsa 10k för dom, det var priset i affären dock. Sedan var det ett antal år sedan jag köpte dom så priset lär vara lägre nu om dom ens säljs längre. När du pratar om dollar så lär ju dom knappast vara inköpta i sweden och det mesta som köps in blir ofta dyrare än i andra länder, moms osv.
"Tycker att din inställning är klart tråkig. Alla har inte råd med "bra" ljud och enligt mig och säkert många med mig inte du heller."
Det jag skrev var bara ett förslag sen om folk har råd eller inte är väll inte mitt problem?.
"Infinity låter faktiskt inte speciellt bra för pengarna."
Jag antar att du haft infinity högtalare och vet exakt vad du talar om.
"Har ingen koll på din förstärkare men om det inte är en "hemmabio"-förstärkare och du inte tycker att detta behövs så tror jag aldrig att du kan ha lyssnat på bra hemmabiosystem."
Har provlyssnat en hel del system. Vill man ha små högtalre med klent ljud knappt hörbar bas så köper man ett hemmabiosystem det är stor skillnad mot tv ljudet så dom flesta blir nöjda, vill man däremot att golvet skakar och soffan hoppar så väljer man min variant. Sen finns det säkert grymma hemmabiosystem för 20k uppåt som är bättre än vad jag har men nu talar jag om vad som normal sätt finns i affärerna.
återkommer om ett test av min förstärkare.
3 Guest(s)