stereo-högtalare till datorn...|Page 4|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
stereo-högtalare till datorn...
Calymar
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 117
sp_UserOfflineSmall Offline
34295
July 18, 2001 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Här följer en liten del av ett test på harman kardon 680 obs jag har modellen under 660.

Overall sound

The Harman/Kardon 680 has all the usual company qualities and misses out on most companies' nasties. Its bass lines are superbly deep, powerful and gutsy yet controlled, and I quite seriously challange any and all comers within its price class to try to equal this (the only serious contender I can think of is NAD's new 317, which while good, is not quite in this class). But this speed, rhythm and power has long been H/K's strong side, so I regard this merely as natural evolution.

Its midrange is the best I have heard to date from this company's integrated units, and one of the best in its price class. It's all there, and I'm hard pressed to say anything in form of critcism for fear of being either unreasonable, or less than truthful. Let's just say it's very, very good, period

This is a smooth, powerful performer, capable of whisper quiet playing and a thunderbolt out of the blue if necessarry. It reminds me of a panther, being capable of stalking you and pouncing at you the instant that's required, with much grace, finesse and that exclusively cat-like speed. Then again, until some months ago, this was their best offering

My curiosity got the better of me, so I took the 680 to a friend's house. He has a pair of Apogees, which I consider to be such a difficult load that they might as well be nicknamed "The Budget Amp Killers".
He uses a custom built 200W per side amp, using 6 pairs of 250W Motorola power transitors per channel. And the room is kinda big, at some 5x8m (app. 16x27ft).

Well, we laid on some fast and powerful stuff, like Vangelis and Enigma, but also some acoustic, gentler stuff, like Kitaro and my inevitable Vivaldi. Berlioz and Mozart did some time too.

Rather to my surprise, the H/K 680 managed fairly high levels of loudness before it became stressed and started really heating up. The Apogees it drove actually dip down to 2.1 Ohms with a significant phase shift, all of which has the amp see something like 1.1 Ohm "impedance" (hell, that's more like a short circuit than an impedance - you might as well drive your solder gun with it).
If kept within reasonable room levels, the H/K had no particular problems with those speakers. As was to be expected, some of its transients weren't what they should have been, even if only in some extreme cases. However, just as with JBL CM62s, we have here a gross price mismatch, only in the opposite direction. Not many will drive $ 8,000 speakers by a $750 integrated.

Then again, not many $750 integrateds will drive those speakers at all; try it sometime, but have spare fuses ready. And don't forget to pray.

Some rough measurements indicated that it is in fact MUCH more powerful than the declaration would have you believe. It delivered 10mS bursts of - hold on, now!- no less than 430W into 2 Ohms. Good God, that's almost double of what the rating specifies!
Also, those are bursts of some 21 Amperes, something not many can boast, and in this price class, very few indeed.
Better yet, it pumped out just over 680W into 1 Ohm - now, that's one Mean Machine, as those are peak current outputs of almost 37 Amperes. No wonder it drove the Apogees so well. And it remained completely stable.

What's to say with results like this? It's been a long, very long time since I came across such a conservatively specified unit I almost forgot what it looks like. It's really underspecified, but what the hell, that's great news for the owner.
Nevertheless, I would urge owners to be very prudent with that volume control - that kind of power means it's imprevious to almost anything one cares to call a speaker, which is good, but is also quite capable of destroying lesser speakers if pushed hard, which could be dangerous.
However, that is a matter for the owner to settle, not the manufacturer, who obviously did his part of the job well - and then some!

"Har ingen koll på din förstärkare men om det inte är en "hemmabio"-förstärkare och du inte tycker att detta behövs så tror jag aldrig att du kan ha lyssnat på bra hemmabiosystem."

Nu har du lite mer koll på min förstärkare den driver mina SM155or + två mindre golvhögtalare utan minsta problem har aldrig utnyttjat mer än 50% av volymratten och då med minimal bas för att inte förstöra högtalarna, alla fyra högtalarna går max när jag använder runt 40% av volymen efter 40% är det bara att vrida ner basen och hålla för öronen wink

http://www.tnt-audio.com/ampli.....680_e.html

för dom som vill läsa hela testet

laphroaig
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 365
34377
July 18, 2001 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Calymar ! Det är mycket åsikter från dig ! Har du lyssnat på en äkta engelsk anläggning ngn gång ? fast det är klart, du hör ju inte skillnad på CD & MP3.... He ! smile

Calymar
Medlem
34502
July 19, 2001 - 7:58 am
sp_Permalink sp_Print

"fast det är klart, du hör ju inte skillnad på CD & MP3.... He"

När hadde du möjlighet att lyssna på bra inspelade mp3or vs samma låt på cd med ett knapptryck senast? dvs byta mellan aux och din cd spelare,förmodligen aldrig kom tebax när du vet vad du talar om wink

Jag påminner än en gång att det är SKILLNAD!! på mp3 och mp3 när det gäller ljudkvalite.

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1577
34594
July 19, 2001 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jodå HK har fina förstärkare, men varför överhuvudtaget MP3'a ner dom?.

Calymar
Medlem
34834
July 20, 2001 - 7:58 am
sp_Permalink sp_Print

Dom skivor jag har kvar är från 2 år och bakåt, jag sluta köpa skivor i samband med att jag fick bredband då insåg jag hur trevligt det är att ha mp3 istället för att bli ruinerad pga av att man tycker om att lyssna på musik.

Funderar på att sälja min skivsamling då jag aldrig lyssnar på cd skivor mera.

Den dagen när man kan sätta ihop sin egen cd i butiken och betala per låt kanske jag börjar handla skivor igen wink

Tänker inte betala 200kr för ett album där man bara gillar 1-3 låtar vilket oftast är fallet.

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1577
34891
July 20, 2001 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

Men tankar du ner MP3låtar med så bra kvalla att du inte hör någon skillnad mellan dessa och CD. Nu tankar jag väl väldigt lite MP3'or, men alla som jag tankat ner på nätet låter inge vidare. Alla som har spelat ner sina MP3 på CD som jag känner, dessa låter inte heller nå vidare.

Calymar
Medlem
36005
July 23, 2001 - 8:24 am
sp_Permalink sp_Print

Nu ska erkännas att det tar tid att hitta bra mp3or, man kan få ladda ner samma låt ett flertal gånger med samma bitrate innan man hittar en med godkänt ljud smile

zeus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 564
36010
July 23, 2001 - 8:36 am
sp_Permalink sp_Print

testat DC ?? troligen inte laugh då behöver man inte ladda låtar flera ggr .

Calymar
Medlem
36013
July 23, 2001 - 8:54 am
sp_Permalink sp_Print

DC?

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
36020
July 23, 2001 - 9:28 am
sp_Permalink sp_Print

Till Calymar:

Till att börja med får jag be om ursäkt för att jag var ganska otydlig i mitt inlägg. Mycket som låter som kritik var inte avsett som sådan. Märkte det när jag läste igenom vad jag skrivit... (Borde jag ha gjort innnan jag skickade.)

Otydlighet 1: Många priser i de recentioner jag läser/läste anges i dollar trots att recencenten är från ett annat land. Annars har du ju absolut rätt i att det kan skilja ganska mkt mellan Sverige och USA.

Otydlighet 2: Att Infinitys högtalare inte är prisvärda är ju såklart en personlig åsikt men jag är inte ensam om den. Dessutom så syftade jag inte på den som "discohögtalare" utan allround vilket ju är orättvist om man gillar bas...

Otydlighet 3: Angående din förstärkare så var det inte på något sätt någon kritik att det inte var en Hemmabioförstärkare. Självklart får man mer ljud för pengarna om man köper en "icke-hemmabioförstärkare", dessa delar är ju helt onödiga vid musiklyssnande. Dock så finns det hemmabioförstärkare som faktiskt kan återge både musik och film med bra ljud. Men självklart får man väl betala lite mer. Personligen så tycker jag att just ljudet är viktigt när jag tittar på film och då inte bara kvaliten utan också "effekterna". (Skulla gärna vilja ha en Harman Kardon förstärkare).

Otydlighet 4: Jag har aldrig ägt några Infinityhögtalare men jag har lyssnat på ett flertal (dock inte dina). Dom är inte på något sätt dåliga men jag tycker att man kan få bättre högtalare för pengarna. T.ex. så köpte jag ett pag Audio Vector som jag personligen tyckte lät bäst (Inom mina prisramar: 8000:- för front och 7000:- för center och bakhögtalare.) Dock tror jag inte att du skulle gilla dessa då det inte har någon speciellt kraftig bas...

Till sist så var det helt enkelt detta jag irriterade mig på:
"HAHA!! ta och kasta era leksaker någonstans"
och
"Kablar finns hos alla större radio/tvhandlare. sedan är det bara att rocka loss istället för att ha en massa små tjafsaker som det knappt kommer nått ljud ifrån"

Hoppas detta inlägg förklarar lite bättre vad jag menade och att du inte känner dig förolämpad på något sätt, det var inte min mening trots att mitt tidigare inlägg nog lätt kan uppfattas som lite otrevligt.

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

laphroaig
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 365
36285
July 23, 2001 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Calymar ! Jag vet vad jag talar om ! Nåja, vi skall väl inte bli ovänner, men man kan ju ha sina(olika)åsikter. Du har dina och jag har mina eller hur ? Simma lungt...wink🙂 !

HE !

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 386
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL