January 22, 2006
Tjenare!
Funderar på att köpa en 80GB sata2 disk och köra som system disk!
Vad tror ni om det? Eller är det kanske inte så mycket prestanda förbättring mellan ide och sata2 så att det kanske är värt att satsa på ide istället? Vad tycker ni? Kommer väll kö: winxp + alla program där.
//Lehto
May 23, 2005
har du SATA-portar på moderkortet finns ingen som helst anledning att välja IDE.
Sen är det väldigt dåligt pris/GB på en 80gb, varför inte en 250/320gb? Du kanske har tänkt dig begagnat?
Om du har sata på moderkortet, så kan du köpa sata2, det är bakåtkompatibelt, för information.
April 13, 2004
Lehto wrote: Tjenare!
Vad tror ni om det? Eller är det kanske inte så mycket prestanda förbättring mellan ide och sata2 så att det kanske är värt att satsa på ide istället? Vad tycker ni? Kommer väll kö: winxp + alla program där.//Lehto
Menar du en raptor 74GB disk då? 😛
January 22, 2006
Jalle64 wrote: [quote=Lehto]Tjenare!
Vad tror ni om det? Eller är det kanske inte så mycket prestanda förbättring mellan ide och sata2 så att det kanske är värt att satsa på ide istället? Vad tycker ni? Kommer väll kö: winxp + alla program där.//Lehto
Menar du en raptor 74GB disk då? 😛
Nope jag menar inte en raptor, tyverr 😛
Hade dom inte vart så dyra så kanske det hade blivit en sådan!
Vill bara ha en hedelig 80GB att kö systemet på, för det är så att jag ska köpa en samsung 500GB och sätta ihop den och mina andra samsung 250GB med en JBOD array, och då är det liksom lite fint (lite mer spört) å kö systemet på en separat disk, ist för att feta in xp på JBOD arrayen.
WmB: det kanske är bättre pris / GB men det e lite onödigt att ha 250GB för winxp + lite program 😛 Vill inte direkt lagra ngt på den utan vill ha C. så fräsh och snabb som möjligt.
January 22, 2006
En raptor på 37GB är nog för lite! Skulle isf behöva en raptor 74 GB för just nu så tar alla program + xp upp 34 GB och då räcker inte en raptor på 37GB...
"ja, men vill du ha en snabb systemdisk är ju inte en gammal 80gb IDE ett alternativ ändå"
Jag frågade just er om det var stor hastighets skillnad mellan ide disk och sata2 disk.
March 15, 2002
Poontus wrote: [quote=WmB]ja, men vill du ha en snabb systemdisk är ju inte en gammal 80gb IDE ett alternativ ändå 🙂
en begagnad 37gb raptor?
37orna är väl inte så snabba? eller har dom uppdaterat dom?
Har de samma revision så är de exakt lika snabba. Hursomhelst så är det oftast ingen större skillnad mellan en ATA100 disk och en SATA disk förutsatt att diskarna är identiska i övrigt.
May 23, 2005
förvissa funkar ATA fortfarande bra prestandamässigt. men vad finns det för anledning att välja IDE före SATA, mest så jag tänkte i första inlägget.
jag har ingen erfarenhet av raptor, fel person att fråga tyvärr.
kolla runt lite, du kanske kan hitta utförsäljning på nån butik, med tanke på hur liten disk du vill ha.
1 Guest(s)