stor skillnad på 4600+ och 5600+?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
stor skillnad på 4600+ och 5600+?
weedmate
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 79
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 17, 2007 - 10:08 am
sp_Permalink sp_Print

Funderar på om det är värt att lägga ut 1500 på att uppgradera från x2 4600+ till x2 5600+ ? Den nya processorn ligger 400 mhz högre och dessutem har dubbelt cacheminne så snabbare lär den ju bli men är det värt 1500? Hade satsat på x2 6000+ om den inte drog 125W då jag inte är säker på att min psu pallar.

MVH // Fille

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1137545
May 17, 2007 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

1500:- är det inte värt. För 1500:- får du en Intel E6320, det vore nånting istället. Förvisso ska du till med nytt moderkort då, men det finns rätt billiga. 🙂

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1137547
May 17, 2007 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker inte att den uppgraderingen är nödvändig. Visst kommer det att bli en viss prestandaökning, men 2GB mer ramminne ger betydligt mer, speciellt om du skall köra windows vista.

Jämför jag med det system jag hade innan, 2500+, 512 MB RAM och ett 9600 pro grafikkort, som helt klart klarade windows vista bra, tom att en del spel gick bättre än i xp (mest troligt att vista har bätte optimering) på så sätt att det inte frös utan gick jämnare men med något lägre fps, Självklart gjode min uppgradeing susen, men 4 GB ram hade gjort en del också.

Den uppgradering jag gjorde var helt klart grafikkortet, ser man till ramminnet så var det 4x och processorn "ökade" med 2700.

Jag anser därför att ökar du ditt ramminne till 4GB kommer det att ge mer än vad 5600+ processorn ger. Det du annars vinner är bara bättre poäng i syntetiska tester. Det kommer inte att ge mer än någon extra poäng i 3DMARK heller.

När det gäller processorn så är en bra prestandaökning att dubbla processorns hastighet, det brukar ofta ge bästa pris/prestanda. Det skulle motsvara en processor på 9200+ vilket helt klart inte stämmer eftersom prestandan per enhet kommer att optimeras, så förmodligen skulle en processor som heter 6200+ till 6500+ vara bästa val.

Sedan är det frågan om du kör AGP eller PCI-Express på ditt grafikkort.
Är det så at du kör PCI-Express och din processor är AM2-sockel så är det ramminnet som kommer att ge prestanda, speciellt om det är ddr2-minnen.

Är det så att du kör med 939 sockel och ddr-minnen så kan det vara en bättre idé att byta hela moderkortet, speciellt om du har AGP-grafik. Annars lär grafikkortet hålla i sig till årskiftet om det är PCI-Express.

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
1137550
May 17, 2007 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

ifall han har X1950XT så är det ju PCI-Express, är ju bara väl X1950pro som finns i AGP?

Sebbe
Member
Medlem
1137552
May 17, 2007 - 12:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Gilgamesh wrote: ifall han har X1950XT så är det ju PCI-Express, är ju bara väl X1950pro som finns i AGP?

Kanske det, men jag tänker mig att andra också skall kunna förstå tråden. Då gäller det att förklara ordentligt. 😎

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1137562
May 17, 2007 - 1:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad har du för belägg för att 2Gb till ger mer än den bättre processorn? Jag är hyffsat tveksam till det.....

Sebbe
Member
Medlem
1137570
May 17, 2007 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Vad har du för belägg för att 2Gb ger mer än den bättre processorn? Jag är hyffsat tveksam till det.....

Till att börja med är 2GB+2GB 4 GB. 😎

Självklart ger en snabbare processor bättre prestanda, men eftersom den prestandaökning min dator gjorde från 2500+ till 5200+ inte berodde på processorn förutom syntetiska tester så är det grafikkortet och ramminnet som kommer att avgöra. Därför så anser jag att minnet är viktigare än processorn.

Jag anser att 4600+ ger tillräckligt. Min brorsas dator på 3500+ var 4% snabbare med 512 MB ram och 200% snabbare med 2GB. I övrigt var prestanda endast synlig i grafikintesiva program. Processons prestanda är så hög att vi inte behöver snabbare processorer före minnen och hårddiskar har 10x i hastighet.

Kör jag ett program som word eller excel så är 2GB betydligt bättre än vad 512 MB är, däremot så gör processorn så liten skillnad att det bara är i superpi eller något annat testprogram man ser någon skillnad.

I jämförelse så är den processor jag bytte till mer än dubbla hastigheten mot den gamla vilket innebär att en 4600+ skall uppgraderas till 9200+, vilket självklart kommer att optimeras snabbare än att bara dubbla värdet.

Därför kommer 6000+ serien redan att vara dubbelt så snabb, men det dröjer nog till 6200+ eller mer.

Självklart är minnet 512MB mot 2GB väldigt mycket i skillnad och 2GB till 4 GB är egentligen bara dubbelt mot 4x. Men resultatet blir nog det samma här, eftersom det kommer att vara en 6x00+processor som ger dubbelt av vad 4600+ ger så kommer 4GB ger betydligt mer än vad 2GB ger. Man kan jämföra detta med yta lite grand. att öka från 10 till 100 kvm är mycket men att öka till 200 är ytterligare 10 från orginalet, men bara dubbelt så mycket från förra värdet.

Det är därför jag anser att man skall vänta med processorn.

denstore
Member
Medlem
1137573
May 17, 2007 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: [quote=denstore]Vad har du för belägg för att 2Gb ger mer än den bättre processorn? Jag är hyffsat tveksam till det.....

Till att börja med är 2GB+2GB 4 GB. 😎

Självklart ger en snabbare processor bättre prestanda, men eftersom den prestandaökning min dator gjorde från 2500+ till 5200+ inte berodde på processorn förutom syntetiska tester så är det grafikkortet och ramminnet som kommer att avgöra. Därför så anser jag att minnet är viktigare än processorn.

Jag anser att 4600+ ger tillräckligt. Min brorsas dator på 3500+ var 4% snabbare med 512 MB ram och 200% snabbare med 2GB. I övrigt var prestanda endast synlig i grafikintesiva program. Processons prestanda är så hög att vi inte behöver snabbare processorer före minnen och hårddiskar har 10x i hastighet.

Kör jag ett program som word eller excel så är 2GB betydligt bättre än vad 512 MB är, däremot så gör processorn så liten skillnad att det bara är i superpi eller något annat testprogram man ser någon skillnad.

I jämförelse så är den processor jag bytte till mer än dubbla hastigheten mot den gamla vilket innebär att en 4600+ skall uppgraderas till 9200+, vilket självklart kommer att optimeras snabbare än att bara dubbla värdet.

Därför kommer 6000+ serien redan att vara dubbelt så snabb, men det dröjer nog till 6200+ eller mer.

Självklart är minnet 512MB mot 2GB väldigt mycket i skillnad och 2GB till 4 GB är egentligen bara dubbelt mot 4x. Men resultatet blir nog det samma här, eftersom det kommer att vara en 6x00+processor som ger dubbelt av vad 4600+ ger så kommer 4GB ger betydligt mer än vad 2GB ger. Man kan jämföra detta med yta lite grand. att öka från 10 till 100 kvm är mycket men att öka till 200 är ytterligare 10 från orginalet, men bara dubbelt så mycket från förra värdet.

Det är därför jag anser att man skall vänta med processorn.

För det första har han bara nytta av 4Gb i ett 64-bitars os, vilket jag misstänker att han inte kör, och för det andra så misstänker jag att det är spelprestanda han vill ha. Vem fasen bryr sig om prestanda i Word? Att lägga ut pengar på minne för Word-prestanda är som att torka sig med hundralappar.
Att din brors prestanda skulle öka från 4% bättre till 200% bättre än en 2500+ på grund av ökat minne visar enbart på att du stirrar dig blind på någon enstaka syntetisk test. Såna ökningar är rent struntprat.

Sebbe
Member
Medlem
1137650
May 17, 2007 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
...
För det första har han bara nytta av 4Gb i ett 64-bitars os, vilket jag misstänker att han inte kör, och för det andra så misstänker jag att det är spelprestanda han vill ha. Vem fasen bryr sig om prestanda i Word? Att lägga ut pengar på minne för Word-prestanda är som att torka sig med hundralappar.
Att din brors prestanda skulle öka från 4% bättre till 200% bättre än en 2500+ på grund av ökat minne visar enbart på att du stirrar dig blind på någon enstaka syntetisk test. Såna ökningar är rent struntprat.

Vi kan testa quake 4 i 1600x1200 med 8xAA På min brors maskin ger det 34 fps med 512 MB, Med 2GB gav det 99 FPS.

Kör jag 2500+ processorn med 512 MB Ram får jag 28 fps och med 2GB 98 fps. Som du ser så är det väldigt liten skillnad på processorn mot ramminnet.
Grafikkortet som användes var Ati 850 XTPE.

Visserligen motsvarar inte detta 4 mot 200% men då jag kör word 2007 och öppnar ett 4 sidigt dokument i ett system med 512 MB så är systemet som sirap. med 2 GB så går det att öppna 100-sidiga dokument utan att det märks något. (Vi skyller problemet på M$ wink) I övrigt så visar i alla fall quake 4 att ramminnet ger skillnad. Sedan kan man alltid sätta den aspekten att, vad är det man kör. Eftersom min nya maskin (5200+) och min brors maskin presterar ungefär likvärdigt i dom flesta test förutom att jag har ännu högre grafikvärden så kan man direkt säga att det beror på 1) Bätte grafikkort, 2) Diskar i raid.

Resultatet är isf att det skulle vara grafikkortet som skall bytas ut på frilles dator. Som du säger med syntetiska tester, vad är dom egentligen bra för? Den enda skillnaden på min och min brors dator i syntetiska tester jag ser utan siffror är 8M i superpi och att det tar längre tid att kopiera 3DMARK06.DAT, annars så är det siffror man måste titta på. Spelar jag quake 4 på båda maskinerna så ser jag inte skillnaden på hastigheten om dom inte visas med siffror, förutom då man använder typ 512 MB av grafikkortet eller mer, vilket motsvarar 16xAA Antisotropic x 16. Jämfört min bros dator så går det segt, men hans maskin går då fruktansvärt lågt och presterar ca 10 fps och min 5200+ ger ungefär 40 fps.

Sedan kan man se spelprestandan, flyter spelen bra vid 90 fps eller mer behöver man inte snabbare saker då det är svårt att uppfatta fps över 100. Allvarligt talat, 3dMARK03 flygplanstest ger ibland mellan 400 och 800 fps, jag har dock ALDRIG sett någon skillnad på dom värdena när dom överstiger 95 fps. Du kan ändå aldrig få mer än dom fps som bildskärmens uppdateringsfrekvens motsvarar, vilket anses som 85-100Hz på en flimmerfri CRT-skärm.

I övrigt så går det utmärkt att köra 4 GB i både XP och vista 32bit. Har själv provat.

Helt ärligt och ganska självklart är att frille skulle få mycket mer för pengarna om han väntade till omkring september eller så.

Det jag menade med att han skulle ha mer ram var att jag tänkte att den maskin han hade presterade mycket bra även i vista, vilket innebär att jag tänkte att han köre program som var ramslukare.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1137655
May 17, 2007 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan inte sitta och jämför hur en dator med 512MB presterar jämfört med 2GB och sen tro att man får samma ökning när man går från 2GB till 4GB (inte samma ökning, men hälften av den ökning du påstår dig få från 512-2GB)..
Skulle tippa på att om han stoppar i 4GB minne istället för processorn så kommer han inte märka ett skit vid normal datoranvändning.

weedmate
Siktar mot toppen
Medlem
1137721
May 18, 2007 - 8:40 am
sp_Permalink sp_Print

Grejjen är att jag köpte ett geforce8800gts i hopp om att det skulle öka spelprestandan men helt ärligt har jag inte märkt någon skillnad på de nuvarande spelen. Det blir väl skillnad med dx10 antar jag. Än så länge kör jag xp. Har faktiskt funderat på vad som skulle öka prestandan i övrigt och har kikat på både snabbare hdd och minnen.

Kan ett nytt moderkort hjälpa lite tro? Har NVIDIA GeForce 6100 chipset och det känns som om moderkortet är den svagaste komponenten i burken för tillfället men det är bara en känsla.

denstore
Member
Medlem
1137735
May 18, 2007 - 9:37 am
sp_Permalink sp_Print

Vad var det för grafikkort du hade innan?

weedmate
Siktar mot toppen
Medlem
1137767
May 18, 2007 - 12:52 pm
sp_Permalink sp_Print

radeon x1950xt 256mb...som sagt ingen eller väldigt liten skillnad i de spel jag lirar. Skulle inte rekomendera någon att betala fullpris för 640mb modellen av 8800gts.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 334
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL