Stora grafikkortsproblem|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Stora grafikkortsproblem
richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 986
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 17, 2005 - 11:11 am
sp_Permalink sp_Print

Brorsans dator gick sönder för ett par dagar sedan och idag införskaffade han sig ett Radeon 9700. Problemet är nu att hans dator bara blivit ännu värre än vad den var förut.

Problemen han hade förut var att han fick massa konstiga sträck och skit i spel, och att datorn efter ca 20 minuter hängde sig totalt med en blåskärm blandat med massa konstiga färger och sträck. Jag trodde det var grafikkortet så jag rådde han att köpa ett nytt, men nu är det fortfarande problem.

Samma problem efter att vi satt in det nya kortet med skillnaden att det händer ca 1 minut efter uppstart, och ibland går det inte ens att starta upp datorn då skärmen inte kommer igång. Har försökt formatera om, men det funkar inte heller då det blir blåskärm efter ett par minuter med samma konstiga färger och sträck som det blir annars.

Det går att ha windows igång ett par minuter, har kört drivercleaner för att få bort de gamla nvidia drivrutinerna och det ploppar upp ett meddelande att datorn hittat grafikkortet. Men sen startar den om tillslut och då kommer inte skärmen igång, alternativt ger den skumma flerfärgade blåskärmen.

Fattar inte vad som är fel.. kan det vara fel på moderkortet? Finns det något sätt att testa det? Eller räcker inte hans nätagg till (300W, märke; "Macron")? Han köpte datorn ny för ca 3 år sedan och den har funkat felfritt sedan dess, har svårt att tro att den skulle gått sönder utan anledning.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
964789
October 17, 2005 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

richardb wrote: Brorsans dator gick sönder för ett par dagar sedan och idag införskaffade han sig ett Radeon 9700. Problemet är nu att hans dator bara blivit ännu värre än vad den var förut.

Problemen han hade förut var att han fick massa konstiga sträck och skit i spel, och att datorn efter ca 20 minuter hängde sig totalt med en blåskärm blandat med massa konstiga färger och sträck. Jag trodde det var grafikkortet så jag rådde han att köpa ett nytt, men nu är det fortfarande problem.

Samma problem efter att vi satt in det nya kortet med skillnaden att det händer ca 1 minut efter uppstart, och ibland går det inte ens att starta upp datorn då skärmen inte kommer igång. Har försökt formatera om, men det funkar inte heller då det blir blåskärm efter ett par minuter med samma konstiga färger och sträck som det blir annars.

Det går att ha windows igång ett par minuter, har kört drivercleaner för att få bort de gamla nvidia drivrutinerna och det ploppar upp ett meddelande att datorn hittat grafikkortet. Men sen startar den om tillslut och då kommer inte skärmen igång, alternativt ger den skumma flerfärgade blåskärmen.

Fattar inte vad som är fel.. kan det vara fel på moderkortet? Finns det något sätt att testa det? Eller räcker inte hans nätagg till (300W, märke; "Macron")? Han köpte datorn ny för ca 3 år sedan och den har funkat felfritt sedan dess, har svårt att tro att den skulle gått sönder utan anledning.

För högt klockade RAM-minnen?
Eller kanske en klockad AMD XP-prolle (Palomino, Thoroughbred) som är på väg att ge upp..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
964813
October 17, 2005 - 12:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Hm, det låter faktiskt som om du har problem med strömmen., jag skulle prova definitivt ett annan nätagg först.

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
964821
October 17, 2005 - 1:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Han har visserligen en AMD XP processor, men den är inte klockad. Minnet är inte heller klockat. Att prova ett annat nätagg är uteslutet, då vi inte har något extra :/

Edit; En liten uppdatering. Vi har nu lyckats, efter många omstarter och hängningar, lyckats formatera hddn och installera windows. Brrosan håller på att installera lite drivrutiner och sådär nu och än sålänge har datorn inte hängt sig, men det återstår att se om den verkligen funkar som den ska..

wojt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1236
964831
October 17, 2005 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

richardb wrote: Han har visserligen en AMD XP processor, men den är inte klockad. Minnet är inte heller klockat. Att prova ett annat nätagg är uteslutet, då vi inte har något extra :/

Prova från datorn du skriver på nu då? 🙂

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
964850
October 17, 2005 - 2:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Pfft, in och pilla i min fina dator vill jag ju inte :]

Känns lite onödigt att hålla på och pilla med min dator bara för att testa hans grafikkortet, för då skulle jag dessutom behöva avinstallera mina drivrutiner och installera nya och krångla.

Hm, nu har det kommit upp ännu ett problem. Laddade ner och installerade nyaste drivrutinerna från ati och det verkade funka först. Men när man ska gå in på Ati control panel så kommer det upp ett felmeddelande; "Cli.exe failed to iniate" eller liknande står det. Vad är det frågan om?

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
965009
October 17, 2005 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Helt otroligt! Det funkade alldeles utmärkt i flera timmar, brorsan spelade wow och allting, sedan stängde han av datorn och käkade. Nu när han kom tillbaka så går den bara att starta upp typ vartannat försök. Datorn fryser och det blir massa konstiga sträck på skärmen.

Helt sjukt. Kan det vara något fel på hårddisken måtro? Alldeles nyss när jag var inne hos han och kollade så kom datorn så långt att man kom in i windows, och då ploppa det upp ett felmeddelande nere till höger där det stod något om någon fil som var paj och att man skulle köra chkdsk.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
965105
October 17, 2005 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du kopplat extra stömsladden till 9700:an?
Annars låter det som värme probs, har du kollat så fläkten funkar på grafikkortet?
Dessutom när det gäller CCC penelen måste du ha .net 1.1 frameworks installerat, har du det? 😛 😕

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
965168
October 17, 2005 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Glömde strömsladden först, blev ett jävla tjutande, men det fixade jag sen :].

Grejen är att han han hade samma problem med förra grafikkortet (geforce 4 mx) och hur stor är chansen att två grafikkort är trasiga?

Det kan inte vara nåt med hddn då? För sist vi fick igång datorn så körde den automatiskt checkdisk innan windows bootade, och under tiden det körde så blev det blåskärm med sträck och skit.

Eller nätagget kanske? 300 watts B-märke som driver en 40 gig, en 200 gig, 2200+ AMD XP, 256 ram, en cdläsare och nu ett 9700.

Blir ju galen på det här! Pengar är inget varken jag eller brorsan har i överflöd så ny dator kan man ju inte köpa. Tycker synd om bror min :/

Zix0r
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 842
965173
October 17, 2005 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

richardb wrote: Glömde strömsladden först, blev ett j**la tjutande, men det fixade jag sen :].

Grejen är att han han hade samma problem med förra grafikkortet (geforce 4 mx) och hur stor är chansen att två grafikkort är trasiga?

Det kan inte vara nåt med hddn då? För sist vi fick igång datorn så körde den automatiskt checkdisk innan windows bootade, och under tiden det körde så blev det blåskärm med sträck och skit.

Eller nätagget kanske? 300 watts B-märke som driver en 40 gig, en 200 gig, 2200+ AMD XP, 256 ram, en cdläsare och nu ett 9700.

Blir ju galen på det här! Pengar är inget varken jag eller brorsan har i överflöd så ny dator kan man ju inte köpa. Tycker synd om bror min :/

om det är agget som spökar testa att koppla ut onödiga saker så som cdläsare/ extra HDDs / fläktar och sånt som inte behövs för att få igång datorn igentligen

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
965174
October 17, 2005 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra idé! Skall testas på momangen! :]

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
965184
October 17, 2005 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Hm. Brorsan säger att efter datorn hängde sig vid checkdisk så har den inte gått att starta alls. Alla fläktar går igång men sen händer inget. Har provat koppla ur både cdläsaren och hårddiskarna.

Nu verkar något vara helt galet alltså..

Jalle64
Member
Medlem
965193
October 17, 2005 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Kommer han inte ens in i bios? Prova att reseta bios 😕 😛

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
965222
October 17, 2005 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Nä, helt otroligt! Resetade bios och det händer fortfarande inget. Fläktarna kommer igång men inget annat.

Jag vet inte om det finns några andra sätt som är bättre, men jag tog ur det där lilla batteriet och stoppade in det igen för det är det ända sättet jag vet hur man resetar bios på :S.

Jalle64
Member
Medlem
965232
October 17, 2005 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Prova att ta ut allting och sätt tilbaka det igen dvs, minne grafikkort, kolla sladdarna/kablarna till CD/DVD/hdd:erna, men prova utan hdd:er/DVD/CD kopplade först, alltså bara prolle minne och grafikkort, för att se om du kan nå biosen 😕 😛

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
965450
October 18, 2005 - 11:48 am
sp_Permalink sp_Print

Har provat att ta ut allt och sätta in det igen, och när jag var i farten med att göra det upptäckte jag ett något misstänkt fel.

Kontakten från nätagget till moderkortet är bränd! Här är en Bild. Ursäkta den dåliga kvaliteten, men man ser i alla fall vad jag menar.

Satt i typ en kvart och försökte dra ur sladden så jag kunde ta en bättre bild, men den sitter grymt hårt. Det syns inte på bilden, men det ser ut som om det har smällt hål i plasten på sjävla nätaggskontakten och att den smält ihop lite med det där tornet (kondensatorn?) som sitter precis brevid på moderkortet.

Kan det här ha varit problemet hela tiden, redan innan grafikkortsbytet, måtro?

Edit: Fick ur sladden nu. Det är ännu mer bränt än vad som syntes först. Tog lite mer bilder.Bild 1, Bild 2.

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
965549
October 18, 2005 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror det blir ett nytt moderkort och nätagg va?

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
965565
October 18, 2005 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

även om det är surt att köpa nytt mobo+nätagg så tänk positivt, det kunde ha varit värre... det mesta verkar fungera iaf. som processor, cpu och hårddisken...

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
965572
October 18, 2005 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, får ju hoppas på att inget annat är trasigt.

Jobbigaste är ju att brorsan köpte nytt grafikkort helt i onödan, när han egentligen inte hade råd.

Ingen som har någon teori på hur det här har gått till? Varför hände det där bara helt plötsligt?

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
965576
October 18, 2005 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Dåliga frekvenser?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 127
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL