Stora problem med mitt Sapphire Radeon X800XL|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Stora problem med mitt Sapphire Radeon X800XL
Niczo
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 6, 2005 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag och en kompis byggde nyligen ihop en helt ny dator. Vi hade lite problem med BIOS, som behövde uppdateras. Vi stoppade in en AMD 64 4000+. Windows-installationen gick bra, och windows fungerar normalt. Men när vi börjar köra spel som BF2, FarCry, Halflife 2 m.m så säckar datorn ihop totalt. Antingen måste vi boota om, eller så kommer vi tillbaka till Windows med minst 10 olika felmeddelanden. Spelen fungerar normalt i några minuter, men så plötsligt slutar allt fungera. Detta är Mycket frustrerande. Vi har installerat de senaste drivrutinerna till kortet. Vi har försökt med i stort sett allt vi kommit att tänka på.

Har någon annan problem med sitt X800XL-kort eller har haft?
Snälla tala om det då, vi måste lösa detta problem 🙁 .

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
916915
July 6, 2005 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Chipsetdrivrutiner installerade, senaste drivrutiner till grafikkortet ifrån ATi.com ? , rätt BIOS-inställningar?

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
916952
July 6, 2005 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

det är inte överhettning då? om det fungerar som det ska i några minuter, sen blir det för varmt och det skiter sig?

Niczo
Medlem
917135
July 7, 2005 - 10:11 am
sp_Permalink sp_Print

Vi är mycket säkra på att vi har de senaste drivrutinerna, och BIOS-inställningarna ska det inte vara något problem med. Överhettning tror jag inte heller på, då fläkten är igång hela tiden och vi har inte försökt överklocka. Igår fick vi ett felmeddelande om att VPU'n inte svarade på drivrutinens kommando och var därför tvungen att startas om. Efter det krashade hela systemet. Dagen efter verkade allt vara ok, men så plötsligt rebootade datorn utan anledning. Det kom upp det vanliga meddelandet som talade om att man ska skicka loggen av felet till Microsoft. Vi gjorde så, och en internetsida kom upp. Där stod det att krashen orsakades av en felaktig drivrutin, och jag förmodar att det har något med grafikkortet att göra. Vi har även andra problem med Windows, som att program stängs ner hela tiden, bland annat MSN messenger och Internet Explorer.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
917345
July 7, 2005 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Dragit ner allt från windows update och kört in antivirus?

N1ko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 910
917732
July 8, 2005 - 12:21 am
sp_Permalink sp_Print

Niczo wrote: Vi är mycket säkra på att vi har de senaste drivrutinerna, och BIOS-inställningarna ska det inte vara något problem med. Överhettning tror jag inte heller på, då fläkten är igång hela tiden och vi har inte försökt överklocka. Igår fick vi ett felmeddelande om att VPU'n inte svarade på drivrutinens kommando och var därför tvungen att startas om. Efter det krashade hela systemet. Dagen efter verkade allt vara ok, men så plötsligt rebootade datorn utan anledning. Det kom upp det vanliga meddelandet som talade om att man ska skicka loggen av felet till Microsoft. Vi gjorde så, och en internetsida kom upp. Där stod det att krashen orsakades av en felaktig drivrutin, och jag förmodar att det har något med grafikkortet att göra. Vi har även andra problem med Windows, som att program stängs ner hela tiden, bland annat MSN messenger och Internet Explorer.

innan datorn stardades om, kom det upp en "blue-screen" om du förstår? en blå skärm med en massa text? sen efter det så startades datorn om sig va?

elmor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1144
917810
July 8, 2005 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

Verkar som minnesproblem tycker jag. Prova köra memtest86 och se om ni får fel där.

Edit: Vad har ni för nätagg? För klent nätagg kan göra datorn ostabil.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
917823
July 8, 2005 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

Du kan ju även testa att dra ner hastigheten på kortet en aning tex 20-30mhz på gpu och minne och se om det blir samma fel då.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
917957
July 8, 2005 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Eller öka vdimmen, för bättre stabilitet 😛 😕

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
918085
July 8, 2005 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

låter som att nånting får för lite ström. Lite tweaking på bioset kan hjälpa.

Höj på spänningarna en o en tills det fixar sig. Håll det inom rimliga nivåer bara.

Chris64
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1051
918294
July 9, 2005 - 8:56 am
sp_Permalink sp_Print

Kass nätdel kanske ?

Niczo
Medlem
919000
July 10, 2005 - 10:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi har inte prövat att ändra voltinställningarna i BIOS. Kanske värt ett försök, men jag själv har otillräcklig kunskap inom det området för att våga göra det själv. Om jag gör fel kan det ha allvarliga konsekvenser cry . Vi visste att datorn skulle vara mycket strömkrävande, så därför köpte vi ett nättagg av hög kvalitet. Det kostade runt 750 spänn, och ligger på runt 500 watt. Jag vet inte vilken modell det var då det inte var jag som köpte delarna. Jag hjälper bara min kompis att bygga datorn då han inte kan göra det själv.

Nu när jag tänker efter var det dumt att vi själva byggde ihop datorn. Vi hade kunnat låtit butiken göra jobbet, för typ högst 500 spänn. Nu när datorn inte fungerar skulle det ha känts skönt att låta någon annan fixa det. Nu får vi klara oss själva. Leka med 15000 spänn är nåt som jag inte tänker göra igen.

N1ko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 910
919003
July 10, 2005 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Niczo wrote: Vi har inte prövat att ändra voltinställningarna i BIOS. Kanske värt ett försök, men jag själv har otillräcklig kunskap inom det området för att våga göra det själv. Om jag gör fel kan det ha allvarliga konsekvenser cry . Vi visste att datorn skulle vara mycket strömkrävande, så därför köpte vi ett nättagg av hög kvalitet. Det kostade runt 750 spänn, och ligger på runt 500 watt. Jag vet inte vilken modell det var då det inte var jag som köpte delarna. Jag hjälper bara min kompis att bygga datorn då han inte kan göra det själv.

Nu när jag tänker efter var det dumt att vi själva byggde ihop datorn. Vi hade kunnat låtit butiken göra jobbet, för typ högst 500 spänn. Nu när datorn inte fungerar skulle det ha känts skönt att låta någon annan fixa det. Nu får vi klara oss själva. Leka med 15000 spänn är nåt som jag inte tänker göra igen.

ta den till butiken igen.. be honom bygga om den och betala det som behövs! själv gjordfe ja så när ja köpte min dator + så installerade han mitt OS och allt så allt var klart .. gör samma sak!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 157
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL