Störningsskydd för ljudkablar|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Störningsskydd för ljudkablar
IvanDanko
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 8
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 8, 2010 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har nyligen byggt ihop min egen burk med diverse delar och allt fungerar klockrent - allt utom en liten detalj. Kablarna som löper mellan ljudkortet och chassits ljudportar plockar upp störande ljud från någon komponent i chassit. Min misstanke är att det är grafikkortet som stör eftersom bruset och gnisslet i hörlurarna minskar när jag förflyttar kabelbunten bort från grafikkortet. Problemet är att kablarna är för korta för att dra på baksidan av chassit och ansluta till ljudkortet, vilket innebär att de måste löpa den vägen som de för närvarande löper.

Att flytta grafikkortet skulle vara en lösning men jag vill helst undvika detta p.g.a. att luftflödet försämras avsevärt. Dessutom vill man ju kanske smälla in ännu ett 5870 och köra CrossFire i framtiden och då behövs likförbannat båda PciE-portarna. 😎

Skämt åsido, jag har försökta hitta någon form av kabelstrumpa eller liknande som skulle kunna skärma av kabeln från störande vågor men hittils har jag gått bet. Någon som har något förslag?

Kan man linda aluminiumfolie och eltejp runt kabeln för att minimera störningarna, eller finns det någon annan gör-det-själv lösning?

Problemet är av i-landskaraktär eftersom jag kan ansluta t.ex. hörlurarna direkt till ljudkortet på baksidan chassit men där ska i framtiden ett 5.1 system kopplas in och därför vore det kanon om man kunde nyttja ljudportarna på framsidan de gånger man vill använda hörlurar eller mikrofon för den delen.

Är tacksam för alla förslag.
/Krille

Kvicken
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 154
1242958
February 8, 2010 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

det var väl en bra idé du kom på själv där? 🙂

testa med aluminiumfolie, se bara till att det inte rör annat, skulle kunna bli kortslutning, en tanke kring det är väl plastfolie som efterbehandling ovanpå aluminiumfoliet. säg till om det funkar 😀

Twelve
Kronoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1341
1242973
February 8, 2010 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Alu och eltejp skulle kunna funka men är det kablarna till front kontakterna du pratar om eller?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1242975
February 8, 2010 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Sådana där järnringar kanske skulle fungera.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

IvanDanko
Medlem
1242976
February 8, 2010 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Twelve wrote: Alu och eltejp skulle kunna funka men är det kablarna till front kontakterna du pratar om eller?

Ja precis, det är frontkontakterna för hörlurar och mikrofon som jag syftar på.

Skälet till att jag först frågar innan jag testar är för att kolla om någon provat detta och om det isåfall inneburit att moderkortet tagit skada. Ska försöka hinna prova detta i morgon och återkomma med ett svar.

Ctrl wrote: Sådana där järnringar kanske skulle fungera.

Vadå för järnringar? Vanliga brickor?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1242978
February 8, 2010 - 10:13 pm
sp_Permalink sp_Print

ferritring heter dem enligt google, var vanliga i gamla datorlådor.
Ibland får man med sådana till nya datorlådor, dock ganska ovanligt.

[Image Can Not Be Found]

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1242979
February 8, 2010 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Skaffa nya skärmade kablar istället, finns lite över allt, det behöver inte vara några 1000kr/meter-kabel.

Försvinner störningarna helt om du flyttar kablarna eller ansluter hörlurarna direkt till ljudkortet, så långt ifrån alla andra kablar som möjligt?

IvanDanko
Medlem
1242981
February 8, 2010 - 10:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Skaffa nya skärmade kablar istället, finns lite över allt, det behöver inte vara några 1000kr/meter-kabel.

Försvinner störningarna helt om du flyttar kablarna eller ansluter hörlurarna direkt till ljudkortet, så långt ifrån alla andra kablar som möjligt?

Ljudkortet har portar på två sidor. Dels de färgade runda portarna som tittar ut på baksidan av chassit (line-in, front, rear etc), dels de stiftkontakter som ansluts via en kabel till chassit, för att man ska kunna använda portarna som sitter i chassits front. Denna kabel följde med chassit och var förmonterad i lådan. Denna kabel vet jag inte vad den heter men den ansluts till en port på ljudkortet som har nio (10-1) stift och det står HD-Audio på plastbiten/hondelen som kopplas till ljudkortet. Det är denna kabel som tyvärr tar upp störningar från grafikkortet, vilket kabeln vilar emot.

För närvarande så har jag hörlurarna kopplade till "front"-porten direkt på ljudkortet och det fungerar magnifikt bra - ljudet är glasklart utan brus. Svårigheterna uppstår om man - som jag - vill koppla in ett 5.1 system på ljudkortet och kunna växla mellan detta och hörlurarna utan att behöva krypa ner bakom chassit och byta sladd varje gång. 🙂

Edit: Skälet till att jag ibland skriver "kabeln" och ibland "kablarna" är för att det är flera tunna kablar som ligger i en gummislang som ser ut som en tjock kabel. :scratch:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 53
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL