June 30, 2001
En sak till. jag har detta moderkort http://www.msi.com.tw/program/.....EL=MS-5169
Jag är inte så haj på det där med hårddiskar och vilka som passar till vad. Passar alla ide-diskar???
December 2, 2001
Mathias wrote: [quote=udo]enligt din länk så stöder sonte ditt mobbo mer än 9 giggs disk det är maxstorlekn du kan ha..
så om du vill ha större köp nytt mobb..
Vart ser du det???
Min fråga var ju om man kan ha större hårddiskar än bios stödjer i win2000? Det är vad jag läst.
Svar nej! Eftersom jag har själv varit med om det probelmet, bios bootar inte om hårddisken är förstår sen spelar det ingen roll vilket os du har.
Du kan däremot köpa en IDE PCi kontrollerkort som stödjer större hårddiskar.
May 23, 2001
Enligt MSI "Testreport" -> QUANTUM Bigfoot TX12000AT 12 GB Windows™ 95 OSR2 IDE OK så den verkar ha fungerat med 12 GB.
Men som sagts innan så har åtminstone IBM ett program som kan hjälpa dig, tror det heter "DiskManager". Har dock ingen egen erfarenhet av detta så kan inte konfirmera att det fungerar. Men köper du ett kontrollerkort så utnyttjar du nog ATA 100 också.
January 8, 2001
Mathias wrote: Tänkte bara kolla om jag förstått rätt.
Mitt moderkort med bios stödjer max 8 gb och jag tänkte köpa en 40 gb++. Då läste jag nånstans att om man kör w2k så kan man göra det ändå. Win2k struntar i bios. Stämmer det???
det stämmer i princip att win2k skiter i vad bios rapporterar en hårddisk som.
Jag kör en seagat 80Gb och en Ibm 40 Gb på ett gammalt LX moderkort som jag inte tror stödjer mer än 32gb diskar.... Bios hittar inte alls 80 giggaren och identifierar 40 giggaren som en 512Mb stor disk. men i windows fungerar de som de skall!
Dock så går det inte att boota från dessa diskar utan endast använda innifrån wintendo
April 11, 2002
Stämmer bra det där med att hårddiskarna går att nyttja trots bios-begränsningen. När jag skulle installera Linux på ett gammalt LX moderkort så hittade"cfdisk" hårddiskarna korrekt. Men som sagt, det går ju tyvärr inte boota ifrån dom =(
Det var en IBM 46.1 GB förrestem
June 30, 2001
Ok, då hade jag ju rätt från början
Igår skickade jag ett mail till msi och till eud (inköpsställe) och jag fick svar från eud idag. Dom skriver att jag ska kunna ha 60 gb med senaste biosen (som jag har), men man vet ju aldrig med dom. Deras support är de mest inkompetenta man kan prata med. Annars köper jag väl en 40 gb och använder w2k. Jag tänkte ändå bara ha den till lagring
2 Guest(s)