Större modifiering av Chieftec Bigtower|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Större modifiering av Chieftec Bigtower
opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 2, 2008 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Har nu gått och grunnat dom senaste dagarna över att möjligen göra lite större modifieringar av chassit då jag tröttnat på det en aning.

Så jag tänkt höra om råd först av er om vissa saker är möjliga eller inte.

[Image Can Not Be Found]

På denna bild ser ni vart jag hade tänkt klippa ut en bit av dörren och istället sätta in en bZerk 250mm fläkt och därigenom blåsa luft på hela moderkortet i stort sett och istället vända på dom två fläktarna som redan sitter i chassit så dom blåser ut luft.

[Image Can Not Be Found]

Fläkten kommer då hamna ungefär där isåfall och jag får då antagligen sätta kylaren så den står ut en liten bit för jag antar att den kommer ta i CPUkylaren och grafikkortet om jag sätter den inåt plant med dörren.

Jaja ursäkta kabelröran. :bgrin:

Sedan har jag en dröm som jag antagligen inte kommer uppfylla på ett bra tag då det kommer kräva grymt mycket arbete.

[Image Can Not Be Found]

Här ser ni hur det ser ut nu och så som jag tänkt det hade jag "velat" byta plats på moderkortet och nätaggregatet på så sätt att moderkortet kommer sitta högst upp i chassit och nätaggregatet i botten med ett hål i golvet i chassit där fläkten på nätagget kommer sitta. Samtidigt skulle jag på något sätt skärma av nätagget så det ensamt sitter i botten.. ungefär som på Antecs chassin om jag inte gissar fel.

Sedan skulle det sågas upp 1-3 hål i taket där 1-3 stycken 120mm fläktar skulle sitta precis ovanför moderkortet ( om nu moderkortet skulle lyckas hamna där ).

Är jag helt ute och cyklar med mitt möjliga projekt ?
Tips ?
Råd ?

Att få dit fläkten i dörren är iallafall något som jag ska göra snart.. det andra får vi väl se vad som händer, möjligen till sommaren när jag har tillgång till en hel bilverkstad.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1183118
March 2, 2008 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

varför inte överge planen på 200mm fläkt o köra på 4 st 120mm som på CM stacker typ??

men ajg gillar idén med fläktar i toppen för annars stananr värmen kvar där uppe.

men du har iallfall mycket palts o jobba på till skillnad från vissa andra som ska modda:P

lycka till!

opA87
Member
Medlem
1183124
March 2, 2008 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

nvidiaamd wrote: varför inte överge planen på 200mm fläkt o köra på 4 st 120mm som på CM stacker typ??

Du tänker att man sätter ihop 4 st 120mm fläktar till en och samma ?

Om så är fallet tänkte jag detta först.. men det blir så jäkla mycket kablar och att jag vet inte hur jag ska få igång alla fyra fläktarna samtidigt ? Genom 3 pins fläktar går det säkerligen men om det är 4 pins blir det kanske lite krångligare.. mest för att min fläktkontroller endast tar 4 st fläktar och dom är alla redan upptagna.

Eller har du tips på hur jag kan göra för att köra alla samtidigt om jag nu skulle sno din idé ? Seriekoppla ?

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1183126
March 2, 2008 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Eller har du tips på hur jag kan göra för att köra alla samtidigt om jag nu skulle sno din idé ? Seriekoppla ?

Om man ska göra så, kan man inte seriekoppla. Om man har fyra fläktar av samma typ, kommer varje fläkt få 3 volt.

Att parallellkoppla är enda sättet att ge fläktarna rätt spänning.

opA87
Member
Medlem
1183130
March 2, 2008 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Hulto wrote: Om man ska göra så, kan man inte seriekoppla. Om man har fyra fläktar av samma typ, kommer varje fläkt få 3 volt.

Att parallellkoppla är enda sättet att ge fläktarna rätt spänning.

Nu förstog jag inte riktigt vad du mena.. även fast jag gick El på gymnasiet kommer jag inte ihåg helt och hållet allt detta med serie och parallell.

Om jag kör 4 st av samma typ kan jag då seriekoppla eller måste jag även då parallellkoppla ?

Och då till den dumma frågan: Hur serie / parallellkopplar jag för bästa resultat isåfall ?

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1183132
March 2, 2008 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Nu förstog jag inte riktigt vad du mena.. även fast jag gick El på gymnasiet kommer jag inte ihåg helt och hållet allt detta med serie och parallell.

Om jag kör 4 st av samma typ kan jag då seriekoppla eller måste jag även då parallellkoppla ?

Och då till den dumma frågan: Hur serie / parallellkopplar jag för bästa resultat isåfall ?

Seriekopplar du fyra fläktar får varje fläkt 3V, 12/4=3V.
Parallellkopplar du alla får de 12V vardera, precis som om du bara kopplat dit en fläkt, ingen påverkar den andra så att säga.
Vill du köra dem på full fart kopplar du in dem i en ledig molex-kontakt (de till hårddiskar m.m.), plus till gul kabel, jord till svart.

opA87
Member
Medlem
1183186
March 3, 2008 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad är mest att rekommendera, 4st 120mm eller 1 st 250mm ?

Tycker det känns som 4 st fläktar kommer låta ganska mycket mera än 1 st 250mm, och möjligen lite mera jobb samt dyrare. Har tittat in Scythefläktar som snurrar i 2000rpm och det låter frestande men 4 fläktar á 400 kr känns lite mer i fickan än 1 st 250mm för 199 kr.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1183192
March 3, 2008 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Med fyra fläktar kan du styra luftgenomströmningen i chassit bättre än med en stor, du får på så vis bättre temperaturer.

Vad som låter mest beror på vilka fläktar det är och hur snabbt de snurrar, inte säkert att fyra låter mer än en stor.

opA87
Member
Medlem
1183196
March 3, 2008 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

4 lösa fläktar kanske blir bättre isåfall.. men tycker ändå att 1 st 250mm hade sett fränt ut det med 😉

http://www.inet.se/index.asp?p.....id=6308648

4 st sådana och 4 st "Zalman Fläktstyrning och spänningsregulator" lutar det åt isåfall.

Nu är då frågan vilket som är det bästa sättet att köra igång fläktarna.. ska jag köra dom genom AUXFAN-platserna ( har AUXFAN1~4 ) på mitt moderkort eller finns det en bättre lösning ?

EDIT:
Läste lite om Zalman fläktstyrningen och detta står på INET:

Fan Mate 2, Varvtalsregulator49 kr Zalman RPM Regulator, FAN MATE 2. Ger Dig möjlighet att steglöst justera voltstyrkan till Dina fläktar (5-11V)

Om nu fläktarna går i 12V kommer detta orsaka problem ?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 328
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL