January 2, 2010
Hej!
Jag behöver en del hjälp. Bytte dator i mellandagarna och min skärm HP w2207h verkar inte "gilla" min nya dator.
När jag öppnar en film eller videoklipp i VLC eller något annat program så ser färgerna hemska ut. Bilden är allmänt mörk men alla röda färger lyser jätterött, alla gröna färger lyser jättegrönt. Bllden ser med andra ord ut neonaktig/pastellfärgsaktig ut.
OBS! Dessa problem gäller enbart för filmer/videoklipp som jag öppnar på datorn, alla färger på internet funkar utmärkt. Tittar jag t.ex. på ett youtubeklipp så är det som det ska. Downloadar jag däremot klippet till datorn och öppnar det där så ser det hemskt ut.
Grafikkortet i min nya dator är dett GeForce FX5600 256 mb.
Jag har försökt följande:
Installerat alla de senaste drivrutinerna för Skärmen och grafikkortet. Försökt ändra på alla inställningar på skärmens reglage men inte förändrar eller förbättrar läget.
Vad göra?
mvh
--------------->
Har kommit en liten bit på vägen. Installerade om VLC player och den det första videoklippet man öppnade efter det så var bilden som den ska vara. Skönt tänkte jag och stängde VLC för att testa att öppna igen, då var samma hemska bild tillbaka. Alltså, varje gång som jag ominstallerar VLC så funkar alltid den FÖRSTA filmen som man öppnar. Sen återgår det till de dåliga färgerna.
January 2, 2010
Hej!
Det börjar nu gå upp för mig att det är just codecsen som spökar men kan inte få ordning på det. Vissa filmtyper funkar nu perfekt när jag tar bort VLC från datorn och kör i Quicktime. När jag ominstallerar VLC så funkar allt första gången som man använder den..
Hur ska jag kunna få Real Player, Quicktime, WM och VLC att funka ihop på datorn. Det är ju VLC som jag helst bara hehöver eftersom de andra programmen är rätt värdelös och bara kan öppna vissa filtyper. Jag har testat att tagit bort Quicktime från datorn men VLC funkar ändå inte då.. de gråa hårstråna växer...
March 14, 2001
Prova MPC-HC, använder egna codecs och spelar allt man ger den.
http://mpc-hc.sourceforge.net/
January 2, 2010
Jag har testat MPC. Fick igång min egna videoklipp då, från min digitalkamera. Den palla dock inte vissa videoformat som VLC klarar. Dessutom verkar inte MPC funka utan Real Player och Quicktime installerat. Jag testa att ta bort Quicktime och Real från datorn för att se om VLC och MPC då skulle fungera felfritt. VLC funka lika dålig som innan och MPC funka då som sagt inte alls.. Blir tokig, vilka är det som krockar med varandra egentligen? Är det Windows media player som förstör allt kanske?
March 14, 2001
Snarare alla andra codecs och skit du fått med andra program som gör att det inte fungerar, i så fall.
MPC-HC spelar upp så gott som allt utan några andra program eller codecs, fungerar det inte då är det något fel på din sida.
Prova ta bort allt skit du installerat, real player och quicktime tex samt andra codecs. Installera senaste drivrutinerna för grafikkortet och prova igen, antingen med VLC (nyaste version isf) eller något bättre.
January 2, 2010
Testa att göra som du sa att ta bort allt annat. Men MPC vill inte funka då.. Hitta ett annat program som BS-Player, kanonprogram, då funka allt perfekt för det fanns en funktion som man kunde välja de rätta färgvärdena. Tyvärr spelar den inte .mov filmer, så digitalfilmerna måste öppnas med Quicktime. Det går inte heller att associsera program med den så man kan inte använda den som standardspelare.. Gick dock inte heller att accosisera MPC med program?
March 14, 2001
Då är det något allvarligt fel på ditt system om det inte fungerar alls med MPC-HC.
Förresten, du skriver MPC hela tiden, laddade du ner MPC-HC i länken ovan? Eller använder du MPC, den gamla versionen som inte uppdaterats på flera år?
Högerklicka på filen - öppna med - välj program - välj programmet som ska spela filen och kryssa i "Använd alltid detta program..."
January 2, 2010
Snorch wrote: Då är det något allvarligt fel på ditt system om det inte fungerar alls med MPC-HC.
Förresten, du skriver MPC hela tiden, laddade du ner MPC-HC i länken ovan? Eller använder du MPC, den gamla versionen som inte uppdaterats på flera år?Högerklicka på filen - öppna med - välj program - välj programmet som ska spela filen och kryssa i "Använd alltid detta program..."
Väldigt svårt att tro det så det är en ny dator.. Och BS player funkar ju utmärkt där MPC och de andra har falerat.. Nej det är den nya MPC, jag ladda ner från länken du gav... Verkar som att det blivit en rejäl krock mellan olika program och kanske även grafikkortets drivrutiner? Kanske ska man testa att installera om även dem?
"Högerklicka på filen - öppna med - välj program - välj programmet som ska spela filen och kryssa i "Använd alltid detta program..."
Jo jag vet, ,men när man ska välja vilket program som man ska öppna med så det det inte att välja vare sig BS player eller MPC, när man öppnar programmet så hoppar inte programmet in i listan bland de andra. Det går bara att "lägga till" QT, VLC, Real och WM i den listan.. hur mysko som helst...
March 10, 2003
Tänkte först att din dator körde med dynamisk kontrast på skärmen, men kanske inte är det (brukar se ut som skit).
Vet att Snorch och vissa andra hatar codecpacks, men jag har personligen inte haft problem med sådana.
Jag använder CCCP codecpack och kan spela upp allt jag vill i MPC-HC.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
January 2, 2010
Ctrl wrote: Tänkte först att din dator körde med dynamisk kontrast på skärmen, men kanske inte är det (brukar se ut som skit).
Vet att Snorch och vissa andra hatar codecpacks, men jag har personligen inte haft problem med sådana.
Jag använder CCCP codecpack och kan spela upp allt jag vill i MPC-HC.
Hej!
Har du några förslag på vad man kan göra då? Som sagt, det funkar ju nu med BS player, men VLC är ju en gammal favorit som alltid funkat som även den tar de allra flesta filtyper precis som ni skriver att MPC gör men som jag inte fått att funka...
March 10, 2003
Orsaken jag inte använder VLC är att det inte klarar HD filmer något vidare, buggar som bara den.
CCCP som jag använder kan du få härifrån.
http://www.cccp-project.net/
Insurgent på den sidan är till för att rensa datorn från codecs som kan ställa till det.
Om du nu har installerat och avinstalerat flera sådana.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
January 2, 2010
Ctrl wrote: Orsaken jag inte använder VLC är att det inte klarar HD filmer något vidare, buggar som bara den.
CCCP som jag använder kan du få härifrån.
http://www.cccp-project.net/
Insurgent på den sidan är till för att rensa datorn från codecs som kan ställa till det.
Om du nu har installerat och avinstalerat flera sådana.
Tack för tipset! Ingen förbättring dock för MPC, bara BS player som fortfarande funkar =/
March 14, 2001
När du väljer öppna med annat program och programmet inte finns i listan trycker du bara på knappen annat/bläddra eller vad det kan tänkas stå, och letar där upp programmet.
Ctrl, måste bara fråga, vad var det som inte fungerade med MPC-HC eftersom du valde att installera det där codecspacket?
MPC-HC som "standalone" är ju mer eller mindre erkänt det mest effektiva (med DXVA) och kvalitativa spelaren när det kommer till ex HD.
Igår installerade jag tex Windows 7 på htpc, in med nyaste drivare till grafikkortet och installera MPC-HC, ändra lite smått i det och den spelar all HD med DXVA hur fint som helst.
January 2, 2010
Snorch wrote: När du väljer öppna med annat program och programmet inte finns i listan trycker du bara på knappen annat/bläddra eller vad det kan tänkas stå, och letar där upp programmet.
Ctrl, måste bara fråga, vad var det som inte fungerade med MPC-HC eftersom du valde att installera det där codecspacket?
MPC-HC som "standalone" är ju mer eller mindre erkänt det mest effektiva (med DXVA) och kvalitativa spelaren när det kommer till ex HD.
Igår installerade jag tex Windows 7 på htpc, in med nyaste drivare till grafikkortet och installera MPC-HC, ändra lite smått i det och den spelar all HD med DXVA hur fint som helst.
Jag trycker på "bläddra", letar upp BS player eller MPC, jag öppnar filen och men den läggs aldrig till i listan! Den hoppar inte in där... =( Det händer helt enkelt inget.
mvh
1 Guest(s)