Strömsnål nätagg|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Strömsnål nätagg
MrL0vep@nts
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 331
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 6, 2010 - 5:08 am
sp_Permalink sp_Print

letar efter nätagg som är så strömsnål som möjligt.

har tvåst gateways/brandväggar som kör openbsd, de har varesig grafikkort eller något annat lulllull som drar ström.

65watt Opteron i den ena och 40w? P4a i den andra tror jag. Kommer nog att klocka ner dessa för att kunna sänka Volten. kommer nog även att byta ut 7200rpm diskarna mot budget SSD hd's för att spara ytterligare ström.

så kort och gott borde kraven på hur kraftfulltnätagget bör vara minimalt.

har funderingar på något i stil med SILVERSTONE NÄTDEL 300W NOISELESS, så får man en helt ljudlös dator också på köpet.

men helst något billigare och jag vill också kunna se hur mycke jag skulle spara i att gå ner i storlek såsom ner till 300W och hur pass effektiva de olika tillverkna är då jag hört att det är det som avgör mest på hur mycket ström de faktiskt drar.

tips/bra recensioner på nätet eller tyck gärna till i allmänhet bara

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1242884
February 6, 2010 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

köp ett 80+ certifierat nätagg, de är effektivast (inte så mycket kräm slösas på värme).

ett agg som klarar 650W kommer dra lika mycket som ett agg som klarar 350W i samma system. så hur "strömsnålt" agget är beror helt på komponenterna.

ett 80+ certat 650W agg kan mycket möjligt dra mindre ström ett ett billigt 350W vanligt agg

MrL0vep@nts
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 331
1243014
February 9, 2010 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Cirap wrote: köp ett 80+ certifierat nätagg, de är effektivast (inte så mycket kräm slösas på värme).

ett agg som klarar 650W kommer dra lika mycket som ett agg som klarar 350W i samma system. så hur "strömsnålt" agget är beror helt på komponenterna.

ett 80+ certat 650W agg kan mycket möjligt dra mindre ström ett ett billigt 350W vanligt agg

coolt, av någon anledning så har jag fått för mig ju högre WATT på nätagget desto mer ström dras i "idle" läge, tror jag fått det från något test för typ 10år sedan. trots att jag vet ju själv att teoretiskt sett så ska det ju inte spela någon roll.

men det är alltså en myt?

existerar det några agg med högre cert än 80%? lyckats inte hitta några i svenska webbutiker ivf.

funderar på att satsa på denna:

http://www.komplett.se/k/ki.as.....roductTabs

har inget emot långa sladdar och kommer bara trivas bra i mitt chiefteclongtower

några synpunkter?

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1243021
February 9, 2010 - 6:27 pm
sp_Permalink sp_Print

80Plus har flera underkategorier, varav 80Plus Gold egentligen borde heta 90Plus, bara det att konsortiet valde namnet 80Plus i början.

Mer info här: http://www.80plus.org/

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 564
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL