Strul med mitt ljudkort...|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Strul med mitt ljudkort...
e|speedy
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 17
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 29, 2001 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade tidigare ett Creative 1024 men eftersom det inte fungerade så bra i CS (orsakade låsningar) så köpte jag ett nytt kort. Det blev ett Mediaforte TX 5.1 från komplett som jag köpte till slut men efter att ha installerat detta så blev jag minst sagt besviken....

1. Till att börja med så brusar det konstant och så fort man rör musen lr nått anant så brusar det mera, klart störande.

2. Sedan så är ljudet nästan outhärdligt när man t.ex. spelar CS. Diskanten blir så hög att det riktigt skär i öronen när någon skjuter i närheten av en.

- Jag har försökt flytta runt kortet till olika pci-platser för att försöka få bort bruset men det hjälper inte ett dugg.
- Jag har testat både de medföljande drivrutinerna och de nyaste från tillverkarens hemsida. Det blir ingen skillnad oavsett vilken jag väljer.
- Jag har dubbel och trippelkollat alla anslutningar till ljudkortet och inget sitter löst.
- Jag har testat olika inställningar i drivrutinerna men de verkar nästan inte gör ngn skillnad alls.

Ngn som har något tips som jag kan testa ? Känns lite jobbigt att inte kunna använda ett kort för 500kr varken till musiklyssning lr spel 🙁

/Speedy

=============================================
AMD 1,33Ghz, Asus A7V133-C, 512 MB PC-133, Maxtor 40GB 7200rpm, MSI GF2 GTS, Win2000 pro

tratten
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 123
112644
November 29, 2001 - 7:16 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-11-29 19:13, e|speedy wrote:
Jag hade tidigare ett Creative 1024 men eftersom det inte fungerade så bra i CS (orsakade låsningar) så köpte jag ett nytt kort. Det blev ett Mediaforte TX 5.1 från komplett som jag köpte till slut men efter att ha installerat detta så blev jag minst sagt besviken....

1. Till att börja med så brusar det konstant och så fort man rör musen lr nått anant så brusar det mera, klart störande.

2. Sedan så är ljudet nästan outhärdligt när man t.ex. spelar CS. Diskanten blir så hög att det riktigt skär i öronen när någon skjuter i närheten av en.

- Jag har försökt flytta runt kortet till olika pci-platser för att försöka få bort bruset men det hjälper inte ett dugg.
- Jag har testat både de medföljande drivrutinerna och de nyaste från tillverkarens hemsida. Det blir ingen skillnad oavsett vilken jag väljer.
- Jag har dubbel och trippelkollat alla anslutningar till ljudkortet och inget sitter löst.
- Jag har testat olika inställningar i drivrutinerna men de verkar nästan inte gör ngn skillnad alls.

Ngn som har något tips som jag kan testa ? Känns lite jobbigt att inte kunna använda ett kort för 500kr varken till musiklyssning lr spel 🙁

/Speedy

=============================================
AMD 1,33Ghz, Asus A7V133-C, 512 MB PC-133, Maxtor 40GB 7200rpm, MSI GF2 GTS, Win2000 pro

Stäng av CD Audio i volymkontrollen

e|speedy
Medlem
112682
November 29, 2001 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

DEt går tyvärr inte att göta med de drivrutiner som finns. Det finns bara master, wave, sw synth, front, rear och LFE att välja imellan.

e|speedy
Medlem
112710
November 29, 2001 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Efter att ha pillat en del i kontrollpanelen så hittade jag en annan väg att stänga av det men tyvärr verkar det inte hjälpa. Jag har även testat att stänga av micken och lin in men det gör ingen skillnad 🙁

tratten
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 123
112816
November 29, 2001 - 11:41 pm
sp_Permalink sp_Print

har du provat stänga av olika utgångar?

e|speedy
Medlem
112892
November 30, 2001 - 6:58 am
sp_Permalink sp_Print

Japp jag har testat det. Jag lyckades nog hitta vad som var fel ändå förut. När jag kopplade ur kabeln från cd-brännaren så slutade det nästan att brusa, i alla fall i win-miljö.

Nu e bara problemet att själva ljudkvaliteten suger och framförallt har väldigt hög diskant...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 354
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL