Strul med nyinköpt GFTi4200 (hjälp tack)|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Strul med nyinköpt GFTi4200 (hjälp tack)
Senegal
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 16
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 10, 2002 - 9:00 am
sp_Permalink sp_Print

Hej, jag har precis installerat mitt nya Gainward GFTi4200 (64 MB). Kruxet är att jag inte kan spela 3D spel då jag får en massa grafikfel och datorn hänger sig. I CS så bara "blippar" gubbarna och inget ser ut som det ska och sen hänger sig datorn efter ett par sekunder. När jag tittar på film så bli det en massa rosa fläckar i bilden och andra grafikfel.

Mitt dator är en Pentium III 1GHz med Abit moderkort Vt6x4 (senaste biosen), Soundblaster Player 5.1 och Windows XP Pro.

Jag har testat med senaste Detonator 30.82, via 4in1 4.40 och senaste directx 8.1 men inget hjälper? Äldre drivrutiner ger samma resultat...

Jag formaterade om min hårddisk i hopp om att det var ngn gammal drivrutin som låg och spökade med inte heller det hjälpte? Mitt gamla grafikkort Creative GF1 DDR funkar utan problem?

Klara inte min dator av detta grafikkortet eller kan det var fel på grafikkkortet? Hoppas ngn kan hjälpa mig och kanske har ngn annan haft liknande problem?

//Senegal

x1zt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 328
191290
August 10, 2002 - 1:20 pm
sp_Permalink sp_Print

låter som du har överklockat...

Senegal
Medlem
191300
August 10, 2002 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej, jag har inte överklockat det (än...). Problemet uppstod direkt när jag satte i kortet.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
191479
August 10, 2002 - 11:59 pm
sp_Permalink sp_Print

fel på kortet eller kanske för klent nätagg?

Senegal
Medlem
191524
August 11, 2002 - 7:56 am
sp_Permalink sp_Print

Nätagget är på 300W, tycker att det borde räcka?
Ska testa och koppla ut lite grejer för att se om det hjälper (extra fläktar bl.a). Kan det vara ngt med att AGP porten inte får tillräckligt med ström?

Lille_Skutt
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 55
191547
August 11, 2002 - 9:41 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har precis samma kort. När jag körde med XP så fick jag oxå massa grafikfel. Men det var bara runt omkring ikonerna (fram-, bak-knappen mm) i IE och under ikonerna brevid START-knappen. Dessa var inte där jämt utan de poppade upp slumpmässigt. När jag bytte tillbaka till Win2000 pga av andra problem med XP så har de försvunnit helt å hållet.

Jag vet inte fall det var driv-rutinerna det berodde på....jag testade aldrig några andra för jag skulle ändå göra en ominstallation.

Testa ditt grafik-kort i någon kompis dator. Testa både på XP å win2000. Är det fortvarande grafik-buggar....skulle jag tro....att kortet är trasigt.

Senegal
Medlem
191568
August 11, 2002 - 11:48 am
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag testat mitt kort i min kompis och dator och "tyvärr" så funkade det bra där... Det verkar vara problem med min egna hårdvara altså, hmm undrar vad man ska göra nu då? Kan man få lämna tillbaka kortet även fast det funkar men inte på min dator? Kortet är köpt på Datorbutiken.

Senegal
Medlem
192014
August 13, 2002 - 4:47 am
sp_Permalink sp_Print

Problemet löst, delvist...
Tydligen så funkade det inte att köra AGP porten i 4x hastighet? Nu funkar kortet i spel men prestandan är sämre än mitt gamla GF 1 DDR? FPS:en i CS tex är ostabil och hoppar uppochner väldigt mycket, någon som fått samma dåliga resultat med sitt GF Ti4200?

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
192041
August 13, 2002 - 7:27 am
sp_Permalink sp_Print

jag har hört att fpsen kan hoppa med gf4 ti4600 men inte ti4200 :arg:

gamma^ray
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
192125
August 13, 2002 - 11:54 am
sp_Permalink sp_Print

abishai wrote: jag har hört att fpsen kan hoppa med gf4 ti4600 men inte ti4200 :arg:

varfär skulle det inte hoppa med gf4200 det är ju samma krets och samma drivare i stortsett bara lite underklockat.
det är ju så att CS är ett gammalt spel så nyare grafikkort funkar inte optimalt till det.

det bästa kortet man kan ha nästan när man ska spela CS är geforce1 ddr pro med lite äldre drivare detonator 14.90 eller nåt sånt då flyter det perfekt.

abishai
Member
Medlem
192159
August 13, 2002 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

aha k, det har jag själv märkt, för bara dom nyaste drivisarna till mitt graffe sänkte min fps rätt bra, använder PowerVr's drivers istället för Hercules nu

Anton Nilsson
Member
Medlem
192173
August 13, 2002 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

gamma^ray wrote: [quote=abishai]jag har hört att fpsen kan hoppa med gf4 ti4600 men inte ti4200 :arg:

varfär skulle det inte hoppa med gf4200 det är ju samma krets och samma drivare i stortsett bara lite underklockat.
det är ju så att CS är ett gammalt spel så nyare grafikkort funkar inte optimalt till det.

det bästa kortet man kan ha nästan när man ska spela CS är geforce1 ddr pro med lite äldre drivare detonator 14.90 eller nåt sånt då flyter det perfekt.

ehmm?
denna missuppfattning har jag sett förut, undrar var "ryktet" startade

givetvis är moderna grafikkort mycket bättre på att rendera även HL

gamma^ray
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
192217
August 13, 2002 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=gamma^ray][quote=abishai]jag har hört att fpsen kan hoppa med gf4 ti4600 men inte ti4200 :arg:

ehmm?

nej tyvär så är det inte så... jag själv å många andra har problem med gf4 ti korten och CS och likadant är det med radeon8500.

så något ryckte är det inte utan ett känt fenomen. spelet eller spelmotorn i HL utväcklades till tnt2 eller gf1.

men man kan fixxa till problemet med gf4 ti kortet och cs med att testa med olika drivare då kan man lyckas få bort problemet.
min erfarenhet är att man ska testa lite äldre drivare det funkade för mej varjefall.
men inte 100 procentigt jag har mer fps drops med gf4 ti en vad jag har med mitt creative f1 ddr pro där jag har 99fps jämt

abishai
Member
Medlem
192268
August 13, 2002 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

aja säger då det, jag längtar tills nya motorn och CS/CZ släpps! :bgrin:

Senegal
Medlem
192364
August 14, 2002 - 5:25 am
sp_Permalink sp_Print

"aha k, det har jag själv märkt, för bara dom nyaste drivisarna till mitt graffe sänkte min fps rätt bra, använder PowerVr's drivers istället för Hercules nu"

Vad är PowerVr´s drivers för drivrutiner? Var hittar man dem?
Kan tala om att jag ökade min prestande för mitt grafikkort rejält efter att ha användt Rivatuner (finns på http://www.guru3d.com). Med programmet kan man lätt komma förbi 60 Hz buggen och programmet kan stängas ner helt efter man gjort sina inställningar då det bara skriver till registret.

Anton Nilsson
Member
Medlem
192383
August 14, 2002 - 8:22 am
sp_Permalink sp_Print

gamma^ray wrote: [quote=UndaC][quote=gamma^ray][quote=abishai]jag har hört att fpsen kan hoppa med gf4 ti4600 men inte ti4200 :arg:

ehmm?

nej tyvär så är det inte så... jag själv å många andra har problem med gf4 ti korten och CS och likadant är det med radeon8500.

Att folk har problem med HL och Radeon 8500 beror till väldigt stor del på TRUFORM.
TRUFORM knasade också till det för GeForce 3 ett tag då kortet försäkte mjukvaruemulera truform. (Vilket nvidia hade lovat skulle gå hur bra som helst någon månad tidigare btw. 😉 )
Men sen får du också tänka att CS är inte samma spel som när folk hade sina GF1.
Nuförtiden har det fyra gånger så högupplösta texturer, högre polygonantal, mer ljuseffekter osv. allt är mer krävande.

Eftersom jag är NHs grafikkortsrecensent har jag en hel del kort att testa med o jag har inte hittat något som skulle stämma överens med det du säger.
Inte heller har jag sett inlägg i forum som stämmer med det heller
(förutom vad det gäller Radeon 7x00/8x00 men i 90% av fallen har det berott på truform).
Eller rättare sagt, jag har bara hört det du snackar om i svenska forum, o med all respekt för våra svenska forum så brukar ju ändå de engelska vara fyllda med mycket mer kunnigt folk.

Det är knappast som att ATi eller nVidia inte har uppmärksammat att CS är världens mest lirade spel. Alltså vore det VÄLDIGT underligt om de inte optimerade sina drivrutiner för det spelet eller hur?

Aja menlös sak att gnälla om, sorry.

abishai
Member
Medlem
192415
August 14, 2002 - 9:48 am
sp_Permalink sp_Print

ja herregullanses, för var ju det här minim system req.:
Windows(r) 95, Windows 98 or Windows NT 4.0
Pentium 133+, 24 MB RAM
SVGA, high color (16-bit)
2x CD-ROM drive
Windows-compatible sound card
Mouse, keyboard

och jag vill se nån lira bra med en sån dator laugh

Edit: PowerVR är för Kyro baserade graffekort

Raffe
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 250
192526
August 14, 2002 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Senegal wrote: Hej, jag har precis installerat mitt nya Gainward GFTi4200 (64 MB). Kruxet är att jag inte kan spela 3D spel då jag får en massa grafikfel och datorn hänger sig. I CS så bara "blippar" gubbarna och inget ser ut som det ska och sen hänger sig datorn efter ett par sekunder. När jag tittar på film så bli det en massa rosa fläckar i bilden och andra grafikfel.

Om felet upprepar sig på de flesta 3D-spel och filmer, så begär ett nytt kort via garantin. STÅ PÅ DIG att du vill ha ett nytt kort (INTE bulkvara - retailförpackat ska det vara), och säg att du har laddat in alla de senaste uppdateringarna för moderkort, BIOS, grafikkort m.m. när det frågar. Ge dem ingen anledning att slingra sig.

Hade själv problem för något år sedan med ett Geforce2 MX-kort och butiksinnehavaren slingrade sig i det längsta - tjafsade om att det var något mjukvarubaserat fel som skulle lösa sig med de senaste uppdateringarna. Jag var envis och ville byta till ett Geforce2 GTS-kort istället. Till sist gav han med sig och alla 3D-spelproblem löste sig med det nya kortet. Jag gick tillbaka för att glatt påpekade detta, men döm om min förvåning då han FORTFARANDE tjafsade de om att det bara var frågan om en patchuppdatering - trots att jag försäkrade att jag uppgraderat precis allt. Vilken nolla! Självklart var det första och sista gången jag handlade något i DEN butiken.

Jerr3
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 226
194125
August 19, 2002 - 12:19 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm du kanske ska testa 64bitars drivisar från Nvidias hemsida.... ? eller vad e deom till för??

Anton Nilsson
Member
Medlem
194126
August 19, 2002 - 12:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerr3 wrote: hmm du kanske ska testa 64bitars drivisar från Nvidias hemsida.... ? eller vad e deom till för??

de är till för Windows 20007XP/.NET 64 bit edition
något som jag kan garantera att ingen här på NH kör iaf 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 100
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL