August 7, 2003
Visste inte riktigt i vilken grupp jag skulle lägga detta. Hursomhelst;
Jag har ju Speedfan för att kontrollera hastigheten på cpufläkten. Det funkar väldigt bra, men sen har jag ju en chassifläkt och en fläkt i nätagget också. Hur snabbt chassifläkten snurrar bestäms av nätagget men kan övervakas med speedfan (det är nåt elektroniskt, en tråd som går till modermodemet)
Jag vill helst att samtliga fläktar skulle kunna inte bara ses utan styras från Speedfan (inifrån Windows). Finns det någon sådan produkt på marknaden? Jag frågade på Webbhallen igår men han såg bara ut som ett ?-tecken och sa att nåt sånt hade han aldrig hört om.
Behövs ju bara några små kretsar... Vet det finns lösningar som 1) styr själv utifrån en tempsensor. Det vill jag inte ha, vill kunna styra fläkten i chassit beroende på temperaturen på flera ställen (som hårddiskarna) 2) man vrider upp och ned själv på några reglage i fronten. Det vill jag inte heller ha....
Edit: Jag hittade Mcubed T-balancer http://www.pccasegear.com/prod1868.htm , men det verkar 1) overkill 2) osäkert om den kan styras i speedfan eller om man måste ha ett separat prog.
(undrar helt enkelt om nån testat eller vet)
August 15, 2004
Du hade inte tänkt dig något sånt här?
http://www.webhallen.com/prod......p?id=37273
Annars kan du testa med att koppla fläkten direkt till moderkortet (alla tre kablar, inte bara den gula. Den gula är vad som kollar varvtalet på fläkten). Jag vet dock inte om detta är något jag rekommenderar då min NB-fläkt vägrade snurra efter att jag hållt på så där ett tag, verkar som att något på moderkortet knakade ihop. Detta var då på mitt gamla Gigabyte.
July 4, 2005
Det är också så att det inte alltid går att styra fläktarna alls med hjälp av en mjukvara, de vanliga 3-pins sladdarna som du kan sätta på moderkortet är ibland bara med en sladd. Om det är så kan du endast läsa av hastigheten den snurrar med i ett program som speedfan, är det däremot 3 sladdar kan du ända hur många volt som ska matas via mjukvaran. som sagt är det bara en sladd, och den drivs av en vanlig 4-pins sladd (samma som till hårdiskarna) så körs dom alltid på full patte (12 volt) om du inte kopplar in en potesiometer som kan ändra hur mkt som ska matas, då måste då kupa en/flera fläktkontrollers
August 7, 2003
Soir wrote: Du hade inte tänkt dig något sånt här?
http://www.webhallen.com/prod......p?id=37273
Jo! Nåt sånt där... Dock är det lite dyrare än jag tänkt och har onödigt mycket features "egen microprocessor på kortet", styrning efter tempkurvor osv osv... Vet inte om man kan styra denna med Speedfan?
Jag behöver egentligen bara något som kan styra fläkten med PWM. Värdena på hur varmt det är har jag redan i Speedfan. Hur snabbt den fläktarna snurrar får jag också in från cpu och chassifläkt (och jag har en sån kontakt "över" på moderkortet)
Annars kan du testa med att koppla fläkten direkt till moderkortet (alla tre kablar, inte bara den gula.
Hmm, jag har en Epox 8KDA+, tror bara man kan styra processorfläkten på den...
Du menar det skulle kunna finnas nåt ställe koppla en (eller två) vanliga 80mms fläktar på moderkortet? Ska kolla sen, men jag tror inte det.
bAron wrote: Det är också så att det inte alltid går att styra fläktarna alls med hjälp av en mjukvara, de vanliga 3-pins sladdarna som du kan sätta på moderkortet är ibland bara med en sladd. Om det är så kan du endast läsa av hastigheten den snurrar med i ett program som speedfan, är det däremot 3 sladdar kan du ända hur många volt som ska matas via mjukvaran. som sagt är det bara en sladd, och den drivs av en vanlig 4-pins sladd (samma som till hårdiskarna) så körs dom alltid på full patte (12 volt) om du inte kopplar in en potesiometer som kan ändra hur mkt som ska matas, då måste då kupa en/flera fläktkontrollers
Jo, exakt... men vad heter fläktkontrollersarna man kan köpa??? Länk? (annat än ovan (och helst billigare..)) Jag hittar fan bara såna med rattar på framsidan och junk...
July 4, 2005
Asså, du måste ha en ratt, du kommer inte kunna styra dom med mjukvara om det inte är en fläkt med 3 sladdar i som du kopplar ill moderkortet. Det finns ganska billigga som dock är mindra snygga, jag köpte min på Partman ( en av mina leverantörer, de säljer dock till privatpersoner också så kolla deras hemsida, de har ganska mycket "ovanliga grejjer", så där går att hitta det mästa )
tex http://www.partman.se/catgoto......1&a=s
vill du ha något lite snyggare så kostar det dock, det går att göra egna också med lite ellära i skallen och lite material
August 7, 2003
Okej, nu har jag tittat och anmäler mig själv frivilligt till nomineringen "veckans pucko"
Det enda som jag nog behöver köpa är en chassifläkt med tre ledare så man kan styra farten från moderkorten istället för att låta nätagget bestämma och så att den kan rapportera tillbaka hastigheten.
D'oh.
Nu är frågan vilken 120mm fläkt som är bäst. Papst säger de här på jobbet och den står som "tystaste fläkten vi har för tillfället" på Webbhallen.
Men så står det 26dba och en annan fläkt (ADDA) står på 16 dba ? och det finns 80mm fläktar på 12 dba... Hmm, stort hopp!
De som finns är i princip:
Papst 55CFM 1,25W 26dba
ADDA 38,9CFM 1,56W 16dba
Titan 74CFM 4,08W <36dba
Delta 190CFM 24W 😮 59dba 😮 😮 (vore roligt ha kanske... om temp > helvetet, starta monsterfläkten Orvar 🙂 )
Jag lutar åt Papst trots 26dba... det kanske är tysta dba?
1 Guest(s)