September 3, 2007
Halloj!
Har problem med min stationära burk, den dör... när jag inte vill det...
Ibland kan det ta 5min efter uppstart och ibland kan det ta 1½ timme, men förr eller senare så stänger den av sig (vi snackar inte windows avslutas och grejer utan det är som om man ryckte sladden).
Är lite halvamatör själv och tänkte felsöka den på egen hand men det har inte gett mig särskilt mycket. I början trodde jag att det hade något med grafikkortet att göra eftersom den nästan uteslutet dog när jag drog igång nåt spel. Men sen kom jag på den flera gånger att den bara dör i windows också, utan att jag kör några program.
Började då misstänka att det kan va nåt med nätagget. (det har även länge varit så att om datorn inte har varit igång på en dag så kan det ta flera minuter innan det händer nåt efter att jag tryckt på den). Har absolut ingen aning om det har med nätaggregatet att göra 😡
Såg någonstans på microsofts hemsida att man kunde logga sånt här och sen gå tillbaka och kolla vad som egentligen hände, men jag hittar inget konstigt (obs vet inte ens om jag kollar på rätt ställe, men är det inte loggboken och sen under fliken system? )
Snälla någon där ute! känner ni igen detta eller kan tänka er vad det kan vara för någonting, eller om möjligt hjälpa mig lokalisera felet!?
här kommer skiten:
Nätdel: q-tec psu 450W dual fan gold
Moderkort: Chaintech SK8T800
Grafikkort: Ati radeon 9800 pro (omega 3.8.360 drivisar)
Processor: AMD Athlon64 3200+
behöver jag komplettera någon info så säg gärna till!
//mvh Jönsson
August 16, 2003
Välkommen till NordicHardware! 😀
q-tec aggen är inte dom bästa men den där ska garanterat räcka till.
har du kollat temperaturen? med speedfan eller något ( http://www.almico.com/sfdownload.php )
om det inte är temperaturen vilket det låtersom så kanske det är nätagget ändå (ska ju inte ta några minuter innan det händer något :S )
September 3, 2007
Yes jag har byggt den själv, men det var länge sen.. 🙁 är ingen expert men om det hade läckt ström någonstans, hade man inte kunnat känna det om man tog i grejerna? och borde inte säkringen gå?
Och en fråga som hade varit fint om någon kunde hjälpa mig med; kan det vara moderkortet som är kasst, kan det uppträda såhär då? finns det något enkelt sätt att kontrollera moderkortet?
//mvh
jönsson
January 14, 2002
Jag kanske ligger lite på gränsen vad det gäller att bumpa upp gamla trådar här men här kommer vad jag vet om Q-tec.
Har ett 400w Q-tec som inte kan driva min P3 600mhz ordentligt, Startar jag en film eller spel som går att spela på den maskinen så dör den oftast efter nån minut. (se sig för lite info om datorn)
Att jag sen köpte detta agg till min vanliga dator och trodde att det skulle fungera förstår jag inte att jag kunde tro då 😀
1 Guest(s)