April 10, 2008
Hej!
Köpte en Fujitsu Siemens Amilo LXL 3220T för ett par dagar sedan & har nu lite problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
Det är nämligen så att bilden är ganska dålig (läs: suddig/otydlig) oavsett inställningar & upplösning.
Den hårdvara jag använder är den i signaturen nedan & jag har installerat senaste drivrutinen till grafikkortet från amd/ati´s hemsida samt den enda drivrutin som hittills finns för skärmen ifråga.
Jag har testat att fippla lite med olika upplösningar & Hz i "bildskärmsinställningar" samt att jag försökt greja lite med kontrast & dylikt på skärmen - allt utan resultat dock.
Vid kontakt med Fujitsu Siemens support så yrade killen där något om att man "måste ha ett jättedyrt grafikkort, minst 5000:-" för att kunna nyttja HDMI - trots att både mitt grafikkort & skärmen har stöd för detta.
Dessutom är problemet likadant även om jag kopplar in skärmen via VGA till datorn - bilden är lika usel & otydlig ändå.
Det är ingen som helst skillnad i bildkvalitét mellan 1280*1024 med VGA & 1920*1080 med HDMI.
Det är inte bara text som är "blurrig" - även bilder blir suddiga & oskarpa & de spel jag har testat har även de gått från att se bra ut till att vara suddiga & oskarpa.
Finns det någon annan grej man kan testa?
Jag skulle verkligen vara grymt tacksam om någon av alla kunniga människor där ute kunde hjälpa mig att lösa detta. 🙂
En liten printscreen på hur det ser ut tagen från en tråd på ett annat forum där jag bad om hjälp medan NH låg nere tidigare idag:
November 4, 2001
En TFT ska alltid köras i sin "native" upplösning för att få bra/skarp bild. 60Hz är den enda frekvens du ska köra över tex DVI osv. VGA kan klara upp till 75Hz men det är ju helt klart att föredra DVI/HDMI.
Att bilden skulle bli dålig när du kör print screen verkar tyda på att du har något annat problem än skärmen. Om problemet ligger hos skärmen skulle bilden vara bra när du tog en print screen i och med att denna inte utgår ifrån skärmens bild (fast jag kanske missförstår dig med din bild?).
Jag tror att ditt problem ligger i Clear Type. Denna funktion ska göra texten mjukare men jag absolut avskyr den då man förlorar skärpa. Denna funktion är aktiverad från start i Vista. Avaktivera den (i samma meny där du ändrar tema, typ classic/aero osv - om jag inte minns fel) _OCH_ starta om datorn.
Hoppas detta hjälper.
April 10, 2008
SuperNova wrote: En TFT ska alltid köras i sin "native" upplösning för att få bra/skarp bild. 60Hz är den enda frekvens du ska köra över tex DVI osv. VGA kan klara upp till 75Hz men det är ju helt klart att föredra DVI/HDMI.
Att bilden skulle bli dålig när du kör print screen verkar tyda på att du har något annat problem än skärmen. Om problemet ligger hos skärmen skulle bilden vara bra när du tog en print screen i och med att denna inte utgår ifrån skärmens bild (fast jag kanske missförstår dig med din bild?).
Jag tror att ditt problem ligger i Clear Type. Denna funktion ska göra texten mjukare men jag absolut avskyr den då man förlorar skärpa. Denna funktion är aktiverad från start i Vista. Avaktivera den (i samma meny där du ändrar tema, typ classic/aero osv - om jag inte minns fel) _OCH_ starta om datorn.
Hoppas detta hjälper.
Mjo, att HDMI/DVI är att föredra har jag klurat ut - även om jag inte är så "petig" med varken bild eller ljud egentligen - min tjockskärm har fungerat bra & haft en, enligt mig, bra bild.
Men om man nu ändå har något som är bättre så vill man ju att det ska fungera också - såklart.
Men 59 & 60 Hz är de enda alternativen som fungerar på ex. 1920*1080 så jag har inte testat andra än de. Däremot på andra upplösningar har jag experimenterat lite för att se om det blev någon skillnad.
Aha, okej. Det var bra att du sa det för jag utgick från att det utgår från det man ser på skärmen så att säga.
Att jag bifogade printscreen-bilden var just med tanke på att ni andra skulle se hur den ser ut. (Vilket jag hoppas framgår - jag kan ju av naturliga skäl inte själv se om kvalitén på min printscreen är annorlunda (läs: bättre) än det jag ser på skärmen.
Mjo, jag har varit där lite lätt & funderat (testade bland annat att göra DPI´n större men det gav ingen större effekt.
Ska göra ett försök att avaktivera den istället så får vi se - det hade varit toppen om det funkade. (=
April 10, 2008
thunderwolf wrote: Mjo, att HDMI/DVI är att föredra har jag klurat ut - även om jag inte är så "petig" med varken bild eller ljud egentligen - min tjockskärm har fungerat bra & haft en, enligt mig, bra bild.
Men om man nu ändå har något som är bättre så vill man ju att det ska fungera också - såklart.
Men 59 & 60 Hz är de enda alternativen som fungerar på ex. 1920*1080 så jag har inte testat andra än de. Däremot på andra upplösningar har jag experimenterat lite för att se om det blev någon skillnad.Aha, okej. Det var bra att du sa det för jag utgick från att det utgår från det man ser på skärmen så att säga.
Att jag bifogade printscreen-bilden var just med tanke på att ni andra skulle se hur den ser ut. (Vilket jag hoppas framgår - jag kan ju av naturliga skäl inte själv se om kvalitén på min printscreen är annorlunda (läs: bättre) än det jag ser på skärmen.Mjo, jag har varit där lite lätt & funderat testade bland annat att göra DPI´n större men det gav ingen större effekt.
Ska göra ett försök att avaktivera den istället så får vi se - det hade varit toppen om det funkade. (=
Tyvärr funkade det inte att inaktivera Clear Type.
Enda som hände var att texten blev "tunnare" - text & bilder fortsätter att vara suddiga/otydliga.
April 10, 2008
En annan sak som jag märkt som jag antar hänger ihop med problemet jag har med suddighet, otydlighet osv. är att när jag startar Google (som är min startsida) så är det ett gäng "prickar" runt de små "hål" där man markerar om huruvida man vill söka på webben, sidor på svenska eller sidor från Sverige.
Det är som att något knas med grafiken gör att det inte riktigt blir som det ska när det lilla runda "hålet" ska ritas upp.
Dessa små "prickar" finns även runt omkring det markerade "hålet".
Vet inte om det hjälper någon men det är väl lika bra att man tar upp allt man märker - kanske det kan underlätta lite i jakten på en lösning - vad vet jag.
June 11, 2001
Vilken zoomfaktor använder du? Min brors HP-skärm har 3 lägen där den ena är 1:1 och innebär att varje bildpunkt hanteras som en och ingen zommning eller modifiering görs. Detta innebär att en lägre upplösning gör att det blir svarta kanter omkring bilden.
Nästa är den som zoomar skalenligt, använder man en 4:3 upplösning så blir hela höjden uppfylld, men kanterna är svarta.
Den sista är den som zoomar bilden fullt ut och därför smetar ut en 4:3 upplösning på skärmen så att den ser "fetare" ut.
Jag har prövat dessa på skärmen och även sett att zomfaktorn 1:1 var den som gav bäst bild, även om man använde den rekomenderade upplösningen. Detta eftersom bilden inte behandlas på något sätt av skärmen.
Ytterligare alternativ kan vara att montera om grafikkortet eller att kolla kabeln. Vet att mitt 48070X2 måste ha HDMI anslutet i den andra kontakten, kan vara det också. Den adaptern fungerar inte på den primära utgången. Detta har jag fått bekräftat av AMD och ASUS.
2 Guest(s)