February 3, 2003
Även på en helt stabil dator kan superpi låsa sig, det beror oftast på att filerna som skapas i samband med uträkningen av superpi ligger kvar i SuperPi mappen
Så ta bort alla filer i mappen utom programmet(.exe filen) och testat att köra så ska det fungera.
Fungerar inte det är det som de andra sa, ostabilt.
March 5, 2002
AarJay wrote: xp är ostabilt, hört att linux klarar för lite högre hastigheter, men tror inte ett linux-resultat skulle vara giltigt i en tävling t.ex... 😛
What a load of crap!
Räknar processorn fel (som oftast är fallet vid för hög överklockning) så är ingenting stabilt, som körs på den.
March 5, 2002
Gilgamesh wrote: men hur kmr det säg att jag inte får den stabil i 2500mhz när andra kör sina i 2800mhz? visst kylning o så spelar roll men 2500mhz?
Måndagsexemplar? Det är inte bara CPU:n som spelar roll, minnet (såvida du inte kör divider), spänning till CPU/VDT/VTT/HTT eller vad allt nu heter på A64 😉 :P, och moderkortet såklart.. BIOS också.
August 16, 2003
Gilgamesh, i din manual, sidan 67 (2-21) , kapittel 2.4.1
där, längst upp, Max Menclock
sänk den så ska det nog fungera bättre 😉 (tror att det är rätt inställning, ser annorlunda ut i mitt bios)
edit: japp bör vara den, du ska sätta den på DDR433 för bästa resultat tror jag. Value Select minnen... ge dom INTE mer än 2.8v annars kan det sluta illa misstänker jag 😉
edit2: fan va cool divider inställning att den automatiskt sköter det där efter max av vad man har ställt in 😀
edit3: Gilgamesh det är denna post som är mest relevant eftersom jag postade denna senare än den i den andra tråden.
lycka till
October 9, 2004
July 3, 2003
ge helst så mycket ditt moderkort klarar av... nu minns jag inte, men är det dock inte så att ens minneskontroller i cpu'n kan dö om man har för mycket volt? jag e dock inte säker, beror dessutom på kylning, nån som vet?
iallafall, ska du kolla var de tar stopp, trappa långsamt upp volten om du inte kommer längre... du förstår nog 😛
August 16, 2003
du får pröva dig fram, detta gäller alla tre sakerna som du räknade upp, olika för olika komponenter från olika tillverkare.
kunde du köra stabilt i 2.4GHz? du kunde köra SuperPi iaf, 240*2=480 = du körde minnena i DDR480, möjligt att du skulle ställa in den på DDR466
men altså DDR433 ska då inte kräva att du sänker till CL3, kör du på 2.5 😉
den där inställningen gör så att dividern ändrar sig automatiskt när du klockar, men att den aldrig går över den inställda hastigheten, så när den egentligen skulle ha gått över så sänks dividern och hastigheten går ner.
February 28, 2005
Poontus wrote: hmm, är du säker på att dom går i 400MHz ? står det det i CPUZ till exempel?
men isåfall så är det där med dividers inget du behöver tänka på, och det är då inte minnena som begränsar dig i överklockningen
alltså minnena går ju i 200mhz (DDR) alltså 400mhz?
1 Guest(s)