Surr i högtalarna (ny låda)|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Surr i högtalarna (ny låda)
Varj
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 5, 2002 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej där..

Jag har precis skaffat en ny låda, en Chieftec DX-01BL-D.

Jag fick inte med någon manual eller några sorts instruktioner i lådan (vet inte om det borde ha varit det, men jag har iaf mailat dem och frågat nu).

Jag köpte samtidigt ett ASUS A7v333 moderkort, som nu är instoppat.

Problemet är bara att jag har ett slags elektriskt surrande i högtalarna nu, både när jag använde det inbyggda ljudkortet, och mitt gamla lösa pci.

Är det någon som har en aning om vad det kan bero på?

Jag har försökt maila både chieftec och asus, men deras webbsidor ser ut att vara byggda av 8 åringar, o formulären funkar verkligen inte..

Ljudet är alltid där, oberoende av om jag höjer / sänker volymen, så därför måste det väl vara någon sorts statisk tjohejj eller något. Misstänker jag iaf.

När jag gjorde ett av mina berömda experiment så drog jag ur högtalarsladden ur ljudkortet, oljudet försvann då, och när jag skulle sätta tillbaka den så lyckades jag missa hålet och istället komma åt chassit med kontakten, då blev det ett djäkla sprakande. Kan jag ha missat att koppla någon sladd inne i lådan?

De sladdar jag kopplade mot moderkortet var dom jag tyckte såg ut att passa (okej, några av dom var märkta och huvudströmssladden finns det väl bara en av så det är inte så illa som det låter), o jag fick som sagt ingen lapp eller något med lådan.

Jag bor på landet så därför är det en mil till närmaste jordade uttag, kanske är det pga det?

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
181187
July 6, 2002 - 8:09 am
sp_Permalink sp_Print

Högtalarsladden ligger inte nära någon ström kabeln eller nått som stör signal ?.
Du kör inte med trådlösa hörlurar?.

Varj
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
181202
July 6, 2002 - 9:06 am
sp_Permalink sp_Print

Nej på båda =/

o cd-audio kablen var inte ens i lådan när jag körde med det inbyggda ljudkortet först (kablen sitter fastlödd på ljudkortet, hejja compaq), så det är det inte heller..

mattan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1457
181755
July 8, 2002 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Förmodligen pga avsaknaden av jord. Tyvärr.

carnail
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 666
181757
July 8, 2002 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Testa att ha all utrustning (som är ihopkopplade) från ett och samma uttagskloss i väggen...

SYS#1: T-bird 1200, Abit KT7A-RAID, 512MB PC133, Geforce 3, SB PCI 512, RAID: 2*40GB + 30GB.
SYS#2: CeleronII 700, Abit BE6, 384MB, Matrox G400MAX, Creamware Pulsar+SRB (8 Sharc DSP).

[ Detta Inlägg ändrades av: carnail den 2002-07-08 21:52 ]

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
184065
July 18, 2002 - 11:34 pm
sp_Permalink sp_Print

inbyggda ljudkort är VÄLDIGT kända för att störa ljudet!!!!!!!!!!!
lägg det på minnet folk, speciellt gamla mobos, sällan nya men det händer.
har själv det problemet nu , speciellt när hdd'n läser/skriver, & när jag tankar ner nått låter det i högtalarna som nån går upp o ner för trappan =)

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
184069
July 18, 2002 - 11:47 pm
sp_Permalink sp_Print

ja har/hade det problemet, iaf, ett tips som hjälpte mig för att få bort det!

1. Skaffa fram en Mic, ny eller gammal!
2. Plugga in micen! 😀
3. Jag har iaf Windows 98, vet inte om det går på 2k lr XP men i Högtalaren i nedre högra hörnet vid klockan så tryck där, det är "Volymkontrollen" 😉
4. Gå in i Volymkontrollen och ändra så Mic inte är på "Ljud Av"
5. I Volymkontrollen så ändra Volymkontroll lite, hör efter tills du hör ljudet far bort!

För att mitt ljud ska fara bort är det så jag gör, jag använder SL-75KAV's inbyggda ljudkort som är.. kasst, men så här funkar det för mig! Jag har Min Volymkontroll på just är över det andra strecket, allt annat kan man ändra på förutom det och micen då, kom ihåg lägg micen på ett ställe där det inte låter så mycket, som i en låda t.ex!

Vet inte exakt varför det slutar brusa och jäävlas när jag har så här, det bara gör det och det är jag glad över för jag använder bara hörlurar 🙂

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
184077
July 19, 2002 - 12:14 am
sp_Permalink sp_Print

btw på http://www.angelfire.com/apes/toodie finns det en bild på hur det ser ut för mig..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 206
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL