July 22, 2003
Nu har det gått för långt. Orkar inte med detta mer. Det är så att det är ett konstant surrande i högtalarna/hörlurarna när man inte gör nånting med datorn. Ett högfrekvent ljud skiftar med ett lite lägre ljud. Låter hela tiden.
Blev så efter jag bytte till det moderkortet jag har nu (Shuttle AN35N). I början brydde jag mig inte så mycket. Men nu när jag börjat sitta mycket med hörlurar så blir jag dum i huvudet av det konstanta surrandet när det inte är nåt ljud som "spelas".
Läste om det för ganska längesen att det kunde vara någon kondensator eller nåt liknande på moderkortet som gjorde det ljudet. Och att man kunde måla den med tusch eller nåt liknande för att få bort felet, men jag hittar inte den tråden.
Någon som vet hur jag ska göra för att bli av med det ?
Spelar ingen roll vilka högtalare/ljudkort jag använder, det blir samma endå.
Tips ? 🙄
July 22, 2003
Jalle64 wrote: Har du jordat uttag? 😛
Kanske något annat som stör i närheten? 😛 😕
'
100% Jordat. Och inget störande i närheten. Blir ingen skillnad var jag än ställer datorn. Så jag vet inte riktigt vad det kan vara.
Ingen som kommer ihåg den tråden där det var nån som hade ett liknande problem ? 🙄
July 22, 2003
Jalle64 wrote: Någon kontroll ställd för högt? 😛
Nej det spelar ingen roll. Glömde att skriva att det låter likadant fast man stänger av ljudet i Windows men låter högtalarna stå på. Men stänger jag av högtalarna så låter det ingenting. Men det låter likadant vilka högtalare jag än kopplar in i ljudkortet. Så det har ingenting med högtalarna att göra. Har tyvärr inget annat ljudkort att prova med. Men det blev såhär när jag bytte moderkort. När jag hade det gamla med exakt samma kringutrustning så lät det inte såhär.
July 22, 2003
Jalle64 wrote: Har du kört moderkortets ljud? Samma problem?
Kan ju vara drivrutiner som strular oxå? 😕 😛
Det är det inbyggda ljudkortet jag använder. "NVIDIA 6-channel sound via ALC650 6-channel CODEC" kallas det. Sitter på ett Nforce2 moderkort. Alltså Nvidia utan Soundstorm.
Drivrutiner har jag testat många olika och det är samma endå 🙁 Kan tyvärr inte spela in hur det låter för så fort jag klickar på record så blir det tyst. När man använder ljudkortet till nånting blir det tyst, men så fort man inte gör det, nu tillexempel, så surrar det 🙁
July 22, 2003
Jalle64 wrote: Testa med ett yttre pci ljudkort istället och stäng ev det inbyggda i biosen 😕 😛
Finns hyfsade SBLive kort för en billig peng, eller låna av en polare 😛
Har faktiskt inget annat ljudkort att testa med tyvärr 🙁 Men ett ljudkort vore kanske nåt att invenstera i nästa beställning. Men det hade varit bra om jag kunde fixa detta tills vidare. Och högtalarna är det inget fel på. Blev såhär vid byte av moderkort som sagt. Så det måste vara det integrerade ljudkortet som inte vill som jag 🙁
September 22, 2002
Prova med att linda hörlurssladden 5-6 varv genom t ex en järnmutter av grövre kaliber 🙂
Jag tror att störningarna kommer från den DC/DC omvandlare som matar CPUn. I högtalarna begränsas bandbredden med ett lågpass-filter medan en del hörlurar bara har ferritkärnor kring kabel (som fungerar som LP-filter).
/Case Brox
2 Guest(s)