April 7, 2002
Har samma problem själv på min stationära, ett Nforce2 chip. Jag tror det har att göra med att utsignalen från datorn, som är en lågnivåsignal, är för låg, kan tänka mig att den ligger runt 1 Volt (bara en gissning) lågnivå-ingången på förstärkaren förväntar sig troligtvis en något högre signal alltså kanske runt 3-5 V (också gissning, kan inte få fram de siffrorna på min stärkare) Det är detta som ger intrycket av låg volym.
Rätta mig gärna här nu någon om jag har fel, då detta är mer av en kvalificerad gissning än ren fakta. 🙂
Så det enda du kan göra är att vrida upp mer på stärkaren. Inget farligt direkt, bara lite jobbigt när man glömmer vrida ner och sedan spelar upp en CD/DVD och håller på att skita på sig av att det blir så högt ljud.
November 26, 2002
Har du kollat på volymkontrollen i windows att den inte är nerställd (kontrollpanelen)? Är det datorhögtalare eller via en stereoförstärkare? Om det är datorhögtalare så kolla att du pluggat rätt uttag på ljudkortet, det ska vara i det gröna uttaget. Är det till förstärkare bör den kopplas till line-out, minns inte färgkoden.
Har du installerat drivrutiner för ljudkortet?
1 Guest(s)