October 4, 2006
Datorn började krångla 3-4 veckor tillbaks, den hängde sig vid memory test bilden och när man väl försökte sätta på den igen dog skärmen.
Sen fick jag om jag skulle få i gång skärmen (datorn startade dock) starta, starta om, dra ur sladd osv tills det funka (tog uppemot 1 timme ibland)
Vid ett tillfälle fick jag upp "CMOS CHECKSUM ERROR"
Så i fredags förra veckan tog det således ännu längre än en timme så jag gav upp, sökte lite på internet och fick som svar att det kan vara något med bios / cmos / batteriet, så jag bytte batteri, flyttade olika jumprar men inget funkar (datorn funkar och svarar tex när man trycker för att cdhållaren ska åka ut tex men skärmen vill sig inte - har även provat med andra skärmar utan resultat)
Nu undrar jag om någon vet något hur jag kan göra eller vad felet kan vara, annars åker datan in på service här på fredag.
April 15, 2003
Om du har en diskettstation i burken så skulle jag tipsa om att flasha om bios.... Kan vara att ditt batteri varit dåligt och bios på något sätt tagit skada pga det. Så nytt batteri hjälps inte längre utan skulle bytts när datorn började spöka... Är min tanke om det hela iaf...
October 4, 2006
Jag har noll vad gäller data men iaf jag har ett Matsonic MS9127C moderkort skulle nåt "flasha-bios-program" finnas på Matsonics hemsida? Hittar nämligen inget, skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig.
Och bootdiskett? vad är det för skillnad på en vanlig? Går det lika bra med cd?
tack på förhand..
April 15, 2003
Skärmen startar ju inte så grabben kan ju knappast konfa nåt i burken då.... Kolla om du kan låna ett annat grafikkort... Men det första du ska göra är att plocka ur alla instickskort du inte behöver tex nätverkskort eller ljudkort mm som inte är integrerat... Har du flera minnesmoduler så lämna bara en kvar.... Startar burken då när den nästan är ren så plockar du i pryl för pryl tills den stannar igen för att få reda på felet. OM den inte startar, skifta minne ifall det du lämnade kvar i skulle vara defekt... Fortfarande fel... Testa att låna och montera i ett annat grafikkort....
1 Guest(s)