January 5, 2002
Hej. Var ett tag sen jag var här senast 🙂
Jag behöver lite hjälp. Det är så att jag nyligen flyttat, och nu får jag ingen färg i min tv-out längre 🙁
Jag har provat två olika rca-kablar och en svideo-kabel. Direkt till TVn eller genom min förstärkare (som jag vanligen kör). Jag har provat PAL-G, PAL-B, NTSC.
Däremot så funkar bilden klockrent hela vägen från POST, tills jag kommer förbi XP's windowsskärm. När man precis kommer in i windows så blir det svartvitt.. alltså är det ju ingenting med hårdvaran, det är nån inställning. Innan dess är det jättefin bild med färg.
Jag har inte ändrat nånting, men den tappade ju självklart kontakten med tv'n när jag kopplade ur allt för att flytta så alla inställningar på TV-outen försvann ju.
Jag har inte ändrat drivrutiner, använder nån av de nyaste nVidia detonator eller vad de nu heter. Har ett GeForce 7800 GTX.
Jag har inget internet hemma för tillfället, så jag sitter på jobbet... därför har jag inte så jättemycket tid att söka efter lösningar på forumet, så jag uppskattar all hjälp ni kan ge, men snälla håll "SÖK" för er själva.
Tack på förhand
/ Danne
May 17, 2002
Om man skickar s-video-signal till tv:n och den inte kan ta emot den, så blir bilden svartvit. Antagligen skickar den kompositsignal tills du går in i windows, där den börjar skicka s-video-signalen.
Jag vet inte exakt var du skall leta i menyerna, men kolla efter att skicka komposit istället för s-video.
Annars kan det hända att du har en annan AV-kanal på tv:n som kan ta emot s-video, alltså det andra scart-uttaget eller hur du nu kopplat.
January 5, 2002
jag har provat bägge AV-kanalerna och det blir ingen skillnad
är inte helt säker, men tror att om jag slår om till composite så blir det ingen bild alls nu när jag har en SVHS-kabel. Om jag sätter i en RCA-kabel istället så blir det ingen bild om jag slår över på SVHS, bara om jag har på composite..
Jag har en dosa som kopplas in på grafikkortet, som jag sedan har video-in och SVHS/RCA ut på (även component, alltså röd, grön, blå (?) ).
January 5, 2002
Ok, nu har jag hittat problemet.. om jag avinstallerar Nvidia detonator 91.31 (senaste) så fungerar det igen! Dock så vill jag ju ha bildskärmsdrivrutiner... och installerar jag det igen så slutar det funka igen.. precis när installationen är klar när bilden flimmrar till lite så byter den till svartvitt igen 🙁
Har provat med förra versionen också (84.21).
1 Guest(s)