May 23, 2006
Hej!
I slutet på förra veckan när jag kom hem från jobbet så hade datorn startat om sig och hävdade att det inte fanns någon hårddisk att boota från. Trodde att hårddisken hade pajat men det visade sig att ingen av sata-portarna fungerade. Porten som hör till Jmicron-RAID-chippet funkar dock så den har jag kopplat in OS-hårddisken på nu. Problemet är att jag inte klarar mig på EN sata-port.
Moderkortet är ett Asus P5B (vanliga, inget deluxe eller liknande) med ICH8R-sydbrygga. I enhetshanteraren är det ett gult litet utropstecken bredvid nåt som heter "SCSI/RAID Host Controller". Dock funkar allt som har med ICH8R-en att göra.
Vad är oddsen för att sata-kontrollern pajar mitt på blanka dan? Känns som att åskan borde ha ställt till med värre saker om den hade varit framme. Nån som har en aning om vad felet kan vara?
Tänkte börja riva ur grejer ur moderkortet och sätta tillbaks dem en efter en för att felsöka. Tacksam för idéer.
Mvh Per
May 23, 2006
Återställde bios till default igår och nu verkar sata-portarna funka igen. Har ju inte ändrat ett smack i bios under drift, speciellt inte när jag inte ens varit hemma, så det känns märkligt att det helt plötsligt har ändrat sig självt. Felmeddelandet om "SCSI/RAID Host Controller" kommer dock fortfarande upp varje gång jag startar om datorn och windows vill installera om den varje j*vla gång. Enerverande men inte direkt kritiskt.
Nåt skit är det fortfarande så jag tänkte kolla upp om Asus har släppt nån ny bios-version som man kan lägga in. Eller så får jag helt enkelt kalla in en exorcist från min nyfunna religion, "Church of the Flying Spaghetti Monster". Ibland tror jag banne mig att svart magi och voodoo (ej sorten från 3dfx) är inblandat i leken.
January 12, 2006
perminator wrote: Återställde bios till default igår och nu verkar sata-portarna funka igen. Har ju inte ändrat ett smack i bios under drift, speciellt inte när jag inte ens varit hemma, så det känns märkligt att det helt plötsligt har ändrat sig självt. Felmeddelandet om "SCSI/RAID Host Controller" kommer dock fortfarande upp varje gång jag startar om datorn och windows vill installera om den varje j*vla gång. Enerverande men inte direkt kritiskt.
Nåt skit är det fortfarande så jag tänkte kolla upp om Asus har släppt nån ny bios-version som man kan lägga in. Eller så får jag helt enkelt kalla in en exorcist från min nyfunna religion, "Church of the Flying Spaghetti Monster". Ibland tror jag banne mig att svart magi och voodoo (ej sorten från 3dfx) är inblandat i leken.
Du måste dansa runt burken iförd bara tanga och Darth Vadermask, sen går den igen! :)R
I5, 8 Gb RAM, 750W Crucial, Win 8.
August 12, 2005
perzy wrote:
Du måste dansa runt burken iförd bara tanga och Darth Vadermask, sen går den igen! :)R
Trodde bara detta funkade när man vill få bort all buggar i windows (alla versioner) .....
Inte konstigt om det inte funkade för mig då om det bara funkar på hårdvara.....
(sorry för derailing men kunde inte låta bli) 😛
1 Guest(s)