Synpunkter på skärm som passar både fotoeditering samt spel|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Synpunkter på skärm som passar både fotoeditering samt spel
NikonForum
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 19, 2006 - 1:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skall i slutet av september köpa helt ny PC med allt vad det innebär (se lista nedan) samt "givetvis" en plattskärm, helst WideScreen.

Jag står i valet och kvalet mellan 2st olika skärmar som båda har fått goda vitsord.

De skärmar som det står mellan är ViewSonic VX2025WM samt Samsung SyncMaster 215TW.

Jag håller på med fotoredigering en hel del (driver en fotosite samt är "hobby/frilansfotograf") samt att jag även spelar FPS-spel en hel del (har bland annat spelat på TWL under ett par år) så skärmen skall vara bra på både fotoredigering och spel. Jag har förstått att detta är nästintill omöjligt att kombinera dessa 2 olika "världar" men dessa skärmar som jag listat ovan verkar vara hyffsade på att kunna kombinera dessa tekniker.

Om ni ser utifrån min synvinkel, vilken skärm skulle ni ha valt ?

Jag har läst tester flera dygn i sträck (tro mig, det är ingen lögn) och blir inte klokare för det. Allt verkar så individuellt så samma skärm kan få både toppbetyg samt bottennapp beroende på vem som testar den.

Snälla ni, hjälp mig välja skärm som jag kommer bli nöjd med...

RECNSIONER:
Monitor: ViewSonic VX2025WM
Monitor: Samsung SyncMaster 215TW

Resten av datorutrustningen som skall inhandladas ser ut som följer:

PROCESSOR:
Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt
MODERKORT:
Asus P5WD2-E Premium, I975X, Socket-775, ATX,SATAIIx8,Dual-GbLAN,DDR2, 2xPCI-Ex16
MINNE:
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
GRAFIKKORT:
Gainward GeForce 7950GX2 1GB,1.4ns GDDR3 ,PCI-Express,"BP7950GX2-1000-TV-DD",HDCP
CHASSI:
Cooler Master Cavalier 3, Silver Chassi, Aluminium Front (utan nätagg)
NÄTAGGREGAT:
Tagan Easycon 580W, Modular Cables, 120mm fläkt, 4xSATA, ATX/EPS, SLI, 20/24pin

EDIT: Valt bort NEC-skärmen då den verkar totalt förkastlig för mina ändamål och ersatt den med en Samsung istället

gamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 514
1060744
July 19, 2006 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Tomshardware tyckte svartnivån var dålig på NEC:n där båda dessa var med. Vad det innebär för fotohantering har jag ingen koll på.
Och gillar du ej den glansiga ytan så är ju valet kanske inte lika svårt även om det är som du skriver att omdömet varierar från test till test.

NikonForum
Medlem
1060763
July 19, 2006 - 10:06 pm
sp_Permalink sp_Print

gamer wrote: Tomshardware tyckte svartnivån var dålig på NEC:n där båda dessa var med. Vad det innebär för fotohantering har jag ingen koll på.
Och gillar du ej den glansiga ytan så är ju valet kanske inte lika svårt även om det är som du skriver att omdömet varierar från test till test.

Jag har fått se hur den glansiga ytan är "i verkliga livet" av en kamrat i Norge, och tro mig, det var verkligen ingen trevlig syn.
Hela skärmen blev som en spegel och man såg honom klart och tydligt. Otroligt fult och helt oanvändbart...

Jag har reviderat min lista ett flertal gånger och om du läser min initiella post så ser du att jag har bytt bort NEC-skärmen mot en Samsung 215TW som verkar ha fått bra recensioner...

gamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
1060778
July 20, 2006 - 12:03 am
sp_Permalink sp_Print

Nu blev det ännu svårare val.
Men enligt denna roundup på sid 16: http://www.behardware.com/arti.....16-ms.html
verkar Samsung 215TW lida av ytterst lite mer eftersläpning än vad Viewsonic vx2025wm gör.
Så Samsungen är nog det bättre valet för fotomanipulation om man kan leva med lite mer eftersläpning i spel/film, ungefär så här stor skillnad:
http://www.lesnumeriques.com/d.....&ph=1

NikonForum
Medlem
1060783
July 20, 2006 - 12:59 am
sp_Permalink sp_Print

Jaaaadu, inte gjorde du det lättare för mig med dessa tester... 😕

Har just nu ingen aning vilken jag skall välja. Då jag har 2 månader på mig att bestämma mig så kanske det har kommit någon monitor som kombinerar det bästa av 2 världar och som utklassar allt annat...

Tack för testerna och åsikterna !

gamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
1060845
July 20, 2006 - 10:04 am
sp_Permalink sp_Print

Kansle vänta in tester på Viewsonics 22":are som just nu listas för 4800kr och har 1680x1050 upplösning?

Niklas Brandin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 264
1064722
August 1, 2006 - 7:38 am
sp_Permalink sp_Print

Eller så är du safe och köper wievsonics VP930. Visserligen bara 19 tum men troligtvis den skärm som är bäst i värden på att kombinera foto och spel. Jag ska själv köpa en sån och jag spelar massor med cod2 samt arbetar som fotograf. Jag var först skeptisk till att gå över till 19 tum men det funkar faktiskt bra.

NikonForum
Medlem
1064855
August 1, 2006 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Niklas Brandin wrote: Eller så är du safe och köper wievsonics VP930. Visserligen bara 19 tum men troligtvis den skärm som är bäst i värden på att kombinera foto och spel. Jag ska själv köpa en sån och jag spelar massor med cod2 samt arbetar som fotograf. Jag var först skeptisk till att gå över till 19 tum men det funkar faktiskt bra.

Hoppsan, där dök det upp en ny skärm att kika på.
Har du några tester eller liknande som kan "backa upp" det du säger att den är bäst på att kombinera både spel och foto ?

En annan skärm som jag har kikat lite på är 215TW som verkar intressant, dock så är den ju också lite väl "liten" på höjden...

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1064866
August 1, 2006 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Har ett litet tråkigt meddelande till dig.
Moderkortet du valt är ej kompitabelt med Core 2 Duo-processorer.

Chipset i sig stödjer Core2, men moderkortet klarar det inte.
Du får söka dig till ett http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=321774

Det står dock på Asus hemsida att det kort du valt "supports next gen 65nm CPUs".
Men det står ej Core 2 Duo-support. Så var på den säkra sidan och ta det jag länkat till.

Sorry för Off Topic.

NikonForum
Medlem
1064876
August 1, 2006 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote: Har ett litet tråkigt meddelande till dig.
Moderkortet du valt är ej kompitabelt med Core 2 Duo-processorer.

Chipset i sig stödjer Core2, men moderkortet klarar det inte.
Du får söka dig till ett http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=321774

Det står dock på Asus hemsida att det kort du valt "supports next gen 65nm CPUs".
Men det står ej Core 2 Duo-support. Så var på den säkra sidan och ta det jag länkat till.

Sorry för Off Topic.

Wowser... Tack för att du hade ögonen med dig !
Skall lägga in det andra (det du länkade till) i min önskelista istället (den som jag har liggandes hemma).

Tack för länken !

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 513
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL