Systemdisk eller partionerad 750gb disk?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Systemdisk eller partionerad 750gb disk?
Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 4, 2009 - 11:26 am
sp_Permalink sp_Print

Tricky question.

Har en 250gb rätt gammal Sata disk och en ny 750gb samsung spinpoint f1.

Nu ska jag installera om iom nya datordelar.

Hur gör jag för att få ut bäst prestanda ?

* Partionerar jag 750gb till 2 delar och lägger windows på den ena och spel etc på den andra partionen och använder 250gb till lagringsdisk ?

* eller använder jag 250gb till systemdisk och använder 750gb som spel/lagringsdisk ?

Min oro är att den gamla 250gb inte är snabb nog, och att en partionerad 750gb är snabbare trots att läshuvudet kommer få hoppa mellan 2 partitoner.

vad sägs ?

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1227670
June 7, 2009 - 1:53 am
sp_Permalink sp_Print

Det beror lite på den övriga utrustningen, begränsar annan utrustning så mycket att din 750GB disk inte kan göra någon nytta så kan du använda 250GB disken som systemdisk.

Det andra är att 250GB kommer att begränsa prestanda eftersom systemet ligger på den, vilket kommer göra att swap, temp och sytem-io kommer att slöas ned.

Du måste därför ta reda på hur dålig prestanda 250GB disken ger. Det löjligaste är dessutom att datorn kommer att bli lite slöare bara för att du sätter i 250GB disken.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
1227675
June 7, 2009 - 7:19 am
sp_Permalink sp_Print

Intressant.

Jag gjorde så att jag partionerade upp 750gb i en 150gb och en 600gb.

150gb används som systempartition och den andra delen som lagring.

Sen har jag tyvärr lite spel på 250gb, påverkar det prestandan så mycket att jag borde kanske lägga spelen på den partionerade 600gb ?

För mig så borde en dedikerad hårddisk vara snabbare att lägga spelen på, då de får en helt egen och då slipper läshuvudet hoppa fram och tillbaka, då windows etc ligger ju fortfarande och kör, samt att lite information hämtas nog från systemdisken. Lite RAID tänk, 2 hårddiskar som jobbar samtidigt borde ju bli bättre än att en hårddisk får hoppa mellan 2 partioner ?

har även en annan gammal 200gb i burken som är ren dump disk, där jag lägger all skit som jag inte använder men kan tänka mig att spara.

datorn är den i sign.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1227835
June 8, 2009 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Du hamnar åter i samma fråga lite grand, när kommer disken att orsaka så mycket prestandaförlust att systemet blir slöare än disken?

Svaret på den frågan är genast, eftersom den slöaste komponenten är disken. Så fort du anropar i fel ordning så får du vänta för länge.

Det du måste väga är viken information som du lägger i datorn mot hur mycket slöare den blir. Sätter du in en 10GB disk i maskinen så kommer uppstarten av datorn, pga diskens slöhet, och därför bios identifieringstid att bli så långsam att disken bromsar uppstarten även om den inte är en systemdisk, därefter ligger disken och slöar ner systemet när windows gör rutinkontroller eller avstämmningar. Beroende på vad denna disk skulle användas till så skulle en swapfil eller en tempmapp förmodligen kosta mer prestandaförlust än vinst eftersom väntetiden från denna disk är längre än vad kön är för systemdisken att både hantera swapfilen och programmet.

Disken har några faktorer som kommer att avgöra hastigheten. Det är uppstartstiden, väntetiden samt läs och skrivtiden. En större Cache gör alltid disken snabbare eftersom den själv kan hantera större filer. Om disken alltid går i vänteläge efter tre minuter och anropas var fjärde så måste datorn alltid vänta på att den har stannat innan den kan värma upp igen.

Resultatet är alltså att filer du inte själv kan styra över bör vara på systemdisken och programdisken. 200GB disken kan du använda eftersom den inte kommer att slöa ner systemet på samma sätt som en 10GB disk gör, däremot ska inga automatiska hanteringar eller systemfiler finnas på disken.

Prestandan beror på antalet filer (anrop och letande), inte på storlek eller hastighet (även om det också påverkar, att ställa undan en bunt med 200 tidningar går lite snabbare än att samla ihop dom). Sprid därför filerna på rätt ställe, annars överbelastas någon av diskarna. Exakt hur detta ser ut eller påverkas av andra diskar är egentligen omöjligt att förutse eller kräver åtmistonde professor, men då sitter vi som sagt och trimmar bit/sek som om det vore fps.

Förmodligen är systemet på 750GB och spelen på 250GB rätt val. Annars är systemet på 250GB disken och dom mest krävande filerna på 750GB disken.

Skulle 200GB disken vara så slö att den påverkar prestandan så att det syns så kan en extern HD-box vara ett alternativ.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
1228128
June 11, 2009 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

tack.

verkar som jag gjort det bästa valet.

med andra ord betydelsefullt hur man ograniserar och använder sina diskar, speciellt om de är gamla och slöa.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 496
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL