Systemkrasch efter 1 minut|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Systemkrasch efter 1 minut
trashit
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 8
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 6, 2006 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Efter kanske 1 minut efter start börjar min dator visa tydliga tecken på att nåt är fel. Det kommer fram rutiga fält med olika färger som följs av abrupt krasch.

Jag har haft problem med värme förut och jag tror det har med saken att göra. Det blev nämligen samma effekt då det blev för varmt. Men nu när jag startar efter jag låtit datorn vila ett tag så börjar den direkt att krångla.

Jag har inte kommit längre än till att skrivbordet visas och därför har jag inte kunnat kolla felet. Har nån av er varit med om något liknande så ni kan hjälpa mig?

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1056401
July 6, 2006 - 1:44 pm
sp_Permalink sp_Print

vad är det för processor och grafikkort? kolla temperaturerna på dessa.

prova program som Speedfan, ATI Tool, Rivatuner mfl.

Om grafikkortet är Radeon 9800 eller lägre är det endast XT versinerna som har tempsensor. Kolla så att alla fläktar snurrar som de ska

trashit
Medlem
1056404
July 6, 2006 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Xenomorphed wrote: vad är det för processor och grafikkort? kolla temperaturerna på dessa.

prova program som Speedfan, ATI Tool, Rivatuner mfl.

Om grafikkortet är Radeon 9800 eller lägre är det endast XT versinerna som har tempsensor. Kolla så att alla fläktar snurrar som de ska

Jag har en p4 3.6 och ett ATI x800xt. Använde ATI tool förut men nu hinner jag inte ens starta det för datorn kraschar innan jag hinner öppna det. Kan det vara så att grafikkortet eller processorn gått sönder när jag datorn kraschar direkt?

Fläktarna snurrar som dom ska btw.

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
1056408
July 6, 2006 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror inte du skulle få igång datorn alls om cpun var sönder, däremot kanske de e krångel med gfx, du har inget annat du kan testa med?
Funkar det att starta i felsäkert läge?

trashit
Medlem
1056410
July 6, 2006 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Templar- wrote: Jag tror inte du skulle få igång datorn alls om cpun var sönder, däremot kanske de e krångel med gfx, du har inget annat du kan testa med?
Funkar det att starta i felsäkert läge?

Okej nej då är det inget fel med processorn. Nej det funkar inte att starta i felsäkert läge. Skärmen är svart hela tiden.

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
1056421
July 6, 2006 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du vågar så kan du ju känna på grafikkortets kylfläns om den är varm, men akta dig, den kan vara rejält varm.
Om den är asvarm så KAN det vara det som är problemet, om den å andra sidan är helt kall så sitter den inte emot grafikprocessorn ordentligt, det löses genom att du monterar om kylannordningen på kortet.

Men jag tycker du ska testa med ett annat grafikkort.

HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
1056422
July 6, 2006 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du direkt när du startar datorn går in i biosinställningarna och låter den stå där ett tag, låser/krashar den då?

Om det då fungerar som det ska, testa med en Linux LiveCD http://www.slax.org den rör inte din hårddisk så du behöver inte oroa dig för att Windows ska försvinna...

Funkar det även med denna livecd så borde det vara ett mjukvarufel som inträffat.

trashit
Medlem
1056646
July 7, 2006 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kände på kylflänsen och den var inte alls varm. Provar att montera om grafikkortets kylanordning nu! Tack för förslaget (på förhand!)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 544
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL