June 11, 2001
Kör kommandotolken i administrationsläge och skriv följande i promten
C:>dir /? för att få grunläggande hjälp om hur det fungerar
här är några exempel
Alla kataloger på enhet D:
Dir D:*.* /AD /B /S >> C:result.txt resultatet sparas med enbart filnamnen i en fil som expanderas varje gång i rotkatalogen på enhet C:
Dir D:*.exe /A /B /S > C:result.txt resultatet sparas med enbart programfiler i en fil som skrivs över varje gång i rotkatalogen på enhet C:
observera skillnaden mellan > och >> för att skriva över (>) och (>>) expandera.
Spara aldrig resultatfien på samma enhet som du söker av, det kan orsaka en evighetsloop i värsta fall och krasha filsystemet. Även om det inte brukar inträffa så ska man inte lite på filsystemet, oftast inträffar det pga ett redan befintligt fel.
March 10, 2003
För detta ändåmål kör jag ett enkelt databas program över mina dvdskivor med data och nas som inte alltid är igång
http://www.softprime.com/ - Advance file organizer, lätt värt pengarna. Dvs om ingen känner till något
som är som detta fast gratis,
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
July 20, 2004
Sebbe wrote: Kör kommandotolken i administrationsläge och skriv följande i promten
C:>dir /? för att få grunläggande hjälp om hur det fungerar
här är några exempel
Alla kataloger på enhet D:
Dir D:*.* /AD /B /S >> C:result.txt resultatet sparas med enbart filnamnen i en fil som expanderas varje gång i rotkatalogen på enhet C:
Dir D:*.exe /A /B /S > C:result.txt resultatet sparas med enbart programfiler i en fil som skrivs över varje gång i rotkatalogen på enhet C:
observera skillnaden mellan > och >> för att skriva över (>) och (>>) expandera.
Spara aldrig resultatfien på samma enhet som du söker av, det kan orsaka en evighetsloop i värsta fall och krasha filsystemet. Även om det inte brukar inträffa så ska man inte lite på filsystemet, oftast inträffar det pga ett redan befintligt fel.
Kanon! det här var vad jag sökte!
Skulle vara skönt med en grafisk folder/filsystem så att man "bläddrar" i filer/mappar i windows miljö.
Den här fungerade av någon konstig anledning inte: C:>dir /?
men Dir D:*.* /A /B /S > C:result.txt skapade textfil som har alla filer på en hårddisk.
förmådar alltså at > skriver över medans >> "lägger till".
July 20, 2004
Ctrl wrote: För detta ändåmål kör jag ett enkelt databas program över mina dvdskivor med data och nas som inte alltid är igång
http://www.softprime.com/ - Advance file organizer, lätt värt pengarna. Dvs om ingen känner till något
som är som detta fast gratis,
verkar onekligen intressant får kolla mer men verkar som om den gör exakt samma sak som Dir D:*.* /A /B /S > C:result.txt
vill som sagt ha en smidig backup av alla filer/mappar ifall hårddisken bestämmer sig för att sluta fungera.
Att ha grafiskt är givetvist skönt då man vant sig vid windows miljö.
förmådar att Advance file organizer gör samma sak som Dir D fast kanske mer organiserat?
det som ctrl skrev var mycket bra, fast verkar som om när man skriver AD så är det "mapp namn backup" medan A är "filnamn backup"
när jag la till en mapp med 1 fil i och gjorde >> samt A så dubblade textfilen i storlek men verkar som om inga dubletter gjordes utan bara den tillagda mappen och filen lades till.
1 Guest(s)