September 27, 2005
Hej!
Öppnade min dator idag och såg till min stora förskräckelse att det fastnat en massa dam överallt. Speciellt hade det fastnat stora mängder i kylflänsen till processorn. Alltså under själv fläkten. Nu till frågan:
Hur får jag bort själv fläkten så att jag kan ta bort de dammet? Som det är nu sitter ju fläkten ivägen så jag inte kommer åt.
Det är en orginalkylare till en amd 3800+ x2 s939.
En liten bonusfråga kan vara om det är värt att köpa tryckluft på burk och blåsa ut datorn eller inte?
September 27, 2005
Lehto:
Mm det trodde jag med, men så verkar det inte göra! I hörnen sitter viserligen hål men i dem sitter inga skruvar utan några svarta plastpluggar eller liknande... 😕 och det är det som är problemet!
Xenomorphed: Jo det som tar emot är att betala pengar för luft :banghead:
January 29, 2007
August 24, 2006
Jag har en likadan processor och på min stockkylare finns det inga skruvar heller, så jag antar vi har samma. Den var envis men om man trycker in fästena (vid de två hålen på flänsen) på fläkten hårt borde man få bort ganska lätt. Ta en skruvmejsel t.ex. och stick in den i nån flik i kylflänsen och tryck in fläkten lite så borde det gå av sig själv.
Xenomorphed wrote: [quote=Rune]Det är väll bara ta dammsugaren. (Om du vågar. :cy: )
visst. om man vill att datorn ska bli statiskt laddad
Den risken vill iaf jag påstå är rejält överdriven..
Har en Zalman CNPS7000B-Cu som jag damsuger ren typ varannan månad + kylarna i dom andra 2 burkarna och har aldrig märkt av att någon komponent blivit defekt. Petar då lös det värsta med en radiomejsel och suger sedan bort dammet som lossnat.
Har använt dammsugaren på alla datorer jag haft sedan slutet av 90-talet för övrigt utan några som helst problem.
Använder man bara huvudet och är försiktig skulle jag nog bedömma risken för kommande problem p.g.a ESD till noll och intet.
Tryckluft är väl iofs bra, men vad är det som säger att det inte skulle uppstå elektriska laddningar från en sån där sprayburk? Det är ju allt som oftast ett plaströr på munstycket.
Sen ser jag ingen större vinst med att blåsa bort dammet från kylflänsen, det virvlar ju bara till inne i burken och efter en kort tid så har det sugits in i diverse kylflänsar igen iaf.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 16, 2003
är man försiktig så går det kanske med en damsugare, men risken finns att man pajar komponenterna, läste om en snubbe här på NH som hade damsugit sin damiga processor och sen fungerade den inte...
med tryckluft så kan man ta ut datorn utomhus, lite av dammet hamnar då utomhus, en stor del av dammet hamnar då utomhus, och det mesta av resten hamnar på botten av chassit och det kan man då enkelt plocka bort med fingrarna.
April 11, 2003
Är det inte bara att ta dammsugarmunstycket mot ett element eller en diskbänk innan man tar och dammsuger datorn. Då borde eventuell statisk laddning laddas ur? Eller så kan man ta en liten kabel och tapa runt dammsugarmunstycket och till ett element. Samma med chassit, då borde det bli helsäkert?
September 27, 2005
Tack för all hjälp! Fick hem tryckluften idag och har sprutat rent alltihop... tog inte loss fläkten iom att det verkade besvärligt och jag fick bort det mesta med hjälp av tryckluften.
Ilg@add: mm misstänker också att det är så men tar det säkra före det osäkra. Får hoppas lite damm virvlat ut ur chassit nu iaf.
2 Guest(s)