August 22, 2005
Har fått ett 2.5 år begagnat, defekt Tagan 480 Easyconnect. Innan jag skickar det på RMA till Tyskland (p g a att kvittot är från Datorbutiken) vill jag felsöka och verkligen testa det själv för att säkerställa att det är kaputt. Hur görs det?
Har provat "gem:et", d v s att koppla ihop grön + valfri svart kontakt med varandra. Då borde nätdelsfläkten gå igång, liksom en extern fläkt kopplad till Molex-kontakt. Men det är helt dött, som förväntat.
Kan det hjälpa att dammsuga genom flänsarna, eller är det lönlöst?
Andra knep? Kliv fram nu, ni som har koll, jag tar gärna emot hjälp 🙂 .
August 22, 2005
Cirap wrote: någonstans där inne bland all elektronik ska det finnas en säkring. kolla om de ser om den är utlöst. Att öppna nätagget är inget att rekomendera, då får du inget nytt på RMA
Ser tyvärr inte ifall säkringen är utlöst. Som du skriver så verkar mindre klokt att bryta "plomberingen" för att verkligen se efter och ev korrigera.
Jag är i mejlkontakt med tillverkaren http://www.maxpoint.de/en/serv.....ce/rma.php och undrar ifall du, eller någon annan som läser detta, har positiva/negativa erfarenheter av RMA till Tyskland? Någon som har koll på ifall det gör skillnad att jag är andra ägare av Tagan-nätdelen, och inte första?
En medlem på SweC avråder bestämt från att dammsuga flänsarna på agget p g a risk för skadlig statisk elektricitet... är det ett rimligt råd?
//
March 14, 2001
Har du metallrör på dammsugaren kan du sätta röret mot nätaggets chassi samtidigt som du har nätsladden ansluten till ett jordat uttag. Då är chassit jordat och även röret när det ligger an mot chassit, då uppstår ingen statisk elektricitet vid röret som kan skada nätagget.
August 22, 2005
Captain kid wrote: Har fått ett 2.5 år begagnat, defekt Tagan 480 Easyconnect.
Agget skickades på RMA till Tyskland 27/11 och jag hoppas få livstecken från dem i hyfsat god tid innan jul.
Tack för tipset med dammsugaren (tycker att högtryck på burk mest vispar runt damm och därför fungerar bäst som komplement)!
// 🙂
1 Guest(s)