August 14, 2001
Är på jakt efter ett nytt tangentbord till jobbet, då det senaste tiden blivit mindre hårdvara och mer dokumentation och firmware börjar jag inse hur kasst det HP tangentbord jag har här är.
Har aldrig vart speciellt förtjust i medföljande tangentbord, sist jag provade något var 99 om jag minns rätt, alltid innan kört KeyTronic, använde det som följde med, de första knapparna slutade fungera efter mindre än en vecka, blev reklammation och uppgradering till KeyTronic även där. Tyvärr säljs ju inte KeyTronic i Norden längre, så, vad ska man ha istället? Även lite orolig över att mitt hemtangentbord, KeyTronic Ergoforce från 02 börjar ge upp snart, inga tecken på det än, men lämpligt att ha någon "fungerande" variant i reserv när det ger upp.
Gillar de "ergonomiska" knapparna på ErgoForce-tangentbordet med olika knappmotstånd beroende på vilket finger knappen är avsedd för, finns det någon annan tillverkare som har detta?
Har kollat lite på Razers tangentbord, verkar inte ha överdrivet mycket onödiga funktioner m.m. och ser kvalitativa ut med vettig design. Ser ut som något som skall ligga på skrivbordet och användas för teckeninmatning på en dator och inte något som från början är designat för någon Star Trek serie. Är dessa något att ha?
Vad jag är ute efter är alltså ett väl fungerande tangentbord av god kvalité som fungerar bra att skriva på utan tjärvande knappar och olika fördröjning m.m (som jag upplever på detta) Om det är utan lull-lull är det en klar fördel. Knapparna i rätt ordning, F1-F4 osv. Insert home pg up. osv. så man hittar sakerna och indikationer för om caps-lock m.m. är på kan va användbart, övriga funktioner vad jag kan komma på ses som nackdelar snarare än fördelar.
/Frisk
1 Guest(s)