June 21, 2005
Har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.Har tre sata II hårddiskar där den ena började krångla och helt enkelt försvann. Starta om och den var tillbaka.Formaterade den etc. men med samma resultat.Blåste hela datorn och gjorde en nyinstallation med Vista men hårddisken försvinner efter ett tag.Köpte en ny hårddisk(Western 500GB)och installerade den.Gjorde en snabb formatering och skulle börja föra över filer till den. Försvann igen(syns ej i diskhanteringen eller enhets hanteringen)!Disken syns i BIOSet när man startar upp och går in i BIOS och den finns med vid om start men jag kan ej formatera den för jag får ett fel medd. att det ej gick. Vad är det för fel? Fel på moderkortet(8 månade gammalt)?De andra två diskarna(Raptor 74GB och Hitachi 300GB funkar hela tiden).
Datorn hittar den om jag i enhetshanteraren trycker på "sök efter maskinvaruförändringar" och då kommer det upp enruta som säger att enhet E: har hittats men behöver formateras och det börjar den att göra men slutar sen och den försvinner igen.
Fel på BIOS?
October 20, 2001
hände inte med om du hade bytt mot en ny disk, annars kan d va fel på disken, dom brukar försvinna å ha sig när dom börjar trasa ihop.
kolla annars med att byta den kontakten på MK:et som strular till en av diskarna som funkar och se om d är anslutningen d är fel på...
behöver du bara köpa till ett sånt SATA kort lr va dom kallas
June 21, 2005
Var en ny hårddisk som ja köpte och bytte till men med samma problem.
Bios är uppdaterat till de senaste.
Har provat flytta runt kontakterna på moderkortet men då funkade inte den andra.
Har tre kontakter på moderkortet och alla används. Kan väl konstatera då att ena kontakten på moderkortet strular helt enkelt(har bytt kablage också utan de hjälpte).
Funderar på att köpa ett "Hus" till de så de blir extern hårddisk istället. Bör väl problemet upphöra?
October 20, 2001
jo, du kan ju antingen köpa till ett hus till hdd:n, fast enklare är nog att köpa ett kontrollerkort så får du nya kontakter istället.
http://www.datorbutiken.com/ho.....t=LYPE-103
se länken om du inte vet vad jag menar, men alla lösningar är ju bättre än att hålla på att kämpa med att byta ut hela moderkortet för en trasig SATA-kontakt
June 11, 2001
Har du garanti på moderkortet så ska du helt klart byta det då det finns risk för att tex sydbryggan eller något sådant kan ge problem. Dessutom kan det leda till att andra komponeter till slut ger efter som tex CPU eller grafikkort. Visst kan det vara jobbigt att byta ut moderkortet men i längden så är det nog bästa lösningen. Jag kan tänka mig att något chip på moderkortet eller en kondensator ger efter.
Det andra alternatvet skulle vara en felinställning i bios, men då borde alla diskarna drabbas, speciellt om det är samma kontroller som styr alla kontakter.
2 Guest(s)