August 20, 2001
Jag är kontaktman för våran förening och fick ett medd i veckan från Telia.Dom kommer att höja priset med 100:-/mån för gruppanslutning för fastigheter med mindre än 300 lägenheter,mer 275:-.Ringde dom om det,frågade då om höjning av bandbredden.Den ska lämnas oförändrad,512Kbit/s för dom tycker att det inte finns några tjänster ännu som kräver högre hastighet...
Ang VDSL.Tekniken klarar 25Mbit/s men max 300m från telestationen(enligt Telia).
Sorry alla som har hoppats på höjning men den bistra verkligheten är nog att den kommer först när Telia lägger in mer tjänster som kräver det. 🙁
Men man får ju hoppas att dom ändrar sig pga ökad konkurrens av Bonet mfl...
[ Detta Inlägg ändrades av: -=August=- den 2001-10-31 11:22 ]
August 9, 2001
"Den ska lämnas oförändrad,512Kbit/s för dom tycker att det inte finns några tjänster ännu som kräver högre hastighet..."
är telia helt lama eller? mer bandbredd tack! vad har BBB för "tjänster" som kräver 10Mbit då? och vad kommer telia ha för slags tjänster då? filmer osv kanske, men sånt skulle jag aldrig betala för, speciellt inte telia.
June 18, 2001
On 2001-10-29 00:53, Iceman wrote:
Vad jag vet så klarar ADSL tekniken inte mer än 1mbit uppströms... Men jag kan ju ha fel..Sen så är det ju föga troligt att Telia skulle höja bandbredden.. Möjligen kostnaden.. =(
Det stämmer till fullo, 1024kb upstream samt 8192kb Downstream är de fysiska gränserna för ADSL !!! Så detta lär ju va dyngesnack!
Såvida inte de går över till SDSL/VDSL som det även talas om att bonet skall göra (och dessa kör ju som bekant på telias nät!)
Hoppas kan man ju alltid!
Men att telia skulle göra någonting innan de andra företagen, knappast! Telia är ju sist med allt (till allmänheten)!
June 28, 2001
läste nånstans att vet inte om det var Adsl lr xDSL lr vad det nu var med DSL men det skulle max palla 25mb up o ner om man hadde sin burk placerad nära en telestation, precis som nån annan kis skrev.
sen tar tekniken stop.
men Felia har sålt en j**la massa nät till Bonet det är oxå därför dom inte kan ha högre banbred.
och dom kallas inte Felia för inget,
September 19, 2001
On 2001-11-02 21:49, MindRunner wrote:
läste nånstans att vet inte om det var Adsl lr xDSL lr vad det nu var med DSL men det skulle max palla 25mb up o ner om man hadde sin burk placerad nära en telestation, precis som nån annan kis skrev.
sen tar tekniken stop.
men Felia har sålt en j**la massa nät till Bonet det är oxå därför dom inte kan ha högre banbred.
och dom kallas inte Felia för inget,
vDSL...
September 19, 2001
Ni som läste Metro för några veckor sen kanske fick syn på den lille artikeln där det stod att Telia kommer höja bandbredden, till de som betalar mer! De kommer erbjuda olika alternativ i olika prisklasser, och med dom priserna som redan gäller så kommer man säkert få lägga över 500:- i månaden för lite mer "human" uppkopplings hastighet!
August 8, 2001
För att reda ut detta så skrev jag ett litet brev till Telia.
SuperUser:
Hej! Jag vill veta om rykterna stämmer
om höjd hastighet på ADSL?
Och om så är fallet innebär det att även priset höjs?
Om du som läser detta inte kan svara på min fråga, se då till att någon
som vet får läsa detta. Tack!
TELIA:
Varför vi inte har erbjudit en högre hastighet än beror på att vi
kopplar in såpass mycket fler kunder än andra
Internetleverantörer. Vi vill se att nätet håller för de belastningar
som kommer med ökad bandbredd innan vi kan
erbjuda andra hastigheter. Det finns dock inte nån tidsplan på
höjningar i nuläget.
Med vänlig hälsning
XXXXX XXXXXXXXXX *PUL sätter stop för namn*
Telia.
November 3, 2001
Nokia modemen klarar 8mbit/2mbit
Det behövs fler knutpunkter, tack till den som sa det. Allt kan inte gå upp om till stockholm och vända.
5mbit verkar en väldigt drastisk höjning.
jag har hört 2mbit och 2,5mbit.
Har för mig att comhem testar med 2,5mbit någonstans i sverige.
April 1, 2001
On 2001-11-05 23:09, SuperUser wrote:
TELIA:
Varför vi inte har erbjudit en högre hastighet än beror på att vi
kopplar in såpass mycket fler kunder än andra
Internetleverantörer. Vi vill se att nätet håller för de belastningar
som kommer med ökad bandbredd innan vi kan
erbjuda andra hastigheter. Det finns dock inte nån tidsplan på
höjningar i nuläget.
Om dom säger så, så kan dom väl ge mig ADSL då ! Dom lovar ju att ALLA kan få "bredband via telejacket"... dom är stygga =(
2 Guest(s)