February 4, 2001
tja, det är så att jag har köpt en switch nu (väntar på BBB som kommer inom 1 månad) och det är så att jag har telia adsl nu,går det o använda switchen till att dela upp internet mellan 2 datorer eller? testade nyss o köra kabeln från adsl modemet (alcatel) till switchens uplink o sedan en kabel till varje dator (2st) funkade ej =(
någon som har nån ide?
January 8, 2001
Jag har Bonet ADSL och har gjort så. funkar fint för jag har två IP adresser.
Antagligen får du bara ha en IP ut med telia eller så får båda datorerna samma IP, och det e ju inte så bra.
Antingen får du säga till Telia att du vill ha en IP till om du kan få det, eller så får du ha en dator som delar ut internet. antingen en till dator eller en av dom du har.
February 4, 2001
jag vill ha så att jag kan ha nätverk mellan datorena + att jag kan surfa på internet, den andra datan behöver inte ha internet just nu tills vi får BBB.
varför funkar det inte för?
har gjort såhär:
Adsl modem---> switch uplink--->1x utaget = min dator 2x utaget (internet) = den andra datan
December 19, 2000
Därför att telia inte gillar hubbar?
Med deras kabel går det inte, du måste dra:
Modem > dator1_nät1
dator1_nät2 > dator2_nät1
där dator1/2 är självklart, och nät e nätverkskort...
dvs modem > ett nätverkskort
sedan i samma dator ett TILL nätverkskort, till 2:a datorn.
December 20, 2000
December 20, 2000
January 9, 2001
Jag kör telia ADSL! har oxå micklat med detta...
I.o.m att telia bara delar ut ETT ip nummer till dig, så får du fuska för att få det att funka! Telia har oxå gjort så att deras skit DHCP server tar TVÅ TIMMMAR (!!!) på sig att dela ut ett nytt ip om du byter nätverkskort!!! Så om du grejjar så ta för vana att frigöra ditt ip INNAN du byter kort lr dator! Det finns dock ett par alternativ att lösa delningen mellan datorerna, några billigare och några lite dyrare! Det dyrare: skaffa en router!
Det lite billigare: det absolut enklaste är att sätta två nätverks kort i din ena maskin och låta den vara en gateway för dina andra maskiner inne på ditt hemma nätverk. Om du vill slippa massa krångel kan jag rekommendera sygate som fixar detta helt lysande! Det finns oxå ett inbyggt DHCP stöd i sygate som fungerar tillfredställande.
(har även en egen lösning på hur man kommer runt deras 30 dagrs trail. kan förklara om det är så att du bestämmer dig för att köra sygate)
Nack delen med denna lösning är ju att du ofta får ha bägge maskinerna igång! men för all del! sätt upp en ftp på den maskinen som är din gateway så förenar man nytta med nöje! jag skulle oxå vilja rekommendera LF ConnectionKeeper eftersom telia kopplar ner dig om du inte loggar in under 24 timmar! själv har jag nytt rekort i online tid på min gateway/ftp 362 timmar! inte illa för win 98 se!
February 23, 2001
Ah.. Jag måste säga att jag har det underbart.. jag har mina 3 datorer kopplade mot telias ADSL nät. dock inget lan, men jag tänkte skaffa mig några nätverks kort till så e det fixat.. jag fick en intressant "switch" av telia.. den har anslutning för 4 "vanliga" kontakter samt en Uplink kontakt.. och för mig funkar det utmärkt.. behöver inte betla mer för det.. *Ahhh f-n vad skönt*
2 Guest(s)