June 7, 2005
Tja.
Fick mina nya prylar till datorn som jag beskrev lite lätt i Processor/Minnen forumet och dom är nu installerade och funkar bra.
Jag skaffade ett asus moderkort, en athlon 64 3500+ CPU och ett Hichtech Ice-q X800XL turbo kort. Nu har jag börjat att spana in lite överklockningsmöjligheter i form av ATI Tool och det verkar vara ganska "enkelt", även om jag tänker att vara extremt försiktig.
Det som inte verkar enkelt är vilken temperatur som är bristningsgränsen för mitt grafikkort. Mitt förra grafikkort var nämligen en Radeon 9600 med PASSIV kylare så jag har aldrig behövt bekymra mig om temperatur, även om jag hade vetat vilken temp den låg på 🙂
Så vad är en bra temperatur för mitt kort och vad är max? Enligt ATi Tool så ligger tempen runt 42 grader på 70% fläkt-speed när den är idle. Går upp i 55-65 grader under överklocknings-momentet i Ati Tool.
Igen: Ursäkte newbie-frågan men man är ju en newbie och vill helst inte bli en newbie med ett sönderbränt grafik-kort 😀
December 27, 2003
en GPU är lite anorlunda från en CPU, och ska kunna tåla mycket högre temperaturer. Jag tror ATI har satt gränsen på 120 grader innan kärnan stänger av sig själv. Så klocka på tills temperaturerna närmar sig kanske 80-90 grader i load (frågan är om den ens kan bli så varm med en IceQ kylare och om kortet orkar med det...
June 7, 2005
120 grader? Så mycket? Najs! 🙂
Enligt ett x800xl kort review så lyckades dom få en stabil klockning till värderna 460/1100(550). Det enda som inte stod där var temperaturerna.
Enligt vad ATi Tool visar så går den inte mycket mer än 65 grader trots att den har full belastning under testerna, och detta på 70% fläkt-speed tillochmed.
Ska testa mera. Tack för svar
1 Guest(s)