October 5, 2001
April 26, 2001
On 2002-01-07 18:28, Jehrad wrote:
Därom tvistar de lärde...en del säger längst ner in längst ut...just det ut....jag personligen drar in luft med alla fläktar...sen så kan luften krypa ur där den vill...
Personlingen så hade jag gjort tvärtom isåfall...
volcom: Sätt 2st lågt som suger in. Och två st som suger ut högre upp...
July 3, 2001
Jag placerat mina fläktar på följande sätt: 2x80 som blåsen in vid fronten. 2x80 högt upp där bak som suger ut. en 120 på sidan som blåser in på moderkortet... jag funderar på att sätta en 120 i toppen oxå... får bli ett framtida projekt
detta fungerar mycket bra...
EDIT: stavfel
512 DDR RAM
GeForce2 GTS PRO 32
Pioneer DVD 106S 16X DVD/40X
Plextor CD-RW 16x10x40x
Chieftec TX-10W Scorpio Super MidiTower
Silent Systems Ultra Quiet 300W
[ Detta Inlägg ändrades av: =JoNaZ= den 2002-01-07 19:18 ]
December 27, 2001
Ett bra sätt är om du har en PowerSupply som har 2st fläktar som suger ut luft ur lådan så kan du göra följande: mata in luft med en av de nedre fläktarna, ex som kyler hårddisken, sedan matar du även in luft från 2st fläktar som sitter i bakplanet, men luften från dessa styr du mot moderkortet med att göra en liten spoiler.
Sedan använder du din Powersupply som ett sk "Blowhole", du tätar alla ventkanaler/galler på den, och monterar på den inre platsen den fläkt som flyttar mest luft så den suger luften ur lådan genom Powersupplyt. Den bakre fläkten i ditt Powersupply kan du ta bort, sätt bara dit ett galler. Nu matar du riktad friskluft där den behövs, och suger ut den där det behövs. Gör du så här kan du även få ner ljudet genom att riktad kylning är bäst och då kan du ex köra 7v på fläkten/na=tystare
(men 12v ska du köra på den i powersupplyt).
Kom ihåg att du ska inte ha övertryck i lådan, dvs för mycket luft in, för då gör övertrycket i lådan att fläktarna inte kan få in luften som de ska och genomflödet minskar.
/BillyHoe
[ Detta Inlägg ändrades av: BillyHoe den 2002-01-07 19:42 ]
August 22, 2005
visserligen i ditt cahssi, e detta helt utflipapr att göra men jag hadde gjort såhär:
dom två fläktarna bak i lådan, blåser in över cpu och mobo, den vid hårddisakrna suger in luft i lådan, samt fläkten i nätagget ochj fläkten längst ner under hårddisakrna skjuter ut luft ur låda.
1. man slipepr damm som sugs in LÄNGST ner, LÄNGST fram i låda, 2. man får högre tryck i lådan, vilket göra att inget damm sugs in genom små sprinogr, så som det gör om man får lågt tryck i lådan, vilket man får om fler fläktar blåser t en suger in luft i lådan.
2/3in/ 1/3 ut bör luftration vara.
December 27, 2001
On 2002-01-07 21:12, ksw wrote:
visserligen i ditt cahssi, e detta helt utflipapr att göra men jag hadde gjort såhär:
dom två fläktarna bak i lådan, blåser in över cpu och mobo, den vid hårddisakrna suger in luft i lådan, samt fläkten i nätagget ochj fläkten längst ner under hårddisakrna skjuter ut luft ur låda.
1. man slipepr damm som sugs in LÄNGST ner, LÄNGST fram i låda, 2. man får högre tryck i lådan, vilket göra att inget damm sugs in genom små sprinogr, så som det gör om man får lågt tryck i lådan, vilket man får om fler fläktar blåser t en suger in luft i lådan.
2/3in/ 1/3 ut bör luftration vara.
Ehumm, självklart ska man inte ha undertryck i lådan, men när jag menar övertryck så är det när tycket i lådan gör att en fläkt som normalt kan leverera 30CFM in i lådan endast klarar att trycka in hälften. Då låter det bara en massa.
"2/3in/ 1/3" ut låter faktiskt ganska rimligt pga av att en låda inte är tät.
Men det är inte baserat på ett värde, tex vid förhållandet 60CFM in och 30CFM ut, är det ok. Men inte vid 180CFM in och 90CFM ut, då har man ett övertryck på 90CFM, vilket betyder att motståndet för de inmatande fläktarna är för högt. De bara låter en massa och du får kanske bara 120CFM in istället för 180CFM. Egentligen är det lite fel att ha en massa fläktar bara för att det finns fästen för dem, rikta kylningen mot de delar som blir varma istället med låg CFM (så håller du dem svala) så räcker det att suga ut all varm luft från ett ställe högt upp i burken(värmen stiger), dvs med PowerSupplyt.
2 Guest(s)