May 15, 2005
går det att spela som vanligt på en tft med 16ms responstid lr borde man satsa på något lägre som 12 lr 8.
Är det dessutom viktigt om skärmen ansluts via dvi istället för vanlig analog.
Vissa påstår att det är jättestor skillnad men vissa hävdar att de inte märker någon skillnad alls.
budget till ny skärm är ca 2500
http://www.dustinhome.se/dacsa.....5010079057
har kollat på denna, funkar den att spela fps spel på?
February 28, 2005
det kommer garanterat fungera (beror från person till person)...16ms är gräns men jag tror ändå att det fungerar med 25ms ifall man inte spelar nhl lr liknade...har 12ms har inte märkt ett skit...:P så oroa dej inte..;)
ser att skärmen du länkar till bara har tco03 det bör vara tco99...
http://www.webhallen.com/prod......p?id=36394
du bor i sthlm också så du slipper frakt..:P
precis den skärm jag har..supernöjd med den...DVI 12ms TCO99 😉 du blir nöjd!
December 5, 2001
Gilgamesh wrote: det kommer garanterat fungera (beror från person till person)...16ms är gräns men jag tror ändå att det fungerar med 25ms ifall man inte spelar nhl lr liknade...har 12ms har inte märkt ett skit...:P så oroa dej inte..;)
http://www.webhallen.com/prod......p?id=36394
du bor i sthlm också så du slipper frakt..:Pprecis den skärm jag har..supernöjd med den...DVI 12ms TCO99 😉 du blir nöjd!
Vadå bara TCO99? Det är väl en certifiering av skärmen av hur mycket strålning å sånt den avger? Dvs vilket år den "godkändes". TCO99 är en certifiering från kraven som ställdes 1999 ju 😕
Är inte helt insatt i det, men TCO03 innebär ju nyare krav av skärmen och således bättre?
February 28, 2005
Sardaukar wrote: [quote=Gilgamesh]det kommer garanterat fungera (beror från person till person)...16ms är gräns men jag tror ändå att det fungerar med 25ms ifall man inte spelar nhl lr liknade...har 12ms har inte märkt ett skit...:P så oroa dej inte..;)
http://www.webhallen.com/prod.php?id=36394
du bor i sthlm också så du slipper frakt..:Pprecis den skärm jag har..supernöjd med den...DVI 12ms TCO99 😉 du blir nöjd!
Vadå bara TCO99? Det är väl en certifiering av skärmen av hur mycket strålning å sånt den avger? Dvs vilket år den "godkändes". TCO99 är en certifiering från kraven som ställdes 1999 ju 😕
Är inte helt insatt i det, men TCO03 innebär ju nyare krav av skärmen och således bättre?
kan ha fel...men jag rekommenderades och välja TCO99 sen vet jag inte själv vad det står för...:P
December 31, 2001
TCO Development har sedan början av nittiotalet arbetat med märkningar av kvalitet samt miljömärkning, för att du som användare skall ha en bra arbetsmiljö. Märkningen ställer bland annat krav på låg strålning från datorer och bildskärmar.
Idag kan vi se att de flesta skärmar som säljs på marknaden har någon typ av TCO-märkning. Har skärmen ingen märkning kommer den troligtvis inte att sälja. Tillverkare har tagit denna märkning på allvar och ett tusentals skärmar är idag märkta med TCO95, precis som denna skärm från Hyundai.
Vad som bör tilläggas är att märkningen inte gäller om skärmen inte är kopplad till ett jordat eluttag. Tyvärr så återfinnes inte jordade eluttag i de flesta rum förutom i kök och badrum, och man kan räkna med att 85 - 95 % av slutanvändarna inte använder jordade kontakter. SweClockers uppmanar de som kan att ansluta sin dator och skärm till just ett jordat eluttag. Dock skall du akta dig för att använda förlängningssladd från ett jordat utrymme (som köket) till ett annat, det kan vara livsfarligt. Skall du använda dig av ett jordat uttag skall samtliga uttag i rummet vara jordade.
Lite saxade uppgifter.
December 24, 2002
Men grabbar.. kom ihåg att det finns flera sätt att mäta responstid.
Kan inte det där exakt men beroende på vilka färger man mäter ifrån diffar det.. alltså om en pixel ändras från t ex vit till blå kan det ta längre tid än från t ex grön till röd.. vissa fabrikat märker sin skärm med "snabbast responstid" och vissa med "medel responstid" och vissa med "max responstid" Så man ska inte stirra sig blind på enbart spec'en...
Som man brukar säga, man får det man betalar för och jag personligen köper aldrig plattskärmar utan att ha testat dem först.
Själv har jag en Philips 170B4 och känner inte av några eftersläpningar. (Brukade spela NFSU2 väldigt mkt)
Enligt spec har jag 25ms och morsan har en noname skärm (kommer inte ihåg fabrikatet) och enligt spec, har den 15ms respons. Men den går fan knappt att spela msröj på.
EDIT: Och ang. TCO märkning.. 03 är bättre än 99 eftersom kraven är hårdare för TCO03 än TCO99. Det är typ en miljömärkning+strålning+engergiförbrukning etc.
2 Guest(s)