August 27, 2003
Hejsan ..
De är ett tag sedan man var här men nu behöver jag eran hjälp..
Kommer inom snar framtid att uppdatera min dator och även köpa en
ny monitor . Kör ju med en Samsung Syncmaster 959 Nf 19" CRT. Den har en bra bild men vill nu skaffa en 22-24" tft skärm. Har kika på en del i olika prisklasser billigt-dyrt .. Vad har ni för erfarenheter av Wiewsonic VLED221wm och SyncMaster XL20 !! Dessa 2 är ju rätt dyra men vilka är dom i den billigare prisklassen just du skulle jobba med ifall du är fotograf.
Tack för alla tips ..
Mvh Glenn
August 27, 2003
Delph1 wrote: Rekommenderad läsning:
http://www.xbitlabs.com/articl.....itors.html
//Andreas
Min Engelska är ju inte den bästa men ska kika ..
Tack för tipset
Ja dessa är nog i den dyrare prisklassen 🙂
Tipps på något "billigare" och bra typ i 4000-6000kr klassen.
August 27, 2003
Delph1 wrote: Som professionell fotograf hade jag stannat med CRT eller köpt en oerhört dyr plattskärm. Jag hade aldrig köpt en så pass "billig" plattskärm, det kan låta hårt, men LCD-skärmar har fortfarande en bit att gå.
//Andreas
Har tänkt lite på samma sak som du nu skriver.
Men CRT skärmen e så stor och klumppig ..
November 27, 2003
Jo den känslan känner jag igen ack så väl. Som fotograf hade jag nog lidit svårt jag med.
Nu vet jag inte om ni har samma distansavtalslagar i Finland som Sverige, men i så fall skulle du kunna ta hem en XL20 och testa den. Om den inte faller dig i smaken så har du ju rätten att returnera (i Sverige...)
//Andreas
August 27, 2003
Delph1 wrote: Jo den känslan känner jag igen ack så väl. Som fotograf hade jag nog lidit svårt jag med.
Nu vet jag inte om ni har samma distansavtalslagar i Finland som Sverige, men i så fall skulle du kunna ta hem en XL20 och testa den. Om den inte faller dig i smaken så har du ju rätten att returnera (i Sverige...)
//Andreas
Har ingen aning om det är möjligt. Ska kolla med en polare som jobbar med datorer va han tror. En annan polare som jag snackade me så har en Eizo 24.1" FlexScan S2411W WideScreenoch han e såå jävla nöjd med den. Den var inte sååå himla dyr heller !! Har du/Ni någon erfarenhet av den då ??
April 24, 2007
Finboy37 wrote: Har ingen aning om det är möjligt. Ska kolla med en polare som jobbar med datorer va han tror. En annan polare som jag snackade me så har en Eizo 24.1" FlexScan S2411W WideScreenoch han e såå j**la nöjd med den. Den var inte sååå himla dyr heller !! Har du/Ni någon erfarenhet av den då ??
gå till han o kolla på den. då kan du köpa en sån om du uppskattar kvalitén 😉
August 27, 2003
Delph1 wrote: Eizo 24.1" FlexScan S2411W är en bra skärm, inget snack om saken, men jag är lite tveksam till om den verkligen räcker till fotoredigering.
Jag instämmer dock i det nvidiaamd säger. Kolla närmare på den med egna ögon.//Andreas
Har kikat på en Eizo nu och den verkar inte vara något dåligt köp. Men vad tror ni om en skärm med LED teknik då som typ Samsung SyncMaster XL20.
August 27, 2003
nvidiaamd wrote: LED är ju mera ljusstark men du får faktiskt ta o kolla på skärmen innan du köper. det är det lättaste sättet att garantera att man blir nöjd.
Eizo är ett bra märke så du kan nog gott köra på den 😀
(tips)
Ezion har en polare så den har ja sett.Inte alla butiker som har dyrare monitorer hemma. Så därför min fråga ifall någon här har testat en ..
March 10, 2003
Jag märker stor skillnad mellan de billigare monitorerna och dyrare i Photoshop.
Skall du arbeta seriöst med fotoredigering så satsa minst på en MVA eller IPS panel.
TN tycker jag är på tok för dåliga i färgerna för att redigera bilder på.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
August 27, 2003
Ctrl wrote: Jag märker stor skillnad mellan de billigare monitorerna och dyrare i Photoshop.
Skall du arbeta seriöst med fotoredigering så satsa minst på en MVA eller IPS panel.
TN tycker jag är på tok för dåliga i färgerna för att redigera bilder på.
Så du menar att man märker ingen skillnad på en skärm som kostar 5000 spänn och en som kostar 10 000 spänn ? Va betyder MVA och IPS panel ??
March 10, 2003
http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD - står en bit ner om de olika panelerna.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
August 27, 2003
Ctrl wrote: http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD - står en bit ner om de olika panelerna.
Detta är ren Hebreiska för mej ..
Har någon testat denna då ??
SyncMaster 245B
August 27, 2003
jonte_power wrote: Har 2st HP LP2465 och använder dessa till redigering.. Om jag jämför med mina bärbara datorer och andra plattskärmar (har 3st andra) Ger HP-skärmana UTAN TVEKAN bäst bild och färgåtergivning
Hej ..
Va är det för typ av Panel i HP skärmen då ..
Har läst lite om Samsungen jag beställde och kommer av avbeställa den på Månda. Ioa att den ej fanns i lager så är de inge panik. Vill ju inte ha en dålig skärm heller ..
3 Guest(s)