January 27, 2007
October 23, 2005
Det enda som skiljer de olika tillverkarna åt är klisterlappen på fläkten. Sen är paketeringen lite olika, vissa skickar med spel och andra bara kortet och sladdar.
Det är inte alls säkert att EVGA eller BFG kort klockar bättre utan det gäller att ha tur att få en bra GPU och det styr ingen "tillverkare".
Ta det kort som är billigast eller som har en bundling som du gillar.
July 18, 2003
rent kvalitetsmässigt är det väldigt stor skillnad mellan tillverkarna,
leadtek gör faktiskt dom bästa, stört mycket bättre kvalitet än alla "kända" tillverkare, om 20 på hundra pajjar av andra märken pajjar 1 på 100 av leadtek, finns ett till märke som har svinbra kvalitet, men minns inte vilket, men leadtek är iaf svinbra!
November 4, 2001
Det är flextronics (även foxconn) som bygger alla nvidias kort. Därefter skickad korten till företag som tex leadtek, BFG osv för att få en kartong, ett klistermärke, ev ny kylare och bios samt ev spel + kablar.
Det är ingen skillnad mellan korten från olika tillverkare annat än att vissa testar sina kort för att kunna avgöra vilka kort som man ska sälja överklockade.
Så när du köper kort ska du kolla på pris, garanti, "bundling", kylare samt ev ökning i klockfrekvens. Ta det kortet som har flest fördelar/bäst passar dina prioriteringar.
March 11, 2003
-d-himself- wrote: har jobbat en längre tid på divese större datorbutiker, har fan sålt tusentals kort och har provat det mesta, och det skiljer VÄLDIGT MYCKET på kvaliten, även om alla använder samma gpu.. och tror någon nått annat så har ni fel.
Jag skulle vilja hävda motsatsen. Har också jobbat i butiker, och har byggt massvis med datorer. Oftast så är den stora skillnaden mellan de dyra och billiga märkena vad som bundlas, och ibland kylning. Vid enstaka tillfällen har dyra märken snabbare minnen, men det förekommer också på billighetsmärkena. Under de senaste åren har jag sett en klar likformning i val av komponenter. Tar man av kylarna ser man ingen skillnad på korten. Kondensatorer och liknande är identiska, och troligtvis följer de ATis respektive Nvidias spec rakt av.
July 18, 2003
så det är en ren fillfällighet att om du säljer 1500 leadtek kort (t.ex.) och 2 av dom får du tillbaka, medans du säljer 1500 av ett annat märke och får tillbaka 500st av dem pga att dem pajjar? har polare på captech (datordels gross)t.ex. , om han säger också att du ser grymt stor skillnad från märke till märke,..
så vad kan det då bero på att det är skillnad trots samma kompontenter? , sämre maskiner som stoppar ihop skiten? ingen aning, vet bara att det är stor skillnad
March 11, 2003
-d-himself- wrote: så det är en ren fillfällighet att om du säljer 1500 leadtek kort (t.ex.) och 2 av dom får du tillbaka, medans du säljer 1500 av ett annat märke och får tillbaka 500st av dem pga att dem pajjar? har polare på captech (datordels gross)t.ex. , om han säger också att du ser grymt stor skillnad från märke till märke,..
så vad kan det då bero på att det är skillnad trots samma kompontenter? , sämre maskiner som stoppar ihop skiten? ingen aning, vet bara att det är stor skillnad
Som sagt tidigare, så görs 8800-korten i samma fabrik. Det är ingen skillnad i tillverkningsprocessen, och såväl ATi som Nvidia styr komponentvalet ganska hårt idag.
När det kommer till reklamationer, så tror jag snarare att det handlar om vad som blir populärt märke bland folk och fä. När man sparar in på en sak, så sparar man ofta in på annat också. Så om man köper det billigaste 8800-kortet på marknaden, så finns det nog en överhängande risk att man även köper det billigaste nätagget på marknaden. En sån kombination har säkert större inverkan på returer än vilken låda kortet levereras i. En annan faktor är vilka kort som blir populära att mixtra med. Kommer det ut på ett forum att tillverkare X kort levereras med si och så bra minnen, så beställs kortet i stora mängder, just för att de har större potential för överklockning.
I en av de butiker jag har jobbat i, så såldes t.ex. 9500np från Sapphire i drivor. Varför? Jo, för att trodde att just Sapphires kort hade större chans att flashas till 9700Pro. Samma sak har gällt Connect3d X800GTO, och Leadteks 6800LE. Och samma kort kom tillbaka i massor, då folk ville returnera korten som inte gick att flasha, eller som hade körts i på tok för höga frekvenser, trots att de antagligen redan från början inte höll måtten.
denstore wrote: [quote=-d-himself-]så det är en ren fillfällighet att om du säljer 1500 leadtek kort (t.ex.) och 2 av dom får du tillbaka, medans du säljer 1500 av ett annat märke och får tillbaka 500st av dem pga att dem pajjar? har polare på captech (datordels gross)t.ex. , om han säger också att du ser grymt stor skillnad från märke till märke,..
Som sagt tidigare, så görs 8800-korten i samma fabrik. Det är ingen skillnad i tillverkningsprocessen, och såväl ATi som Nvidia styr komponentvalet ganska hårt idag.
När det kommer till reklamationer, så tror jag snarare att det handlar om vad som blir populärt märke bland folk och fä. När man sparar in på en sak, så sparar man ofta in på annat också. Så om man köper det billigaste 8800-kortet på marknaden, så finns det nog en överhängande risk att man även köper det billigaste nätagget på marknaden. En sån kombination har säkert större inverkan på returer än vilken låda kortet levereras i. En annan faktor är vilka kort som blir populära att mixtra med. Kommer det ut på ett forum att tillverkare X kort levereras med si och så bra minnen, så beställs kortet i stora mängder, just för att de har större potential för överklockning.
I en av de butiker jag har jobbat i, så såldes t.ex. 9500np från Sapphire i drivor. Varför? Jo, för att trodde att just Sapphires kort hade större chans att flashas till 9700Pro. Samma sak har gällt Connect3d X800GTO, och Leadteks 6800LE. Och samma kort kom tillbaka i massor, då folk ville returnera korten som inte gick att flasha, eller som hade körts i på tok för höga frekvenser, trots att de antagligen redan från början inte höll måtten.
Det är väl lite olika från serie till serie..
T.ex hade MSI ett gäng 6800LE som inte ens kunde köras i default på minnena (Naturligtvis fick jag ett sånt.). Sen kan det vara en viss kvalitetsskillnad på t.ex kylfläktar från mårke till märke, men i stora drag så är det nog som du säger, att korten numera är ganska identiska vad det gäller komponenter. Mest bara det som skickas med i kartongen som skiljer.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 12, 2003
ilg@dd wrote: Det är väl lite olika från serie till serie..
T.ex hade MSI ett gäng 6800LE som inte ens kunde köras i default på minnena (Naturligtvis fick jag ett sånt.). Sen kan det vara en viss kvalitetsskillnad på t.ex kylfläktar från mårke till märke, men i stora drag så är det nog som du säger, att korten numera är ganska identiska vad det gäller komponenter. Mest bara det som skickas med i kartongen som skiljer.
Det var ju på den tiden då mer eller mindre alla tillverkare kunde designa sina egna kort, något ingen har varken tid eller råd med i dagens läge. MSI för övrigt är ett märke jag inte litar på, men det beros på deras S775-moderkort. 🙂
Mean Machine wrote: [quote=ilg@dd]Det är väl lite olika från serie till serie..
T.ex hade MSI ett gäng 6800LE som inte ens kunde köras i default på minnena (Naturligtvis fick jag ett sånt.). Sen kan det vara en viss kvalitetsskillnad på t.ex kylfläktar från märke till märke, men i stora drag så är det nog som du säger, att korten numera är ganska identiska vad det gäller komponenter. Mest bara det som skickas med i kartongen som skiljer.
Det var ju på den tiden då mer eller mindre alla tillverkare kunde designa sina egna kort, något ingen har varken tid eller råd med i dagens läge. MSI för övrigt är ett märke jag inte litar på, men det beros på deras S775-moderkort. 🙂
Typ vad jag skrev nyssens..
😉
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)