Tips ang vad man ska köpa för tv-kort?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tips ang vad man ska köpa för tv-kort?
Darko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1064
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 1, 2007 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

Skulle gärna vilja använda min tv som skärm istället för min dassiga gamla grå burk sen sent 90 tal.. Får bara inte över bilden till tv'n via mitt urgamla Ti4200! Så tänkte skaffa ett tvkort, frågan är vad man ska skaffa sig?

Har en rätt fin kabel att använda mellan, TV'n är en 32" WS 100hz'are.

SÅ! Vad rekomenderas? 🙂

Lindbergh
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 243
1134196
May 1, 2007 - 8:51 am
sp_Permalink sp_Print
Darko
Kommer du hit ofta?
Medlem
1134209
May 1, 2007 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

Lindbergh wrote: ett sådant här kanske?

http://www.guru3d.com/article/.....cards/425/

Oj vad ringrostig man blivt 😀 Hängde inte med riktigt i de tekniska termerna där 😉 Men förstod i alla fall att de var ett HD-ready kort! 🙂 Och de kan väl knappast vara nån nackdel?

Men såhär efter några minuters funderande tror jag att jag ska slå på stort å byta ut hela skiten! Funderar på Komplett's HTPC paket i delar men med lite egna kombinationer! 🙂 T ex står de ju här: http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=309269 Att lådan tar ATX kort, eller hur? Så då kan jag byta ut m-ATX kortet i paketet mot ett ATX kort samt ett lite mer passande grafikkort så de går köra nått spel också! T ex de du Lindbergh föreslog! Vad tros om de? Detta paket är de jag tänker på: http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=316103

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 481
1134233
May 1, 2007 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

Vad har du för kontakter att tillgå? Har du DVI på ditt grafikkort och HDMI på TV:n skulle jag rekommendera det... blir grymt bra bild... 🙂

Och även om du bara har VGA-kontakt på grafikkortet så finns det ju VGA > DVI - adaptrar att köpa... kan dock inte säga hur bilden blir med en sådan, men den borde väl bli helt ok iaf tycker jag... 😉

Darko
Kommer du hit ofta?
Medlem
1134434
May 2, 2007 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

De är väl där jag har problemet... har endast SCART på tv'n... har funderat på att byta upp mig till en LCD, men prio ett är datorn!

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1134439
May 2, 2007 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Skaffa dig en dator med vilket grafikkort av nyare modell som helst och sedan en lcd tv med åtminstone dvi-in så kommer dina problem vara löst och på köpet få en bra bild.

Att du skaffa något flashigt tv-kort kommer inte hjälpa dig att få bra bild på din nuvarande tv.
Du skulle ju kunna bygga den här vga-scart-adaptern och skaffa valfritt (nästan) grafikkort av ATI så får du hyffsad bild på tvn.

Darko
Kommer du hit ofta?
Medlem
1134671
May 3, 2007 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Skaffa dig en dator med vilket grafikkort av nyare modell som helst och sedan en lcd tv med åtminstone dvi-in så kommer dina problem vara löst och på köpet få en bra bild.

Att du skaffa något flashigt tv-kort kommer inte hjälpa dig att få bra bild på din nuvarande tv.
Du skulle ju kunna bygga den här vga-scart-adaptern och skaffa valfritt (nästan) grafikkort av ATI så får du hyffsad bild på tvn.

bild kvaliten skiter jag ärligt talat i! Bara jag kan läsa på en iexplore sida t ex!

Men valfritt ati så funkar de till scart'en hyffsat i alla fall, tack då vet jag! 🙂 Då får jag plocka ihop nått.....

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1134836
May 4, 2007 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Bildkvaliteten med vanlig crt tv och tv-ut brukar resultera i så dålig bild att man normalt inte kan läsa normalstor text på tvn, anser jag ska tilläggas..

För att förtydliga den där vga-scart-adaptern så är det denna ja syftar på: http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 277
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL