May 25, 2006
Fick idag tanken att jag behöver en ny dator då jag körde 3dmark06 och fick 1500 poäng. Jag är inte så insatt i det hela, men det tyckts vara lite väl lågt och jag har inte uppgraderat datorn på minst ett år så det är väl dags nu. Jag kan inte så mycket om datorer och använder min mest för att spela så det är med det i huvudet jag letar runt lite. Jag känner inte till sidor för datorköp men komplett.se verkar vara bra så jag tänkte kanske köpa ett av deras paket. Har spanat lite på deras Gamer a20 - några tankar om den?
Jag vet att det finns massvis med folk här som verkligen kan allt det här utan och innan och det vore väldigt uppskattat om någon kanske kunde peka mig i rätt riktning. Till exempel, borde jag läsa mig in på den där utmärkta guiden här om hur man sätter ihop sin egen dator, söka runt efter delarna och ge mig i kast på att med att försöka fixa allt själv eller är det bättre för mig som är ovan med det hela att köra på något lite säkrare? Min budget ligger runt 10k ungefär. Tips på läsning, på hårdvara - ja, i princip på allting är uppskattat 🙂
- gamer a20 ( http://www.komplett.se/k/ci.as.....?sku=10180 )
November 1, 2006
a20 är en bra speldator för en rimlig summa pengar. Jag hade dock modifierat den lite men komplett är bra på att bygga stabila och bra datorsystem så tvivla inte, köp, det är alltid rätt läge, nästan 😛
Det enda som kan kännas lite surt är att de kör med AM2 processor och inte Core 2 Duo.
Du kan även läsa lite och använda kompletts PC-byggare då det endast valt delar som ej ger kompabilitetsproblem, så det är nästan omöjligt att göra fel om man åtminstone harlite vett i huvudet. 😀
Mitt tips är att om du aldrig byggt dator tidigare så kan det vara rekomenderat att du köper ett helt system och sedan kanske provar att byta ut någon del då och då. På detta sättet trappar du ju liksom upp steg för steg och kan bygga ihop din nästa dator själv.
May 25, 2006
Tack för svaret 🙂
Mjoh, jag har sen jag postat fortsatt att lurka runt lite och komplett verkar himla bra. Hur modiferade du den och varför? jag tänkte köra på en raptor som systemdisk - prisvärt eller ej?
Och sen tänkte jag på det där med grafikkortet. Det verkar ju som om X1950XTX 512MB ändå gör en betydande bättre insats i diverse test än 256mb varianten, men eftersom jag inte är så insatt ännu undrar jag om det är värt att lägga 800kr extra på att ta det istället? jag tänkte lira Quakewars sen och då kanske prestandan ändå är tillräckligt mycket större med 512 för att motivera det? Jag fortsätter söka runt och så men svar vore väldigt uppskattat
edit: stavfel o sånt
May 25, 2006
Jag tycks bara gå upp i pris hela tiden, haha, men nu tror jag att jag bestämt mig för vilken jag ska ha.
Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, Hiper Nätaggregat ATX 580W Svart, Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket, Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB, Sapphire Radeon X1950XTX 512MB GDDR4, Western Digital Raptor 74GB SATA.
Synpunkter?
Är det värt att lägga extra på Raptor disken och x1950XTX 512 istället för 256mb versionen, tror ni?
November 1, 2006
Det ligger till så här att om du har en skärm som stödjer högre upplösning än 1280x1024 så skulle jag nog satsat på 1950XTX men i övrigt så har det inte så stor inverkan på prestandan. Som du tagit med här ovan så är proccesorn väldigt bra och billig och nätagget kommer fixxa systemet utan problem. RAM-minnet är även väldigt bra pris/prestandamässigt och kommer passa perfekt i din komfiguration. Angående Raptordisken skulle jag säga att en 7200rpm:s disk skulle förmodligen passa ditt system bäst om du inte vill spendera för mycket pengar. 10.000rpm:s är bra men kan kanske anses som lite "overkill" till ett sådant system.
Slutligen så är det grafikkortet.. nu är jag lite nVIDIA fanboy 😛 men jag skulle nog satsat på antingen ett 7900GT eller 7950GT 265MB, till en början och sedan vänta tills någon gång i slutet på nästa år och köpt mig ett DX10 kort. Ett 7900GT kommer klara sig finfint tills dess och är ett av de mest prisvärda alternativen som finns.
November 1, 2006
Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket
USB2 multikortläsare 3.5" svart/silver,
XFX GeForce 7900GT 470M 256MB GDDR3,
Asus P5B, P965, Socket-775, ATX,
Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2
NEC DVD-brännare AD-5170 IDE Svart OEM
Cooler Master Centurion 534 Svart, Välj själv viket du tycker är snyggast 😀
Hiper Nätaggregat ATX 580W Svart,
Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB
Sådär ser min konfiguration ut, landade på strax under 11.000 utan operativsystem
December 17, 2005
Vox wrote: Jag tycks bara gå upp i pris hela tiden, haha, men nu tror jag att jag bestämt mig för vilken jag ska ha.
Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, Hiper Nätaggregat ATX 580W Svart, Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket, Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB, Sapphire Radeon X1950XTX 512MB GDDR4, Western Digital Raptor 74GB SATA.
Synpunkter?
Är det värt att lägga extra på Raptor disken och x1950XTX 512 istället för 256mb versionen, tror ni?
Fin config.. Sen angånde Raptor så tycker jag faktist den är värd sina kronor, då systemet blir snabbare, går fortare att flytta filer osv.. Men det beror ju givetvis på vad man prioriterar.
May 25, 2006
Mjoh, Contiz, har funderat mycket på det om att inte köpa ett dyrare grafikkort pga dx10. Tack vare detta har jag extremt svårt att välja grafikort, haha.
Vilket är bäst? Jag kör mycket fps ( bf2 ) och brukar oftast tona ner grafiken till fördel för fps. Planerar att köra Quakewars när det kommer, så det är med det målet jag egentligen väljer kortet. Vill ha ett snabbt, stabilt kort som kommer att klara av nästa år tills jag uppgraderar till dx10.
Vilket borde jag ta? ( samma rigg som jag postade tidigare)
Gainward GeForce 7950GT 512MB
Gainward GeForce 7950GT 256MB
Sapphire Radeon X1950XT 256MB
...Och tack för svaren jag fått. Har hjälpt mig en hel del!
May 25, 2006
Nu har jag fått ett annat erbjudande. Så här är jag igen. Vilken borde jag välja?
13.00 kr: Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, Hiper Nätaggregat ATX 580W Svart, Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket, Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB, Geforce 7950GT 512, Western Digital Raptor 74GB SATA, 250 gig Spinpoint.
Eller
11.00 kr: 4800+ cpu, Asus A8N32 Deluxe mb, 2 gb OCZ Pc 5000 ddr 500, 2x 74 gb western digital raptor sata 150 diskar, 1x 500gb seagate barracuda sata2 300 disk, GeForce 7800Gt 256mb, Tagan 580w psu med dubbla rails, Creative X-fi Platinum
May 25, 2006
Hrm. Mjoh. Jag hade väl bestämt mig för den första egentligen men så dök detta upp. Det är ju inte en usel dator så men jag vet inte direkt vilket pris jag kan begära för den. Om vi snackar elva så kan jag nästan lika gärna ta den andra just för att den är bättre. Vad är ett rimligt pris?
Edit: Ni verkar vara överrens om den första så det är nog den som gäller
2 Guest(s)