December 24, 2002
Hej, behöver en bra SATA-kontroller.
Ett kort som kan expandera en RAID-5 utan att
behöver formatera om..
PCI, PCI-X eller PCI-e spelar ingen roll eftersom jag helt enkelt får köpa ett passande moderkort.
Dock föredras ett PCI-kort eftersom moderkorten är billigare.
Prestanda är inte viktigast då belastningen på servern inte kommer vara så hög. max 2användare samtidigt
October 10, 2002
Jag skulle säga att det lönar sig att satsa på PCI-e eftersom det ändå ligger bättre till för framtiden. Plus att det är snabbare i det skede som prestanda möjligen blir viktigare.
HighPoint RocketRAID 2300 4-portar. Har inte någon direkt egen XOR processor eller minne. PCI-e x1
HighPoint RocketRAID 2310 4-portar. Samma om ovan förutom PCI-e x4.
HighPoint RocketRAID 2320 8-portar. Annars samma som ovan.
Dessa är sakliga till priset men har en "liten" prestanda förlust i raid5 i förhållande till raidkort med XOR processor.
3Ware 9650SE-4LPML, 4-portar. Har egen XOR processor, och minne. PCI-e x4
Areca ARC-1210, 4-portar. Har egen XOR processor och minne. PCI-e x4
Adaptec Raid 3805, 8-portar. Har egen XOR processor och minne. PCI-e x4
Highpoint RocketRAID 3320, 8-portar. Har egen XOR processor och minne. PCI-e x8
Areca ARC-1220, 8-portar. Har egen XOR processor och minne. PCI-e x4.
I direkta tester har jag över lag tyckt att de billigare Highpoint korten presterat bra i förhållande till pris. "Problemet" med dem är att de belastar systemet med sina raid beräkningar och stjäl på så vis pocessorkraft.
Allt har sina fördelar och nackdelar. Hoppas denna lilla lista hjälper dig en bit på vägen. Har själv just varit i beredskap att skaffa ett raid-kontroller kort och därför har jag läst på lite om olika modeller.
October 10, 2002
Om du köper ett skilt PCI eller PCI-e raid kort kan du flytta det från ett moderkort till ett annat bara du överför raid-kortet till följande moderkort.
Om du använder en integrerad raid kontroller från ett moderkort är det med mycket tur som du kan ha möjligheten att flytta över utan att behöva bygga om arrayn.
Därför är ett separat raid-kort att föredra!
2 Guest(s)