Tips om TV In/Ut|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tips om TV In/Ut
Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 16, 2003 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

För er som har problem med TV in och ut tänkte jag bara posta en liten kort "checklist".

Svartvit bild.

Saker som kan göra bilden svartvit på TV-ut:

1. Du har valt fel TV-system i grafikkortets kontrollpanel. Väl i första hand PAL. (Detta gör du på lite olika sätt beroende på vilket grafikkort du har men i regel finns inställningen "ungefär" på samma ställe som man hittar själva funktionen för att aktivera TV-out)

2. Du har fel kabel. De flesta TV-apparaten (även moderna sådana) har inte stöd för S-Video (dvs en kabel med en massa små pins i kontakten snarare än en "stor" plugg).

3. Du har valt fel kabeltyp (gäller bara för nVidias kort) om du använder en kompositkabel ska du också ange det i TV-out egenskaperna.

4. Du har valt fel TV-system i TVns inställningar. Välj PAL. Kolla runt i TVns inställningar och prova att ändra runt lite.

5. Du använder fel S-video till komposit adapter. De flesta grafikkort nuförtiden har bara ett S-video ouput, för att få komposit ut brukar det medfölja en adapter. Dessa adaptrar är inte alltid kompatibla med andra grafikkort.

6. Din kabel vill inte riktigt samarbeta med TVn eller grafikkortet. Ibland funkar inte en kompositkabel även om det borde göra det. Personligen har jag själv en kompositkabel hemma som ger färg på alla nVidia baserade grafikkort men inte på ATis. Underligt men sant.

7. Vissa nyare TV har ingen S-video ingång men kan mycket väl ha stöd för mottagning av S-Video signaler. Kolla upp i TV'ns Meny inställningar för scart(AV) och se om det går att ändra till S-video. Ibland finns bara stöd för S-video på en av Scartingångarna. Om det inte går att ändra till S-video på tex AV1 kolla då om det går på AV2/scartingång 2.
Tack till Joakim Ågren för tipset.

Svartvit Video In/TV In.

1. Du har valt fel mottagningstyp i grafikkortetsinställningar, välj i första hand PAL.

2. Du använder fel kabel för att koppla TVn till grafikkortet (gäller Video In), se till att använda komposit om S-Video inte verkar fungera.

3. Du har valt fel TV-system i TVns inställningar. Välj PAL. Kolla runt i TVns inställningar och prova att ändra runt lite. (gäller Video In)

4. Din kabel vill inte riktigt samarbeta med TVn eller grafikkortet. Ibland funkar inte en kompositkabel även om det borde göra det. Personligen har jag själv en kompositkabel hemma som ger färg på alla nVidia baserade grafikkort men inte på ATis. Underligt men sant.

5. Du har valt fel kabeltyp (gäller Video In) om du använder en kompositkabel ska du också ange det i Video In egenskaperna.

6. Om TVn har videoutgång kanske denna måste ställas in på vilken typ av signaler den ska sända ut (S-Video eller komposit, kolla runt bland TVns inställningar)

Ingen bild alls/TV ut/Video in går ej att aktivera:

1. Prova att byta kabel (från s-video till komposit tex.)

2. Se till att du har senaste patchen om du kör DirectX9.0 (gäller Video/TV In)
http://support.microsoft.com/?id=825116

3. Prova att tvinga aktivering av TV-ut, finns i kontrollpanelerna i nVidias och ATis senare drivrutiner (Catalyst 3.8 och Detonator/ForceWare 52.16 och upp)

Allmänt:
Lita inte på de här paketen med kablar och adaptrar (kallas ibland DVD-kit eller något i den stilen). Scartadaptrar med stöd för s-video och komposit konverterar inga signaler så om din TV inte har stöd för S-video kommer denna typ av adapter inte att göra någon skillnad.

Ett litet tips för er med TV som bara klarar komposit signal:
Prova att koppla in både S-Video och Komposit samtidigt om er utrustning har möjlighet till detta. Resultatet om det fungerar bra blir bättre skärpare och något mer stabil bild. (Fungerar tex. på kort med både S-video och Komposit utång och om du kopplar båda sladdarna in i en scartkontakt med ingångar för både komposit och s-video)

Fler förslag på lösningar?
Har du ett olösligt problem (dvs. inget av tipsen ovan fungerar)?

Skriv ett kortfattat och precicist specificerat inlägg så försöker vi lösa det och ta med informationen i denna tråd.
Om ni har ett bra tips så lägger jag till det i tråden med ett litet tack under tipset. Ert inlägg raderas sedan för att hålla tråden "ren".

OBS: Denna tråd är inte till för att diskutera TV-out i allmänhet i. Se det som en problemlösartråd eller en FAQ. Alla onödiga inlägg kommer att raderas.

ruski2
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1468
476994
December 7, 2003 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

min composit bild börjar rulla o färgerna e helt fuckade osv, varför e det så?

Anton Nilsson
Member
Medlem
477070
December 7, 2003 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

ruski2 wrote: min composit bild börjar rulla o färgerna e helt fuckade osv, varför e det så?

PAL TV, PAL på TV-ut?
Att bilden rullar låter som ett Hz-problem.

ruski2
Kommer du hit ofta?
Medlem
477090
December 7, 2003 - 2:31 pm
sp_Permalink sp_Print

jo, det har jag oxå fått för mig. har klagat en massa gånger förut på att det var 50hz i w2k o 60hz i xp. det funkade bra i 2k. finns det inget program lr nåt där man kan sätta in egna frekvenser på tvut?

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
487937
December 19, 2003 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

hjälp! Jag får ingen bild alls har testat både s-video och adapter och komposit men det ända jag kunnat se är lite förbi flimmrande....

Har jag lyckats förstöra tv-utgången kanske

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
491367
December 26, 2003 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

att färgerna "rullar" och ser helt fel ut beror på en inställning:

högerklick på skrivbordet > egenskaper > fliken inställningar > avancerat > bildskärmar > tryck där det står "TV", ett fönster ploppar upp > fliken avancerat > Sätt "Punktkryptering för sammansatt" på "frusen" i stället för "standard", om det redan står på frusen, byt till standard och tillbaka till frusen. Bilden blir nu ganska "len" och färgerna röra på sig.

Det här ingreppet måste genomföras varje gång man aktiverar tv-out eller byter upplösning med tv-out på.
Jag skulle gärna vela se en registerfix som satt alternativet "frusen" som default.

ruski2
Kommer du hit ofta?
Medlem
491586
December 26, 2003 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

näää, blir ingen skillnad.

webzonen
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 218
493566
December 29, 2003 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har ett annat problem. Jag får inte filmer att fungera. Allting annat syns på skärmen, men där filmen ska vara är det svart.

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
493572
December 29, 2003 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

webzonen wrote: Jag har ett annat problem. Jag får inte filmer att fungera. Allting annat syns på skärmen, men där filmen ska vara är det svart.

testa att sätta tv'n som primär bildskärm.

Allmoge-conny
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 158
497259
January 2, 2004 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

webzonen wrote: Jag har ett annat problem. Jag får inte filmer att fungera. Allting annat syns på skärmen, men där filmen ska vara är det svart.

Har samma problem, men för broder funkar det med liknande kort som mig men äldre driv. Så jag ska prova att installera något gammalt jag har liggande.
Fan man vill ju kunna se film på tv:n, det är väl det man villa tv-ut till.

Anton Nilsson
Member
Medlem
497478
January 2, 2004 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Allmoge-conny wrote: [quote=webzonen]Jag har ett annat problem. Jag får inte filmer att fungera. Allting annat syns på skärmen, men där filmen ska vara är det svart.

Har samma problem, men för broder funkar det med liknande kort som mig men äldre driv. Så jag ska prova att installera något gammalt jag har liggande.
Fan man vill ju kunna se film på tv:n, det är väl det man villa tv-ut till.

som sagt: se till att TVn är primär skärm
grafikkort kan bara visa overlay på den primära skärmen

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
497522
January 2, 2004 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Har ni aldrig hört talas om överlagring? 😉

Välj att sekundär skärm skall användas vid överlagring så spelas alla videor upp på tV:n i fullskärm, medans ni knarkar eller något vid vanliga monitorn.

Phoenix lord
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 168
498988
January 4, 2004 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm så risken finns altså att det helt enkelt inte funkar att få färg på tv:n om man köpt en scartadpter m sladd inbyggd 😉

Kakis
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
499483
January 4, 2004 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

För den som har ett nvidia baserat kort så kan jag rekomendera TVTool, ett program som fixar det mesta och har en himla massa funktioner för TV anslutningar från datorn.

http://www.tvtool.info/index_e.htm för den engelska och
http://www.tvtool.info/ för den tyska versionen av siten

Tom_2
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 473
501145
January 6, 2004 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

ruski2 wrote: min composit bild börjar rulla o färgerna e helt fuckade osv, varför e det så?

Min antennsladd till TV:n störde bilden från datorn som gjorde så att allt "rullade", så du kan ju testa att dra ur antennsladden.

EDIT: Observera att det inte var själva kabeln som störde, utan signalen som gick till TV:n 😉

ruski2
Kommer du hit ofta?
Medlem
501581
January 6, 2004 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

nope, funka sig inte.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
501834
January 6, 2004 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

ruski2 wrote: nope, funka sig inte.

ställa in flicker ?

Allmoge-conny
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 158
505320
January 10, 2004 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Har ni aldrig hört talas om överlagring? 😉

Välj att sekundär skärm skall användas vid överlagring så spelas alla videor upp på tV:n i fullskärm, medans ni knarkar eller något vid vanliga monitorn.

Aha, tusen tack, jag fick det att funka nu, återigen, tusen tack

ruski2
Kommer du hit ofta?
Medlem
506634
January 11, 2004 - 11:37 pm
sp_Permalink sp_Print

smurfen87 wrote: [quote=ruski2]nope, funka sig inte.

ställa in flicker ?

vad e det? var finns det?

har skaffat w2k med intergrag SP4 nu. men jag kan minst ha 60hz här oxå. jag e stensäker på att jag hade 50 hz innan. fan. aja, samma sak i 2k nu oxå da. e det fel på kabeln?

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
507548
January 12, 2004 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Grabbs, har problem med TV-out hos flickvännen.
Bilden är fruktansvärt oskarp, får bara ont i huvudet av att titta på TVn. Testade att ställa in TV men det ger inget. Har jag missat något eller är det kanske bara en sunkig TV-out på kortet?

Grafikkortet är ett GeForce 4 MX420. Använder Komposit Video out (?) annars blir det svartvitt.
nView används för inställningar...
finns kaske något annat program som är bättre för detta?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 407
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL