Tips om TV In/Ut|Page 2|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tips om TV In/Ut
N!H
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 145
sp_UserOfflineSmall Offline
510124
January 15, 2004 - 2:07 am
sp_Permalink sp_Print

Jag köpte detta kit (http://www.jula.se/item_info.a.....432¤11327) som nivaman rekomenderade i en tidigare tråd. Ljudet funkar, men jag får ingen färg. Det är bara svartvitt. Jag har valt rätt version, PAL.

Med S-video så funkar färgen, inte ljudet.

Vad kan jag ha missat?
Någon vänlig själ som kan hjälpa?

dietyl
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
510149
January 15, 2004 - 4:58 am
sp_Permalink sp_Print

Observera att du måste koppla ljudet med en separat kabel, precis som när du kör composite, även när du kör med s-video, s-video överför enbart videosignalen, inget ljud.

ple
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
512404
January 16, 2004 - 11:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ett rätt skumt problem, tror jag.
Jag vill kunna använda detta video overlay som ni påstår, men jag kan bara antingen visa bild på primär bildskärm alternativt sekundär, alltså inte både och. Jag skulle göra vad som helst för att använda det video overlay som ni talar om.

Har för övrigt en kompis vars tvout alltid är igång, dvs skickar alltid samma output. Vad krävs för gfx för detta? Detta funkade tydligen på hans gf2 mx, jag kör gf2 ti och anser att det borde funka.

Mitt tvout fungerar inte ens med nview-funktionen, utan behöver använda en tvtool 5.5 eller tidigare för att ens få bild, och om jag då klickar i 'dual view' blir det neråt 50 hz på skärmen. Någon som har några förslag på vad jag kan göra?

Kör för tillfället s-video in i en scart-converter till en gammal skit-tv - men tv'n ska väl inte spela någon större roll?

Coolt om nån orkar svara. 😉

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
512507
January 17, 2004 - 2:20 am
sp_Permalink sp_Print

Kakis wrote: För den som har ett nvidia baserat kort så kan jag rekomendera TVTool, ett program som fixar det mesta och har en himla massa funktioner för TV anslutningar från datorn.

http://www.tvtool.info/index_e.htm för den engelska och
http://www.tvtool.info/ för den tyska versionen av siten

Laddade ner TvTool och direkt då jag installerat det ploppar rutor upp då jag försöker göra något. De säger att en annan version av detonator ska vara installerad. Detonarot och drivrutinen från nVidia är väl inte samma eller? Kommer ihåg att man kunde ladda ner detonator därifrån förr men nu har de ju nåt annat namn på sina grafikkortsdrivisar.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

ruski2
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1468
531404
February 3, 2004 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Var kan man köpa en ny sån där liten, kort kabel som man får med ATi korten? Kan det vara den som är paj eller? Jag har en sån annan kabel som jag fick med nVidia, men den är inte likadan och det blir svart/vit bild med den.

Znurf
Medlem
Forum Posts: 119
572981
March 18, 2004 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har två datorer, min stationära och min bärbara, på bärbara har jag ATI mobility och Nvidia Gf4 på den andra...

Jag har en kabel med fyra snå piggar på (vet inte vad den heter) och en scart adapter till det (art no: 32-2399 på clas ohlson) När jag kopplar in nviviat så funkar allt, men med ATI kortet så är bilden svartvit, och det är med samma kabel, samma inställningar på tvn, men jag kan inte hitta vart man ställer in inställningar och sånt till ati kortet, hjälp mig pls 🙂

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
594989
April 12, 2004 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

Ett tips som inte är med är att man på nVidia-kort kan använda sig av S-video-kabel > scart-adapter även om TV´n inte har stöd för S-video.
Sen ställer man in komposit i inställningarna så blir det färg.

Vet inte om det funkar alltid men jag har testat på ett stycke GF3 ti200 och ett GFFX 5200, och där har det funkat.

Technologen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 95
602842
April 22, 2004 - 7:57 am
sp_Permalink sp_Print

PROBLEM!

Har ett ATI Radeon 9600 Pro, och det har fungerat asbra med tv-out hittils. Använder en s-video-omkopplare från datorn, som konverterar till en sån-där-som-jag-inte-vet-vad-det-heter med bara en stor pin i mitten och skärm runtomkring, som i andra änden har en scart-del som jag kopplar in i tv'n. Det är rätt format som är inställt (PAL), och det har alltid fungerat på de inställningar jag kör nu. Men så häromdagen när jag försökte koppla till tv'n blev det väldit skumt.

Bilden på tv'n är oerhört mörk (går ej korrigera genom att ställa in ljushet/kontrast), och färgmättnaden är oerhört hög. Om du tänker dig i vanliga Win XP så riktigt LYSER röda krysset längst upp till höger i rutorna, tillsammans med namnfältet i blått. Men det gråa _i_ själva rutorna syns knappt eftersom bilden är så "dämpad".

Vad kan det bero på? Vad kan man göra?
Har testat att installera om drivisarna också, men det kvarstod samma problem ändå (Använder Omegas drivrutiner).

Tacksam för hjälp!

/Tommie

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
621245
May 15, 2004 - 11:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett problem som jag irriterar mig på otroligt mycket är att skrivbordet går utanför kanterna på min TV.
Provat med flera olika upplösningar men problemet
kvarstår. Riktigt tråkigt när man inte ser delar av filmen man spelar upp.

Har ett GF4 MX440 och senaste drivisarna.
Någon med en bra lösning?
PM:a gärna då jag säkert glömmer kolla denna tråd...:D

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

jimmey
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
621986
May 16, 2004 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Technologen wrote: PROBLEM!

Har ett ATI Radeon 9600 Pro, och det har fungerat asbra med tv-out hittils. Använder en s-video-omkopplare från datorn, som konverterar till en sån-där-som-jag-inte-vet-vad-det-heter med bara en stor pin i mitten och skärm runtomkring, som i andra änden har en scart-del som jag kopplar in i tv'n. Det är rätt format som är inställt (PAL), och det har alltid fungerat på de inställningar jag kör nu. Men så häromdagen när jag försökte koppla till tv'n blev det väldit skumt.

Bilden på tv'n är oerhört mörk (går ej korrigera genom att ställa in ljushet/kontrast), och färgmättnaden är oerhört hög. Om du tänker dig i vanliga Win XP så riktigt LYSER röda krysset längst upp till höger i rutorna, tillsammans med namnfältet i blått. Men det gråa _i_ själva rutorna syns knappt eftersom bilden är så "dämpad".

Vad kan det bero på? Vad kan man göra?
Har testat att installera om drivisarna också, men det kvarstod samma problem ändå (Använder Omegas drivrutiner).

Tacksam för hjälp!

/Tommie

Jag har fått exakt samma problem som du... hittade ditt inlägg när jag sökte på hur man kan lösa det... har det fixat sig för dig? Isf plz posta hur du gjorde.

Beele
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
623596
May 18, 2004 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Har ett problem som ingen lyckas hjälpa mig med hittils och snart ger jag upp. Har även postat en egen tråd om det när jag såg denna.

Har FX 5600 XT kort som jag har en s-video out kontakt. Från denna har jag en adapter till komposit som sedan går rakt in i TV:n. När jag då försöker sända komposit från kortet så får jag ingen bild alls. Har provat exakt samma kablar på samma TV med en anna dator och då funkar detta och jag får färg.
Problemet är alltså att jag inte kan sända komositsignal och få bild. Har även provat sända s-videosignal genom en rak s-videokabel och då får jag färg så problemet är alltså kompositsignalen.

Kan tillägga att jag köpt adaptern separat och den kom inte med kortet alltså. Kanske kan det vara den som spökar, eller????

Hjälp mig någon som har samma erfarenheter.

Pachan
Medlem
Forum Posts: 113
638503
June 5, 2004 - 1:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej jag har ett problem.. när jag slår på tv-outen så flimrar bara bilden på tvn... den har aldrig gjort så innan när jag har slagit på tv-outen.. funkade som det skulle för 2-3 veckor sedan men icke längre :'(...

Olman
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 42
666884
July 12, 2004 - 1:05 am
sp_Permalink sp_Print

Znurf wrote: Jag har två datorer, min stationära och min bärbara, på bärbara har jag ATI mobility och Nvidia Gf4 på den andra...

Jag har en kabel med fyra snå piggar på (vet inte vad den heter) och en scart adapter till det (art no: 32-2399 på clas ohlson) När jag kopplar in nviviat så funkar allt, men med ATI kortet så är bilden svartvit, och det är med samma kabel, samma inställningar på tvn, men jag kan inte hitta vart man ställer in inställningar och sånt till ati kortet, hjälp mig pls 🙂

Jag hade det problemet innan, Men sen fick jag bara en idé att det kanske var fel på sladden, så jag tog en titt på den sladen som följde med mitt ATi kort, och mycket riktigt det hade flera piggar än den som jag hade haft med Nvidia. Detta löste mitt problem, Kanske kan det lösa ditt också. 🙂

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
668491
July 14, 2004 - 3:23 am
sp_Permalink sp_Print

Kan du inte skriva med det där om hur man tvingar fram compositsignaler från ATI kort när ens TV inte stöder S-Video signaler. (Man byglar de två stiften på S-Video kabeln som har mellanrummet mellan sig om jag inte minns fel.)

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
684209
July 31, 2004 - 10:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Fan vad lack jag är nu
Sitter och kokar av ilska.

Jag flyttade om för ett tag sen i rummet och flyttade om.
Nu när jag ska koppla in tvouten och glo på film så funkar inte skiten. Jag drog ner den där saken om DirectX i UndaC's inlägg men blev inte bättre för det.

Jag kan tvinga fram bilden till tvn, men det suger ganska hårt då man inte kan göra några inställningar alls på tvn, går inte ens sätta som primär och bilden är mycket mörkare än vad den brukade vara, jag fattar inte? Är precis som det var innan jag flyttade om och då funkade det perfekt.
Kan ju tillägga att jag även installerat om XP efter jag flyttat om.

Nån som har en aning om vad det är för fel?

EDIT: Det är f.ö ett ATI Radeon 9800Pro, jag har både testat med senaste Omega drivarna och ATI's senaste, spelar ingen roll är fortfarande samma fel. 😡

hallon
Medlem
Forum Posts: 115
684229
July 31, 2004 - 10:26 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: Fan vad lack jag är nu

Nu när jag ska koppla in tvouten och glo på film så funkar inte skiten. Jag drog ner den där saken om DirectX i UndaC's inlägg men blev inte bättre för det.

Jag kan tvinga fram bilden till tvn, men det suger ganska hårt då man inte kan göra några inställningar alls på tvn, går inte ens sätta som primär och bilden är mycket mörkare än vad den brukade vara, jag fattar inte? Är precis som det var innan jag flyttade om och då funkade det perfekt.

EDIT: Det är f.ö ett ATI Radeon 9800Pro, jag har både testat med senaste Omega drivarna och ATI's senaste, spelar ingen roll är fortfarande samma fel. 😡

Det är såklart för att du flyttade om en gång förmycket :eye:
"Jag flyttade om för ett tag sen i rummet och flyttade om"

Man får bara flytta om en gång :bok: annars kan det bli tokigt :cy:

😛

Fungerade det innan du flyttade om två gånger? :bgrin:

macrus
Member
Medlem
684423
August 1, 2004 - 9:20 am
sp_Permalink sp_Print

hallon wrote: [quote=macrus]Fan vad lack jag är nu

Det är såklart för att du flyttade om en gång förmycket :eye:
"Jag flyttade om för ett tag sen i rummet och flyttade om"

Man får bara flytta om en gång :bok: annars kan det bli tokigt :cy:

😛

Fungerade det innan du flyttade om två gånger? :bgrin:

Kul. 😛
Flyttade om en gång, funkade perfekt innan.

Finns det ingen som har en aning om vad som kan vara fel? 😡

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
684620
August 1, 2004 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: Fan vad lack jag är nu

Vad händer om du aktiverar tv:n i ATi-kontrollpanelen? Sen på överlagring väljer theater mode, så skall alla filmer spelas upp i fullskärm på tv:n. Kör du 9800 > s-video > scart > tv? eller kör du 9800 > svideo-till-komposit-adapter > scart > tv? Om det är det senare så måste adaptern vara den du fick med grafikkortet.

macrus
Member
Medlem
684629
August 1, 2004 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

9800 > s-video > scart > tv? - Det kör jag.
Ska testa det där med överlagring då, men lär suga då bilden är mörk som fan osv.

Well, återkommer med svar.

EDIT: Jag kan inte aktivera den, står bara att den inte är ansluten, finns alltswå ingen röd/turkos knapp att trycka på, men testa med överlagring nu.
EDIT2: Well det funkade med överlagring och det, så det får väl duga.

hallon
Medlem
Forum Posts: 115
684661
August 1, 2004 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag brukar få välja komposit för att det ska fungera :bgrin:

Men jag har så gammal TV :cy:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 432
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL