August 17, 2003
Jag köpte detta kit (http://www.jula.se/item_info.a.....432¤11327) som nivaman rekomenderade i en tidigare tråd. Ljudet funkar, men jag får ingen färg. Det är bara svartvitt. Jag har valt rätt version, PAL.
Med S-video så funkar färgen, inte ljudet.
Vad kan jag ha missat?
Någon vänlig själ som kan hjälpa?
January 17, 2004
Jag har ett rätt skumt problem, tror jag.
Jag vill kunna använda detta video overlay som ni påstår, men jag kan bara antingen visa bild på primär bildskärm alternativt sekundär, alltså inte både och. Jag skulle göra vad som helst för att använda det video overlay som ni talar om.
Har för övrigt en kompis vars tvout alltid är igång, dvs skickar alltid samma output. Vad krävs för gfx för detta? Detta funkade tydligen på hans gf2 mx, jag kör gf2 ti och anser att det borde funka.
Mitt tvout fungerar inte ens med nview-funktionen, utan behöver använda en tvtool 5.5 eller tidigare för att ens få bild, och om jag då klickar i 'dual view' blir det neråt 50 hz på skärmen. Någon som har några förslag på vad jag kan göra?
Kör för tillfället s-video in i en scart-converter till en gammal skit-tv - men tv'n ska väl inte spela någon större roll?
Coolt om nån orkar svara. 😉
April 20, 2002
Kakis wrote: För den som har ett nvidia baserat kort så kan jag rekomendera TVTool, ett program som fixar det mesta och har en himla massa funktioner för TV anslutningar från datorn.
http://www.tvtool.info/index_e.htm för den engelska och
http://www.tvtool.info/ för den tyska versionen av siten
Laddade ner TvTool och direkt då jag installerat det ploppar rutor upp då jag försöker göra något. De säger att en annan version av detonator ska vara installerad. Detonarot och drivrutinen från nVidia är väl inte samma eller? Kommer ihåg att man kunde ladda ner detonator därifrån förr men nu har de ju nåt annat namn på sina grafikkortsdrivisar.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
December 2, 2002
Jag har två datorer, min stationära och min bärbara, på bärbara har jag ATI mobility och Nvidia Gf4 på den andra...
Jag har en kabel med fyra snå piggar på (vet inte vad den heter) och en scart adapter till det (art no: 32-2399 på clas ohlson) När jag kopplar in nviviat så funkar allt, men med ATI kortet så är bilden svartvit, och det är med samma kabel, samma inställningar på tvn, men jag kan inte hitta vart man ställer in inställningar och sånt till ati kortet, hjälp mig pls 🙂
June 20, 2002
Ett tips som inte är med är att man på nVidia-kort kan använda sig av S-video-kabel > scart-adapter även om TV´n inte har stöd för S-video.
Sen ställer man in komposit i inställningarna så blir det färg.
Vet inte om det funkar alltid men jag har testat på ett stycke GF3 ti200 och ett GFFX 5200, och där har det funkat.
December 15, 2003
PROBLEM!
Har ett ATI Radeon 9600 Pro, och det har fungerat asbra med tv-out hittils. Använder en s-video-omkopplare från datorn, som konverterar till en sån-där-som-jag-inte-vet-vad-det-heter med bara en stor pin i mitten och skärm runtomkring, som i andra änden har en scart-del som jag kopplar in i tv'n. Det är rätt format som är inställt (PAL), och det har alltid fungerat på de inställningar jag kör nu. Men så häromdagen när jag försökte koppla till tv'n blev det väldit skumt.
Bilden på tv'n är oerhört mörk (går ej korrigera genom att ställa in ljushet/kontrast), och färgmättnaden är oerhört hög. Om du tänker dig i vanliga Win XP så riktigt LYSER röda krysset längst upp till höger i rutorna, tillsammans med namnfältet i blått. Men det gråa _i_ själva rutorna syns knappt eftersom bilden är så "dämpad".
Vad kan det bero på? Vad kan man göra?
Har testat att installera om drivisarna också, men det kvarstod samma problem ändå (Använder Omegas drivrutiner).
Tacksam för hjälp!
/Tommie
April 20, 2002
Ett problem som jag irriterar mig på otroligt mycket är att skrivbordet går utanför kanterna på min TV.
Provat med flera olika upplösningar men problemet
kvarstår. Riktigt tråkigt när man inte ser delar av filmen man spelar upp.
Har ett GF4 MX440 och senaste drivisarna.
Någon med en bra lösning?
PM:a gärna då jag säkert glömmer kolla denna tråd...:D
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
May 17, 2004
Technologen wrote: PROBLEM!
Har ett ATI Radeon 9600 Pro, och det har fungerat asbra med tv-out hittils. Använder en s-video-omkopplare från datorn, som konverterar till en sån-där-som-jag-inte-vet-vad-det-heter med bara en stor pin i mitten och skärm runtomkring, som i andra änden har en scart-del som jag kopplar in i tv'n. Det är rätt format som är inställt (PAL), och det har alltid fungerat på de inställningar jag kör nu. Men så häromdagen när jag försökte koppla till tv'n blev det väldit skumt.
Bilden på tv'n är oerhört mörk (går ej korrigera genom att ställa in ljushet/kontrast), och färgmättnaden är oerhört hög. Om du tänker dig i vanliga Win XP så riktigt LYSER röda krysset längst upp till höger i rutorna, tillsammans med namnfältet i blått. Men det gråa _i_ själva rutorna syns knappt eftersom bilden är så "dämpad".
Vad kan det bero på? Vad kan man göra?
Har testat att installera om drivisarna också, men det kvarstod samma problem ändå (Använder Omegas drivrutiner).Tacksam för hjälp!
/Tommie
Jag har fått exakt samma problem som du... hittade ditt inlägg när jag sökte på hur man kan lösa det... har det fixat sig för dig? Isf plz posta hur du gjorde.
May 12, 2004
Har ett problem som ingen lyckas hjälpa mig med hittils och snart ger jag upp. Har även postat en egen tråd om det när jag såg denna.
Har FX 5600 XT kort som jag har en s-video out kontakt. Från denna har jag en adapter till komposit som sedan går rakt in i TV:n. När jag då försöker sända komposit från kortet så får jag ingen bild alls. Har provat exakt samma kablar på samma TV med en anna dator och då funkar detta och jag får färg.
Problemet är alltså att jag inte kan sända komositsignal och få bild. Har även provat sända s-videosignal genom en rak s-videokabel och då får jag färg så problemet är alltså kompositsignalen.
Kan tillägga att jag köpt adaptern separat och den kom inte med kortet alltså. Kanske kan det vara den som spökar, eller????
Hjälp mig någon som har samma erfarenheter.
October 21, 2002
Znurf wrote: Jag har två datorer, min stationära och min bärbara, på bärbara har jag ATI mobility och Nvidia Gf4 på den andra...
Jag har en kabel med fyra snå piggar på (vet inte vad den heter) och en scart adapter till det (art no: 32-2399 på clas ohlson) När jag kopplar in nviviat så funkar allt, men med ATI kortet så är bilden svartvit, och det är med samma kabel, samma inställningar på tvn, men jag kan inte hitta vart man ställer in inställningar och sånt till ati kortet, hjälp mig pls 🙂
Jag hade det problemet innan, Men sen fick jag bara en idé att det kanske var fel på sladden, så jag tog en titt på den sladen som följde med mitt ATi kort, och mycket riktigt det hade flera piggar än den som jag hade haft med Nvidia. Detta löste mitt problem, Kanske kan det lösa ditt också. 🙂
June 23, 2002
Fan vad lack jag är nu
Sitter och kokar av ilska.
Jag flyttade om för ett tag sen i rummet och flyttade om.
Nu när jag ska koppla in tvouten och glo på film så funkar inte skiten. Jag drog ner den där saken om DirectX i UndaC's inlägg men blev inte bättre för det.
Jag kan tvinga fram bilden till tvn, men det suger ganska hårt då man inte kan göra några inställningar alls på tvn, går inte ens sätta som primär och bilden är mycket mörkare än vad den brukade vara, jag fattar inte? Är precis som det var innan jag flyttade om och då funkade det perfekt.
Kan ju tillägga att jag även installerat om XP efter jag flyttat om.
Nån som har en aning om vad det är för fel?
EDIT: Det är f.ö ett ATI Radeon 9800Pro, jag har både testat med senaste Omega drivarna och ATI's senaste, spelar ingen roll är fortfarande samma fel. 😡
October 11, 2003
macrus wrote: Fan vad lack jag är nu
Sitter och kokar av ilska.Jag flyttade om för ett tag sen i rummet och flyttade om.
Nu när jag ska koppla in tvouten och glo på film så funkar inte skiten. Jag drog ner den där saken om DirectX i UndaC's inlägg men blev inte bättre för det.Jag kan tvinga fram bilden till tvn, men det suger ganska hårt då man inte kan göra några inställningar alls på tvn, går inte ens sätta som primär och bilden är mycket mörkare än vad den brukade vara, jag fattar inte? Är precis som det var innan jag flyttade om och då funkade det perfekt.
Kan ju tillägga att jag även installerat om XP efter jag flyttat om.Nån som har en aning om vad det är för fel?
EDIT: Det är f.ö ett ATI Radeon 9800Pro, jag har både testat med senaste Omega drivarna och ATI's senaste, spelar ingen roll är fortfarande samma fel. 😡
Det är såklart för att du flyttade om en gång förmycket :eye:
"Jag flyttade om för ett tag sen i rummet och flyttade om"
Man får bara flytta om en gång :bok: annars kan det bli tokigt :cy:
😛
Fungerade det innan du flyttade om två gånger? :bgrin:
June 23, 2002
hallon wrote: [quote=macrus]Fan vad lack jag är nu
Sitter och kokar av ilska.Jag flyttade om för ett tag sen i rummet och flyttade om.
Nu när jag ska koppla in tvouten och glo på film så funkar inte skiten. Jag drog ner den där saken om DirectX i UndaC's inlägg men blev inte bättre för det.Jag kan tvinga fram bilden till tvn, men det suger ganska hårt då man inte kan göra några inställningar alls på tvn, går inte ens sätta som primär och bilden är mycket mörkare än vad den brukade vara, jag fattar inte? Är precis som det var innan jag flyttade om och då funkade det perfekt.
Kan ju tillägga att jag även installerat om XP efter jag flyttat om.Nån som har en aning om vad det är för fel?
Det är såklart för att du flyttade om en gång förmycket :eye:
"Jag flyttade om för ett tag sen i rummet och flyttade om"
Man får bara flytta om en gång :bok: annars kan det bli tokigt :cy:
😛
Fungerade det innan du flyttade om två gånger? :bgrin:
Kul. 😛
Flyttade om en gång, funkade perfekt innan.
Finns det ingen som har en aning om vad som kan vara fel? 😡
March 5, 2002
macrus wrote: Fan vad lack jag är nu
Vad händer om du aktiverar tv:n i ATi-kontrollpanelen? Sen på överlagring väljer theater mode, så skall alla filmer spelas upp i fullskärm på tv:n. Kör du 9800 > s-video > scart > tv? eller kör du 9800 > svideo-till-komposit-adapter > scart > tv? Om det är det senare så måste adaptern vara den du fick med grafikkortet.
June 23, 2002
9800 > s-video > scart > tv? - Det kör jag.
Ska testa det där med överlagring då, men lär suga då bilden är mörk som fan osv.
Well, återkommer med svar.
EDIT: Jag kan inte aktivera den, står bara att den inte är ansluten, finns alltswå ingen röd/turkos knapp att trycka på, men testa med överlagring nu.
EDIT2: Well det funkade med överlagring och det, så det får väl duga.
2 Guest(s)