Tips om TV In/Ut|Page 3|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tips om TV In/Ut
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
sp_UserOfflineSmall Offline
684914
August 1, 2004 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Grabbar, kan man justera brighness på enbart TV´n när man kör i "BIO-läge" ?

Den ligger bra högt, men bara på TV´n. TV-program ser bra ut så det är inte de inställningarna som felar heller.
Om man pillar med inställningarna för överlagring så ändrar sig bara videon på vanliga monitorn. :arg:

Merlion
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 123
687465
August 4, 2004 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Min TV-ut fungerar alldeles utmärkt men jag kan inte få till upplösningen riktigt. Går ju bara att välja mellan vissa fördefinierade. Använder TV-Tool men jag får det inte att fungera med widescreen där heller. Något förslag på hur jag ska göra?

[1538]Pyro
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1779
703737
August 25, 2004 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

hejsan!förut hade jag ett Geforce 2 mx400 64 mb me tv-out.
där funka tv-outen strålande bra. funkade alltid, men nu bytte jag till ett Geforce 3 Ti200 me tv-out o jag har allt precis likadant inkopplat, switchade bara kort så att säga, men den verkar inte hitta tvn, ja trök på det där att tvinga fram tv-outen men då när man ska switcha till tvn så kommer det inte upp nåt där. jag blir tokig för ja använder tv-outen ofta, är det nån som vet hur man kan lösa detta? vore guld, tack på förhand:)

Pachan
Medlem
Forum Posts: 113
705392
August 27, 2004 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

eeh.. var hittar man komposit inställningarna och det i windows?

Jontez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1645
709356
September 1, 2004 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Znurf wrote: Jag har två datorer, min stationära och min bärbara, på bärbara har jag ATI mobility och Nvidia Gf4 på den andra...

Jag har en kabel med fyra snå piggar på (vet inte vad den heter) och en scart adapter till det (art no: 32-2399 på clas ohlson) När jag kopplar in nviviat så funkar allt, men med ATI kortet så är bilden svartvit, och det är med samma kabel, samma inställningar på tvn, men jag kan inte hitta vart man ställer in inställningar och sånt till ati kortet, hjälp mig pls 🙂

Har EXAKT samma problem just nu. Vet inte vad jag ska göra. Såg i tråden att någon sa at de beror på omkopplaren som följde med nVidia kortet. Men hur ska man göra då? Jag fick bara med en liten sladd till mitt ATi kort, men den går inte in i TVn någon stanns, det är S-Vhs i båda endarna :/

Jontez
Kommer du hit ofta?
Medlem
709359
September 1, 2004 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Olman wrote: [quote=Znurf]Jag har två datorer, min stationära och min bärbara, på bärbara har jag ATI mobility och Nvidia Gf4 på den andra...

Jag har en kabel med fyra snå piggar på (vet inte vad den heter) och en scart adapter till det (art no: 32-2399 på clas ohlson) När jag kopplar in nviviat så funkar allt, men med ATI kortet så är bilden svartvit, och det är med samma kabel, samma inställningar på tvn, men jag kan inte hitta vart man ställer in inställningar och sånt till ati kortet, hjälp mig pls 🙂

Jag hade det problemet innan, Men sen fick jag bara en idé att det kanske var fel på sladden, så jag tog en titt på den sladen som följde med mitt ATi kort, och mycket riktigt det hade flera piggar än den som jag hade haft med Nvidia. Detta löste mitt problem, Kanske kan det lösa ditt också. 🙂

Min kabel har lika många piggar. Det fungerar ändå inte :/

Jontez
Kommer du hit ofta?
Medlem
710702
September 3, 2004 - 2:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Hittade en RCA kabel och testade med den, men det blir fortfarande bara svartvitt :/

Pachan
Medlem
Forum Posts: 113
710906
September 3, 2004 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

tips på bra tv-out program? förutom tv-tool (kan inte ändra komposit inställningarna där)

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
728110
September 23, 2004 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Ni som har problem med svartvit på nyare ATI kort:

Om det redan är på PAL. så är det bara att kortsluta 2 av trådarna på Svideo kabeln. Detta kan göras genom att man tar en jätte tunn koppartråd (och då menar jag JÄTTE TUNN) och sticker in ändarna i 2 av hålen på svideo kabelns hona. vilka hål det är skall jag försöka redovisa med lite ASCI konst.

___
/o o <--- skall kortslutas
|o o|
_--_/

det e de hålen som e högst upp på kontakten på ASCI bilden som skall kortslutas. detta eftersom den ena leder "ljusstyrka signalen" och den andra "färg signalen". kopplas dem samman får man både färg och ljusstyrka. dock blir det inte svideo kvalitet utan samma kvalitet som compostit ger. men man behöver iaf inte slänga kabeln eller skaffa en TV som klarar Svideo."

Detta har jag personligen testat, och det fungerade. Går även att bygla i scartdelen av kabeln, om den går att öppna. Är lättare.

Creds till den som skrev den här "guiden". Tyvärr vet jag inte vem det är. Men Men...

Gronto
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
730995
September 26, 2004 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Har ett lustigt problem!
Har två bärbara datorer hemma, båda med atikort. Tv:n klarar inte svhs så ja har köpt en konverter, den fungerer till den ena datorn, men inte till den andra, då blir det bara svart vitt.
vore tacksam om någon kunde hjälpa mig!
MVH tomas

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
749259
October 17, 2004 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Gronto wrote: Har ett lustigt problem!
Har två bärbara datorer hemma, båda med atikort. Tv:n klarar inte svhs så ja har köpt en konverter, den fungerer till den ena datorn, men inte till den andra, då blir det bara svart vitt.
vore tacksam om någon kunde hjälpa mig!
MVH tomas

Vad är det för ati kort? Vilken programvara använder du? OS? osv. Alltså det var ett tag sedan jag höll på med TV-ut(ATi) och det verkar inte ha blivit lättare med tiden!

LINJEinc
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 96
760727
October 30, 2004 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Har ett mysko problem med mitt Radeon 9800Pro.
Då jag försöker se en film på tv'n, så blir spelaren
(MP) bara svart, medans jag har bild på monitorn.
Och ingen fullscreen får jag på tv'n heller.

Kör med Omegas senaste drivare.

sen en fråga till. Varför står det i enhetshanteraren
att jag har 2 st grafikkort (Radeon 9800 PRO & Radeon 9800 PRO SEC) ??

grafikkort i sign.

// MvH!!
LINJEinc

Kareem
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 22
768876
November 9, 2004 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en bärbar Interaq model: n340s8.
Graffekort SIS 630/730.
Jag måste köra med komposit för att få färg på tv'n.

Problemet är att jag inte får bilden att täcka hela tv rutan.
Har en fyrkantig bild, så det bir en svart kant runt hela bilden på tv'n.

Det finns en flik där man kan ändra screen size,filter osv.
Men den är grå och aktiveras aldrig.
Hjälp?

Skriv gärna pm

wastingmyhate
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 47
784085
November 28, 2004 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

3. Prova att tvinga aktivering av TV-ut, finns i kontrollpanelerna i nVidias och ATis senare drivrutiner (Catalyst 3.8 och Detonator/ForceWare 52.16 och upp)

hur gör man om man har en skum laptop?
finns de program för det?

ScarT
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
786729
December 1, 2004 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför får jag en svartvit bild fastän min tv stödjer s-video signal via EXT2?Jag har ställt in min grafikkort på PAL G och inte rört andra settings.
På min tv har jag nån inställning som heter AVL och man kan ändra till från och till.Vad är det i första hand och hur fixar jag mitt problem?

kingboyd
Hi, nice to meet you!
Medlem
792823
December 10, 2004 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ett tv-ut problem med mitt nyss inköpta ATI Radeon 9550 via S-video.

Bilden svajar något (sidledes) framför allt i övre bildkant. Detta när jag ansluter till en vanlig s-video ingång som finns på fronten av TVn. Jag har även testa en av scartkontakterna på baksidan med en s-video/scart omvandlare och då svajade det ännu mer i nedre delen av bilden istället.

Från min gamla dator blev det bättre bild. Då var det ett nVidia kort men med samma s-video kabel och samma TV.

Någon som vet vad det kan vara? Inställningar, störningar, dålig kabel?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
798596
December 17, 2004 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Technologen wrote: PROBLEM!

Har ett ATI Radeon 9600 Pro, och det har fungerat asbra med tv-out hittils. Använder en s-video-omkopplare från datorn, som konverterar till en sån-där-som-jag-inte-vet-vad-det-heter med bara en stor pin i mitten och skärm runtomkring, som i andra änden har en scart-del som jag kopplar in i tv'n. Det är rätt format som är inställt (PAL), och det har alltid fungerat på de inställningar jag kör nu. Men så häromdagen när jag försökte koppla till tv'n blev det väldit skumt.

Bilden på tv'n är oerhört mörk (går ej korrigera genom att ställa in ljushet/kontrast), och färgmättnaden är oerhört hög. Om du tänker dig i vanliga Win XP så riktigt LYSER röda krysset längst upp till höger i rutorna, tillsammans med namnfältet i blått. Men det gråa _i_ själva rutorna syns knappt eftersom bilden är så "dämpad".

Vad kan det bero på? Vad kan man göra?
Har testat att installera om drivisarna också, men det kvarstod samma problem ändå (Använder Omegas drivrutiner).

Tacksam för hjälp!

/Tommie

Sitter med exakt samma problem nu.

Jag är dessutom tvungen att tvinga fram tvn i kontrollpanalen så jag kan inte justera överlagringen heller, eller se vad för system som används PAL etc. Verkar rätt dock.

I kombination med detta så är ju inte kontakten till tvn jordad sp det filmrar om jag har antennkabeln inkopplad.

Allt på en gång verkligen. 🙄

//Andreas

AirShark
Hi, nice to meet you!
Medlem
807851
December 28, 2004 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmms jag har ett Point of view FX5500, och när skall köra den via tvn så får jag bara svartvitt (vilket jag märkt många andra också fått med diverse andra kort) men jag har läst och testat alla tips jag sett här i den här tråden som t.ex kabel byte,Tvtool osv, då jag har en ganska gammal tv så har jag inte S-video på den utan kör med scart adapter, och jag kan inte ställa om att skall köra komposit via tvtool pga dem inte har stöd för att köra det på nvidia kretsen jag har på mitt kort.

Och jag vet att det går att få färg på tvn via datorn, för när jag kör uppstarten så har jag xp loggan i fina färger, men så fort den kommer in i windows så sänder den ut s-video.

Någon som har en lösning på detta? (förutom att köpa en tv med s-video stöd), skulle vara mycket tacksamt.

cHeNg_Ho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1122
809488
December 30, 2004 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Tv-Out problem med ett 6600GT:

När windows-boot-loggan syns är den i färg på min tv,
Men när windows har bootat klart och skrivbordet kommer fram blir det svartvitt.
Jag har kollat i inställningarna, och ändrat till PAL.

Fixat problemet.. Ändrade till "S-Video" instället för "Video" på tvn.

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
815173
January 5, 2005 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej.
Idag har jag köpt grejer som han på ElGiganten garanterade att det skulle fungera.
Jag har en s-video sladd, med s-video kontakt på båda ändar.
Den går in i en scart-kontakt med de vanliga gul, vit och röd, plus nu en med s-video. Även ljud är kopplat från dator till denna, (men ljudet fungerar, så det ska jag inte gå in mer på.).
Scarten sitter i TVn. 😛

Jag har ett Radeon 9700 Pr 128Mb grafikkort.
Jag får bild, men den är svartvit.

Jag använder ATI's egna drivers för att dublicera bilden från monitor till TV. Jag har provat alla val som finns på listan med NTSC-M och alla PAL-"X", men det gör ingen skillnad.

Grejerna jag använder är "Belkin" guldkontaktjox. 😕

Vad ska jag göra? Jag tycker jag provat ställa om allt som finns att välja för TVn.

HELP! cry

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 428
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL