Tips om TV In/Ut|Page 4|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tips om TV In/Ut
kirsikka
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
sp_UserOfflineSmall Offline
829137
January 24, 2005 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur gör man överlagring som en del skriver om? För att få fram bilden från filmen oxå o inte bara skärm-bilden. Vad ska man ha den korta lilla sladden till som hör till ATI? Jag har fått färg på tv:n, men ser ej filmen och får inget ljud. Hjälp en stackare som fattar noll...please....

goonzo
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
854630
March 7, 2005 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

cHeNg_Ho wrote: Tv-Out problem med ett 6600GT:

När windows-boot-loggan syns är den i färg på min tv,
Men när windows har bootat klart och skrivbordet kommer fram blir det svartvitt.
Jag har kollat i inställningarna, och ändrat till PAL.

Hur kan jag fixa problemet?..

hehe, jag har exakt samma problem!
kör nvidia Geforce 6800LE, XP, AMD
S-video kopplar jag till en scartadapter in i tvn..

har testat alla PAL-alternativen men utan resultat.
det fungerar ju bevisligen först men sen "ställer windows om" på egen hand så att det blir fel... 🙁

bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
854646
March 7, 2005 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

kirsikka wrote: Hur gör man överlagring som en del skriver om? För att få fram bilden från filmen oxå o inte bara skärm-bilden. Vad ska man ha den korta lilla sladden till som hör till ATI? Jag har fått färg på tv:n, men ser ej filmen och får inget ljud. Hjälp en stackare som fattar noll...please....

1. Högerklicka på skrivbordet.

2. Välj egenskaper.

3. Gå in på Inställningar och sen Avancerat.

4. Gå in på Bildskärmar, aktivera TV:n.

5. Sen går du in i fliken Överlagring och där finns det en knapp som heter "Alternativ för bioläge".

6. Där väljer du: Bioläge, Helskärmsvideo och bildförhållande beroende på vilken TV du har.

Cinder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 286
858992
March 14, 2005 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Min Tv-ut slutade fungera igår kväll, helt utan anledning vill jag påstå.
Jag har att adapter från datorn (från många pins till en stor gul, vet ej vad dessa heter) till tvn (en stor pin, gul kontakt).

Nu har jag kommit så långt att jag ominstallerat och provat både catalyst och omega, samma sak på båda, men iaf så har jag nu svartvit flimrande bild som försvinner helt när jag går tillbaks till skrivbordet eller öppnar en film, dvs när jag skriver på nh här så syns det som svartvit, flimrande och otroligt dämpad bild. Har provat byta mellan alla olika pal-format och ntsc, ingen skillnad förutom att ntsc så man färger på, fast mycket flimmer. HJÄÄÄÄÄLP!! pls 🙂

Cinder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 286
859845
March 16, 2005 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Ingen som vet ? jag har haft ovanstående problem förr men jag minns inte hur det löste sig..

Danned00d
Hi, nice to meet you!
Medlem
862231
March 21, 2005 - 9:18 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har en s-video sladd plus 2 3,5 mm röd+vit kablar som sitter ihop och går ut i en SCART-kabel som jag sätter in i min tv (2 år gammal ungefär).
Denna tvn har _inga_ inställningar såsom PAL och s-video osv osv.
Jag väljer klona på nView och går in på "Video" (detsamma som AV) på tv'n, men bilden blir svartvit? varför?

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
862319
March 21, 2005 - 12:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kör med två 6800 PCI-E, och har kopplat in allt, när jag startar datorn kommer bilden upp på tv:n (dock svartvit) och monitiorn. Sen när jag kommer in i windows så försvinner bilden på tv:n.

Jag fattar inte vart jag ska gå in och aktivera tv-out?

Vart hittar jag den kontrollpanelen?

Tack!

hamajoho
Hi, nice to meet you!
Medlem
868940
April 5, 2005 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

TV-ut använder två olika sätt att skicka signalerna:
1. Composite, 2 polig kabel med RCA-kontakter.
2. S-video, 4-polig kabel med mini-din (S-video) kontakter.
S-video ger bättre bildkvalitet and composite.

En svart-vit bild när du använder S-video kan bero på ett flertal olika anledningar.

1. Du ska ha en färg-TV som klarar av S-video.
2. TV:n ska vara inställd på S-video på den ingången du använder.
3. Grafikkortet ska vara inställt på S-video som TV-ut signal.
4. Grafikkortet ska vara inställt på PAL som färgsystem.
5. Du kan inte använda dig av en enklare S-video till SCART adapter.

Det vanligaste felet är att man använder sig av en "vanlig" S-video till SCART adapter. De adapters omvandlar bara signalen ifrån S-video till composite, vilket används när man vill köra en composit signal via en s-video kabel.

Det enklaste är att använda TV:n's egna S-video kontakt, så slipper du problem med med adaptern. Har du ej någon S-video kontakt på TV:n så recommenderar ATI att man köper en SCART-Pro adapter ifrån:

http://www.svideo.com

Har du ej någon S-video ingång till TV:n eller videon och inte heller vill köpa någon ny adapter måste du köra TV-ut:en via composite.

Kid Rock
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 531
882257
May 1, 2005 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Var hittar jag inställningar för ändring av vilken kabel man använder som några har skrivit om här tidigare??? Samt var man ställer in till PAL-B???

Kör radeon 9250, men tv-puten funkar inte. Hittar inte ens teven fast kabel är i satt. Har installerat senaste Catalyst nu i a f ska se om det gör nån nytta... (?)

Kid Rock
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 531
882264
May 1, 2005 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Det hjälpte inte.. vad ska jag göra? hade nvidia förut o samma kabel, funkade perfekt. kör s-vhs. hjäääälp! tack

Mr_Crowley
Hi, nice to meet you!
Medlem
884100
May 4, 2005 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm fattar inte och kan inte luska ut detta probelm genom alla svar å grejjer här...

Jag har precis köppt ett nytt Radeon x850xt pci-express... Jag hadde tidigare ett x600xt.. det enda som skiljer är att d förra hadde vivo men inte d nya... men jag får svartvit bild på d nya men inte d gammla... jag har gjort på precis samma sätt men d funkar inte...
Jag har en s-video kabel kopplad till en skartomvandlare.. vet inte om tv klarar s-video men som saggt d funka tidigare...

Snälla snälla hjälp mig... Håller på å gå i bitar *arrrgghhhh*

Ps. Har föresten ingen tunn koppar kabel så d har jag ej testat... men som saggt d funka innan Ds.

marhed
Hi, nice to meet you!
Medlem
899747
May 29, 2005 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej! Jag har ett problem. Jag kan inte få någon bild på tv.n jag har en s-video - scart adapter. hur gör jag? jag kan inte hitta någon inställning för tv-ut på datorn... (jag är helt vilse i datorernas värld)

Falcon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
918884
July 10, 2005 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag får inte färg, använder S-vhs out på laptopen till en svhs>scart adapter in till min TV.
Bilden blir bra, men som sagt, färg vore nice.

Jag har haft ett program tidigare som gjort att jag får färg, kommer inte ihåg vad det heter...

jak0b
Medlem
Forum Posts: 11
927394
July 27, 2005 - 12:04 am
sp_Permalink sp_Print

Tjenare, jag har nyss köpt nytt graffe, ett Ati radeon 9800 pro - och när jag ska kolla filmer osv på tv'n så bildas det fullt med vitt flimmer, har testat lite olika inställningar, och olika kablar, så det är inte kablarna. Det fungerade prima innan med mitt gamla gforce mx440.
Som sagt, vitt flimmer, men man får fram bilden.
Nån som vet vad felet kan vara?

q7even
Medlem
Forum Posts: 7
928721
July 30, 2005 - 1:13 am
sp_Permalink sp_Print
jak0b
Medlem
Forum Posts: 11
931369
August 5, 2005 - 12:11 am
sp_Permalink sp_Print

"ATI Radeon RefreshRate"
Vet inte om det var till min fråga men, vad är det för program? har installerat det men förstår inte ritkgit vad det gör :p

cHeNg_Ho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1122
938698
August 18, 2005 - 1:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Allting blir väldigt utsträckt på min Widescreen-Tv, kan inte hitta någon upplösning i inställningarna som gör det bättre heller..
Stödjer inte mitt 6600GT widescreen-upplösningar, eller är det jag som har gjort nått fel i någon inställning?

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
940805
August 23, 2005 - 2:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Asså ... går det att få ljudet från filmen att gå till TV'n också? Eller måste man köpa massa extrakablar? (Om det ens går).

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
941258
August 24, 2005 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote: Asså ... går det att få ljudet från filmen att gå till TV'n också? Eller måste man köpa massa extrakablar? (Om det ens går).

Jag använder vanlig aux kabel. Sådan som finns i tråden Koppla stereon till datorn?. Sen så kopplar du de två kablarna till tv:n! laugh

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
941501
August 25, 2005 - 1:18 am
sp_Permalink sp_Print

AnonymousKiller wrote: [quote=Dinos]Asså ... går det att få ljudet från filmen att gå till TV'n också? Eller måste man köpa massa extrakablar? (Om det ens går).

Jag använder vanlig aux kabel. Sådan som finns i tråden Koppla stereon till datorn?. Sen så kopplar du de två kablarna till tv:n! laugh

Alright, lite som jag trodde då.
Har dock ett problem ... drar med nån kabel från grafikkort till TV och bilden blir svartvit hur jag än gör. Måste ha annan kabel? Detta vara dock med ett ATI-kort. Har ett nvidia nu... och har inte testat. Antar att det är S-Video på bägge?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 411
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL